Växel problem mercury - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Växel problem mercury

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Växel problem mercury

Hej! Jag har nyss fått tag i en gammal mercury som borde vara nån gång från 60 talet, den har stått i ca 20 år utan att startas så jag har bytt olja i växelhuset och bytt tändstift på den och sen var de bara att starta den.

Men sen när jag skulle växla mellan fram och back så händer det inte nå.. växelreglaget är i rorkulten så om man vrider den medurs så är de backen och moturs frammåt, men hur jag än vrider så är de bara fram som funkar, men man ser att stagen rör på sig.
    De är en mercury 250 (25hk), så ja tänkte höra hära om nån kan veta va som kan vara fel?

Har den stått i 20 år behöver de rörliga delarna lite omsorg i form at rengöring och nytt fett samt olja på de ställen där fett inte är lämpligt, brukar göra underverk med kärvande mekanik ;-)

Kommentera

En positiv nyhet är att din motor är betydligt nyare än du tror. 25 hk med den typen av växel fanns inte på -60 talet, utan kom nog någon gång vid skarven -70/-80 talet. Exakt årgång kan du få reda på här.. http://motorguiden.marinshopen.se/Mo...modell/Mercury
      Angående växelproblemet, om någon en gång i tiden har plockat loss växelhuset för t.ex. impellerbyte och sedan inte haft full koll vid återmonteringen, så kan det blivit feljusterat vid delningen av växelaxeln. Den enkla missen kanske är anledningen till att den blivit stående i alla år......

Kommentera

Okej de låter ju bra ska kolla upp de då

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
        Startad av p3pp3, 2008-01-24, 10:25
        31 svar
        23 601 visningar
        0 gillar