Buster Magnum 1997, DF175 2006: propellerval - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Buster Magnum 1997, DF175 2006: propellerval

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Buster Magnum 1997, DF175 2006: propellerval

Hej!

Efterfrågar kunskap från ägare av det gamla busterskrovet som tillverkads fram till kring 2002. Skrovet väger ca 640 kg.
    Nyinköpt båt.

Båten accar mycket bra och planar fort. Går fint och jämnt över hela registret.

Det som irriterar är att övervarvningsskyddet lyser rött vid ca 80-90 % gaspådrag. Ungefär som att propellern går för lätt i vattnet vid högre hastigheter. Båten toppar ca 41,5 GPS knop (mätt med mobil galaxy S5). Intrimmad med powertrim.

I nått gammalt magnumtest jag läst skall den toppa ca 44-45 knop med 150 hk.

Jag vet inte vilken stigning jag har på min stålpropeller.

Frågan är om någon kunnig kan rekomendera lämplig motormontering (höjd på akterspegeln) och lämplig propeller för en bra kombination av acceleration och toppfart.

Mvh Buster Magnum
    Bifogade filer

Propellern jag har idag har stigning 3*15*21

Propeller företag tipsade om 3*14(1/4)*23
    Någon som har erfarenhet och kan uttala sig om detta??

Jag vore väldigt tacksam för svar 👍☺

Kommentera

Take it away Old Firehand!

Kommentera

Ursprungligen postat av Bustermagnum Visa inlägg
        Hej!

Efterfrågar kunskap från ägare av det gamla busterskrovet som tillverkads fram till kring 2002. Skrovet väger ca 640 kg.
        Nyinköpt båt.

Båten accar mycket bra och planar fort. Går fint och jämnt över hela registret.

Det som irriterar är att övervarvningsskyddet lyser rött vid ca 80-90 % gaspådrag. Ungefär som att propellern går för lätt i vattnet vid högre hastigheter. Båten toppar ca 41,5 GPS knop (mätt med mobil galaxy S5). Intrimmad med powertrim.

I nått gammalt magnumtest jag läst skall den toppa ca 44-45 knop med 150 hk.

Jag vet inte vilken stigning jag har på min stålpropeller.

Frågan är om någon kunnig kan rekomendera lämplig motormontering (höjd på akterspegeln) och lämplig propeller för en bra kombination av acceleration och toppfart.

Mvh Buster Magnum
        Hej Johan;

Jag har en Buster Magnum tillverkad 1998 av Fiskars i Finland. Den har förstärkt botten och akterspegel och försedd med två Yamaha-motorer, en 150 hkr 2-takts transportmotor och en 15 hkr 4-takts trollingmotor. I plattvatten och något hissad samt lätt uttiltad motor gör båten 47 knop med tre personer ombord.

Old Firehand

Kommentera

Okej! Tack för svaret! I Yamahas gamla båt guide från 90-talet har jag sett att den ska göra ca 48 knop med 150 hk 2-takt. Det använder en 13*19 propeller. Dock hjälper inte detta mig så mycket eftersom 4-taktarna går på lägre varv (tror jag).

Mystiken tätnar ��

Kommentera

Inget mystiskt med det här tror jag. Når du rekommenderat maxvarv på motorn innan du har full gas, så har du ju en propeller med för liten diameter och/eller stigning. Enda gången denna kombination är något man väljer är om båten alltid går fullastad och man har svårt att få motorn att varva ur.

Om du ska öka diameter eller stigning är lite beroende på vad du vill uppnå. Större diameter (förutsatt att det får plats rent fysiskt) ger dig en motor med mer "kraft" medan högre stigning ger dig en motor med mer "acceleration". Lite enkelt uttryckt, men ändå...

Höjden på akterspegeln får du prova dig fram till, men ett utgångsläge är att hissa motorn ett hål upp från positionen där kavitationsplattan (eller rättare anti-ventilationsplattan) är i samma nivå som båtbotten/kölen.

Kommentera

Ursprungligen postat av Bustermagnum Visa inlägg
              Okej! Tack för svaret! I Yamahas gamla båt guide från 90-talet har jag sett att den ska göra ca 48 knop med 150 hk 2-takt. Det använder en 13*19 propeller. Dock hjälper inte detta mig så mycket eftersom 4-taktarna går på lägre varv (tror jag).

Mystiken tätnar ��
              Hej Johan;

Här har du testresultat av Buster Magnum med en 2-takts 150 hkr Yamaha utombordare och med 2 personer ombord .
              Varv/minut Fart i knop Liter/timme Liter/sjömil
              5500 r/m 48,5 knop 73,2 l/h 1,54 l/nm
              5300 r/m 46,5 knop 68,5 l/h 1,47 l/nm
              4800 r/m 42,2 knop 48,6 l/h 1,15 l/nm
              4300 r/m 37,3 knop 41,0 l/h 1,10 l/nm
              3800 r/m 32,0 knop 33,8 l/h 1,06 l/nm

Motordata:
              Effekt i hkr och typ: 150F
              Antal cylindrar/volym: 6/2596 cc
              Rek. varvtalsområde: 4500 - 5500 r/min
              Utväxling: 14:26
              Vikt: 196 kilo