Hej
Jag har fått en gammal Yamaha 8a/P165 (typ från 1970) av en släkting. Den har stått i hans garage i minst 20år.
När jag fick den kollade jag först gnistan, det fanns gnista på ena stiftet(kanske något svag) och inget på den andra. Men jag testade båda tändspolarna och båda fungerar. Så jag tog av svänghjulet, slipade lite på brytarspetsarna och ställde in den brytaren som jag inte fick någon gnista på till 0.4mm.
Nu när jag testade igen så får jag ingen gnista från något av stiften. (Har självklart nya stift o prova med)
Frågan är om jag ställer in brytarna rätt, för när jag ställde in den ena på 0.4, när nockeln ligger på som mest på brytaren, så ser det ut som att brytaren är öppen nästan hela varvet runt när jag snurrar på svänghjulet, vilket ser helt fel ut i mina ögon. För man ställer väl in brytaren när kolven står högst upp i cylindern?
Hoppas ni fattar mitt problem och att någon kan hjälpa mig..
Jag har fått en gammal Yamaha 8a/P165 (typ från 1970) av en släkting. Den har stått i hans garage i minst 20år.
När jag fick den kollade jag först gnistan, det fanns gnista på ena stiftet(kanske något svag) och inget på den andra. Men jag testade båda tändspolarna och båda fungerar. Så jag tog av svänghjulet, slipade lite på brytarspetsarna och ställde in den brytaren som jag inte fick någon gnista på till 0.4mm.
Nu när jag testade igen så får jag ingen gnista från något av stiften. (Har självklart nya stift o prova med)
Frågan är om jag ställer in brytarna rätt, för när jag ställde in den ena på 0.4, när nockeln ligger på som mest på brytaren, så ser det ut som att brytaren är öppen nästan hela varvet runt när jag snurrar på svänghjulet, vilket ser helt fel ut i mina ögon. För man ställer väl in brytaren när kolven står högst upp i cylindern?
Hoppas ni fattar mitt problem och att någon kan hjälpa mig..
Kommentera