Kabeldimensionering Minnkota Terrova 24 volt - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Kabeldimensionering Minnkota Terrova 24 volt

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Kabeldimensionering Minnkota Terrova 24 volt

Hej,

Då var det dags att montera min frontmonterade elmotor på båten som är av modellen Minnkota Terrova 80 lbs 24 volt.

Original strömkabeln räcker inte till då jag skall placera batterierna i mitten av båten inuti pulpeten så måste jag skarva alternativ byta ut kabeln. Denna dragning blir totalt cirka 8 meter fram och tillbaka. Eftersom jag inte är någon ingen hejjare på det elektriska så jag använde jag mig av denna kabel kalkylator http://24volt.eu/kalkylator_kabelarea.php för att räkna på vilken kabelarea jag behöver för att inte få för mycket spänningsfall.

I detta gäller det 24 volt, 56 ampere (som motorn drar vid full gas) och 8 meters kabellängd (fram och tillbaka). Rekommendationen blir 25 mm2 kabelarea vilket resulterar i 0.645 volt i spänningsfall. Nu har jag fått tag i 16 mm2 kabel på jobbet vilket skulle ge 1.008 volts spänningsfall vid full gas. Är det acceptabelt eller lär jag gå upp på 25mm2?

Jag läste här på fiskesnack att om man ska skarva kabeln så rekommenderades det att istället byta kabeln ända in till motorn. När jag tog bort kåpan för att titta hur min kabeln var infäst såg att till min förvåning att kabeln är ansluten med en oisolerad flatstiftkabelsko, se länkad bild. På bilden håller 16 mm2 kabeln bredvid originalkabeln.

Eftersom originalkabel verkar ha cirka 6 mm2 i kabelarea så blir det svårt att få dit 16 mm2 eller 25 mm2 kabelarea eftersom vad jag vet så finns det inte oisolerade kabelskor av flatstiftstyp. Hur ska jag då fästa kabeln?

Jag är mycket tacksam för svar.

Mvh,
    Mathias
    Senast ändrad av MeskMatte; 2014-05-14, 00:29.

Eftersom jag måste kunna ta med mig motorn hem då båten ligger i en hamn så tänkte jag montera någon form av snabbkontakt på kabeln. Jag såg att Swedol hade två modeller av batterianslutningsdon som borde vara lämpliga för ändamålet.

Den ena modellen är för upp till 16mm2 kabelarea är klassad för 50 Ampere (http://www.swedol.se/el-27492.html). Om jag skulle köpa denna kan jag då få problem eftersom elmotorn drar 56 Ampere vid full gas?

Det andra modellen är för kabelarea mellan 25-35mm2 och är klassad för 120 Ampere (http://www.swedol.se/el-27493.html).

Vilken ska jag välja?

Kommentera

Min Terrova 80 kör jag med swedols don av den större modellen och har originalkablage vid motorn och framtaget 25mm2 direkt från batterierna.
      Alumacraft så klart!

Kommentera

Ursprungligen postat av Team T Visa inlägg
        Min Terrova 80 kör jag med swedols don av den större modellen och har originalkablage vid motorn och framtaget 25mm2 direkt från batterierna.
        Hur skarvade du originalkabeln och 25mm2 kabeln? Om jag skulle behålla originalkabeln från motorn så hade det varit lämpligt att skarva cirka 70 cm efter motorn där jag hade tänkt att ha kontaktdonet. Går det att klämma 6mm2 kabeln i donet som är för 25-35mm2?

Kommentera

Behövde inte skarva kabeln då det blev 25mm2 från batterierna hela vägen till kontakten. Den andra halvan av kontakten sitter ju på motorns originalkablage.

Du kan skala kabeln längre och köra kabeln dubbel innan pressning.
          Alumacraft så klart!

Kommentera

Jag gjorde ett test att beräkna hur stora spänningsförlusterna är med originalkabel. På kabel står det AWG 10 som är ett amerikanskt mått som motsvarar 5,27 mm2 kabelarea. Kablarna är cirka 1,4 meter långa vilket ger en total kabellängd på 2,8 meter. Med 24 volts spänning och 56 ampere ström ger det 1,071 volt i spänningsfall. Kabelarea- och spänningsfallskalkylatorn på 24volt.eu rekommenderade 10 mm2.

Har Minnkota redan från fabrik för klena kablar?

Kommentera

8m fram och tillbaka, hur menar du då? Det är väl inte meningen att man ska räkna ihop + och - kabelns längd i kalkylatorn?

Kommentera

Ursprungligen postat av Norden Visa inlägg
                8m fram och tillbaka, hur menar du då? Det är väl inte meningen att man ska räkna ihop + och - kabelns längd i kalkylatorn?
                I formlerna jag hittat på nätet så står det att man ska räkna totala kabellängden på + och - kabel. Jag tog därför för givet att även kabelkalkylatorn gjorde det.

Jag uppmärksammade nu i kalkylatorn att det finns ett alternativ om det är en eller två ledare. Vad menas med det? Kan det ha något med det att göra?

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av James83, 2017-06-11, 10:23
                14 svar
                1 875 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg Karlmagnus  
                Startad av Klant84, 2024-01-29, 09:58