Ja behöver hjälp!
Har en Mercury 40 hk Classic 2-takt från 1992. Motorn går väldigt bra och är servad av verkstad.
Problemet är att när jag kör lite fortare (inte nödvändigtvis max) så låser sig framväxeln och går inte att få ur med reglaget. När jag ska försöka lägga i neutral eller back så går den alltså fortfarande framåt. För att lägga i neutral eller back måste jag skruva bort fästet till växelarmen och vrida till den manuellt. Den växlar alltså genom att stålpinnen som går ned genom riggen vrids. Det går trögt och med visst "våld" får jag ur framväxeln och sedan går det lätt att byta mellan neutral, back och fram och tillbaks till neutral. Startar jag sen motorn igen och åker ut funkar det bra när man kör sakta. Så fort jag drar på fastnar det igen.
Är den nån som kan ge mig konkreta tips på vad jag kan göra själv? Min känsla är att nån detalj i "växeldelen"är sliten. Jag vet inte vilken eller vad. Nån som vet eller kan ge mig några ledtrådar. Nåt annat jag kan prova?
Reglaget jag har till är ett Teleflexreglage, alltså inte orginal. Det är relativt nytt för båten och har funkat bra några turer innan det började krångla.
Osäker om jag ställt in växelvajern ordentligt. Är det nåt som är speciellt viktigt att tänka på när man ställer in avståendet mellan vajerfäste och växeldelen? utifrån de problem jag har.
Har en Mercury 40 hk Classic 2-takt från 1992. Motorn går väldigt bra och är servad av verkstad.
Problemet är att när jag kör lite fortare (inte nödvändigtvis max) så låser sig framväxeln och går inte att få ur med reglaget. När jag ska försöka lägga i neutral eller back så går den alltså fortfarande framåt. För att lägga i neutral eller back måste jag skruva bort fästet till växelarmen och vrida till den manuellt. Den växlar alltså genom att stålpinnen som går ned genom riggen vrids. Det går trögt och med visst "våld" får jag ur framväxeln och sedan går det lätt att byta mellan neutral, back och fram och tillbaks till neutral. Startar jag sen motorn igen och åker ut funkar det bra när man kör sakta. Så fort jag drar på fastnar det igen.
Är den nån som kan ge mig konkreta tips på vad jag kan göra själv? Min känsla är att nån detalj i "växeldelen"är sliten. Jag vet inte vilken eller vad. Nån som vet eller kan ge mig några ledtrådar. Nåt annat jag kan prova?
Reglaget jag har till är ett Teleflexreglage, alltså inte orginal. Det är relativt nytt för båten och har funkat bra några turer innan det började krångla.
Osäker om jag ställt in växelvajern ordentligt. Är det nåt som är speciellt viktigt att tänka på när man ställer in avståendet mellan vajerfäste och växeldelen? utifrån de problem jag har.