Letar propeller till min Yamaha 9.9 4-stroke från 1985 - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Letar propeller till min Yamaha 9.9 4-stroke från 1985

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Letar propeller till min Yamaha 9.9 4-stroke från 1985

Köpt en Yamaha 9.9 4-stroke från 1985 som inte vill varva ur.
    När jag lägger i friläge varvar den ur, men när jag lägger i framåt växeln varvar den inte ens halvt, med backen i varvar den ur bättre men långt ifrån vad den är kapabel till.
    Så efter massa felsökande inspekterade vi propellern och det visade sig att bladen är böjda bakåt av nån anledning + att propellern ser riktigt sliten och helt enkelt förjävlig ut.

Så nu undrar jag vilka propellrar passar till denna motor?
    Har Yamaha samma propell-modell för alla år eller vet nån vilka som kan passa? Funkar Parsun propellrar denna då parsun är en Yamaha kopia? Eller är propellern på en så gammal motor helt annorlunda?

Behöver verkligen hjälp för försöker söka och redan lagt ut en massa pengar så vill inte behöva beställa fel grejer som inte går att återlämna.

Click image for larger version

Name:	560912_b_007052c89903a3a5.jpg
Views:	1
Size:	36,5 KB
ID:	1830318
    Click image for larger version

Name:	560912_b_aea87dfbd2e0b69f.jpg
Views:	1
Size:	35,6 KB
ID:	1830317
    Senast ändrad av Serigös; 2014-06-05, 00:24. Anledning: förklarar problemet bättre

verkar ju passa från 1984 och framåt om jag inte fattat helt fel.

Kommentera

Vad har du för båt ? Vad är det för stigning på den nuvarande proppen ? För mycket stigning gör att motorn inte orkar varva ut med last.

Kommentera

Ursprungligen postat av Gös_Hasse Visa inlägg
        Köpt en Yamaha 9.9 4-stroke från 1989 som inte vill varva ur.
        När jag lägger i friläge varvar den ur, men när jag lägger i framåt växeln varvar den inte ens halvt, med backen i varvar den ur bättre men långt ifrån vad den är kapabel till.
        Så efter massa felsökande inspekterade vi propellern och det visade sig att bladen är böjda bakåt av nån anledning + att propellern ser riktigt sliten och helt enkelt förjävlig ut.

Så nu undrar jag vilka propellrar passar till denna motor?
        Har Yamaha samma propell-modell för alla år eller vet nån vilka som kan passa? Funkar Parsun propellrar denna då parsun är en Yamaha kopia? Eller är propellern på en så gammal motor helt annorlunda?

Behöver verkligen hjälp för försöker söka och redan lagt ut en massa pengar så vill inte behöva beställa fel grejer som inte går att återlämna.
        Har du provat nya tändstift? Kan ju va proppen som inte passar din båt men jag hade samma symptom på min förra året (en 2taktare iof) men den varvade ur i friläge men orkade ingenting med växel i, nya tändstift o så va allt bra igen.

De gamla såg inte direkt slitna ut men de va de ändå.

2st tändstift av bra märke (NGK) får du för 150:- i de dyraste butikerna

Kommentera

Jag uppskattar era tips och tankar men ser ni denna propeller fattar ni. Hur som måste den bytas, tändstift ska jag byta. Innan jag ens sjösatte den bytte jag växelhusoljan och motoroljan. Så tändstift står på tur.

Kommentera

Ursprungligen postat av Jester Burk II Visa inlägg
            Vad har du för båt ? Vad är det för stigning på den nuvarande proppen ? För mycket stigning gör att motorn inte orkar varva ut med last.
            Det är en Crescent 420, så som han böjt bladen bakåt klarar den knappt att skjuta båten bakåt när man lägger i backen.
            Bladen är skadade, böjningen ser helt jävla werd ut och skapar en jävligt konstig obalans.

Kommentera

Enligt en sida där jag kollat serie nummret verkar det vara en 1985:a

Kommentera

Om någon i sthlms området har en propeller liggande som kan passa denna motor och kan tänka sig att sälja den är jag evigt tacksam om du hör av dig på PM eller skriver här i tråden.

Kontaktat en kille på blocket men han svarar inte
                Senast ändrad av Serigös; 2014-06-03, 23:47.

Kommentera

Plockade bort propellern och lade i växeln och då når den bra varvtal. Åkte iväg och köpte en annan beggad propellern men samma sak uppstår, vill inte gå nå bra när man lägger i växeln och kör framåt. Blir galen

Tips vart jag kan felsöka?

Kommentera

Inte för att det spelar någon roll men är du säker på att det är en 4-takt?
                    //C
                    http://sportfisher.se

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av p3pp3, 2008-01-24, 10:25
                    31 svar
                    23 620 visningar
                    0 gillar