Köpa elmotor till ryds camping? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Köpa elmotor till ryds camping?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Köpa elmotor till ryds camping?

Hej jag har köpt mig en ryds camping -74/75 och har en 55hk yamaha 2takt.

Nu när vi skulle trolla med den så blev det som vi tänkte, motorn stannade och stiften "geggade" igen.

Så nu till min fråga vilken motor och batteri skulle ni rekommendera om jag vill kunna ha 6-8 timmars trolling vid 2,2-3.2 knop?

Tack på förhand.

Kommer tyvärr inte att funka , du behöver minst en 55lbs elmotor och till den 5st 75-100Ah batterier för att strömmen ska räcka. Elmotorer drar mycket ström när man ska flytta på en större båt när det blåser lite. Och då är det ett litet h-e att hålla båten på rätt kurs i blåsten. Jag tror att en liten bensinmotor på 4-5hk skulle funka mycket bättre som trollingmotor och dessutom vara en mycket billigare lösning. Och en bensinare har mycket mer ork att hålla båten på rätt kurs än en elmotor.

Kommentera

Får man fråga hur det kan vara billigare med en bensin motor än med en elmotor? solcell på taket som laddar när jag ligger vid bryggan och sen ut med 55hk dit jag vill trolla, sedan i med elsnurran. det är tyst och gratis att köra. eller?

Kommentera

Du skrev att du skulle trolla i 6-8 timmar, men för att kunna göra det krävs det rejält med ström, och jag tror inte att solcellerna klarar av att ladda batterierna snabbt nog. Om du tex har ett 80Ah batteri som du tömmer till 80% så tar det drygt nio timmar att ladda det fullt om du tex har en 7Ah laddare . Och det räcker inte med ett batteri om du trollar i 6-8 timmar i sträck. Men det kanske finns solceller som laddar så mycket, vad vet jag. Så räkna ett par tusen kr per st för ett AGM batteri plus vad en sk smartladdare kostar förutom själva elmotorn så är det nog billigare, och framför allt bekvämare(då du slipper underhållsladda och kånka batterierna fram och tillbaka) att köpa en liten bensinmotor. Men du gör förstås som du vill.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
        Startad av James83, 2017-06-11, 10:23
        14 svar
        1 875 visningar
        0 gillar
        Senaste inlägg Karlmagnus  
        Startad av Klant84, 2024-01-29, 09:58