Frågor till er som äger en iPilot - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Frågor till er som äger en iPilot

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Frågor till er som äger en iPilot

Min compadre har gjort slag i saken och investerat i en iPilot, så till frågorna:
    Har sett att det är poppis med fäste mellan relingen och själva riggöret i uppfällt läge typ sånt här: http://www.ram-mount.se/marine-mount...g/ram-108.html

Förstår själv att konstruktionen blir superstabil men frågan är hur ostabilt det blir utan? Klarar man sig utan eller är det en stark rekommendation från allmänheten att sådant fäste införskaffas? :-)
    Är användningsområdet främst vid färd på väg eller sätter man fast den/behövs den sättas fast vid färd på sjön oxå?
    Sista frågan: finns det ngt alternativ till RAM Mounts fästet? Har för mig att jag sett ngt "hemmasnickrat" nånstans gjort på något från Biltema men kan ej minnas hur det var byggt och av vad.

Sjukt tacksam för era åsikter samt tips och trix!

// Johan
    Senast ändrad av Baconowski; 2014-05-09, 01:14.

Hur mycket det rör sig beror på hur stabilt fästet/underlaget för fästet är.
    Jag har en hemmagjord platta som är lite klen och därför rör motorn sig mycket vid vågstötar.
    Det har gått bra att säkra den med ett enkelt biltema spännband för mig, jag använder den endast under längre transportsträckor på sjön, jag har elmotorn i bilen vid biltransport.

Kommentera

Har ingen personlig erfarenhet men sett och åkt med betydligt fler som inte säkrar motorn än de som gör det.
      Som sagt. Beror nog på hur stabilt motorn är monterad, kanske även om den sitter så den riskerar att slå i tex pulpitrör.
      Jag personligen hade inte chansat. Ett fäste är rätt billigt i sammanhanget.

Kommentera

Har haft 2 båtar med ipilot motor, och ingen av dem har jag spänt fast under färd på det sättet, det beror precis som man ovan nämnt hur stabilt den sitter i fästplattan, men sitter den bra finns det ingen anledning till att montera en extra riggrörshållare.
        Båten jag har nu har också ipilot, men har inget som håller riggen på den heller.

Kommentera

54 eller 60 tums rigg blir lite gung. Hade jag haft nyasfalterat från garaget till rampen så kanske jag kört utan.

På sjön brukar jag förflytta mig utan att säkra om det är lugnt, skulle det vara lite vågor så säkras den direkt.
          RAM -armen sitter kvar på motorn så det är ju gjort på 5 sek att säkra efter man fällt upp motorn.

När det finns en klockren ändamålsenlig produkt till problemet så lägg inte tid på att hitta några halvdana lösningar.
          Alumacraft så klart!

Kommentera

Har inget fäste och funderar lite på varför det plötsligt blivit populärt. Är det någon som fått sin motor förstörd under transport? Att riggröret svajar kan se olustigt ut men det är ju minn kotas stolthet, det obrytbara riggröret. Det måste det väl tåla?

Kommentera

Tack för era synpunkter mina herrar! Låter som att det skulle kunna bli ett fäste för vår del, båten i sig är relativt liten och rör sig ändå skapligt i fören under färd när det blåser lite, better safe than sorry helt enkelt ;-)
              Men de som har fler åsikter får gärna komma med input!

Kommentera

Vet inte vilket fäste du kikar på men vi har ett där man är tvungen att först frigöra låsningen sen dra upp hela stången sen vika den 90 grader och klicka fast den. Eftersom vi rör oss på ngt större ytor så måste vi lägga i och dra upp en j-a massa ggr på en dag. Kan inte fatta att inte man gjort en smartare lösning för att snabbt/smidigt få propellern ovanför vattennivån vid transport.

F ö funkar ipiloten bra, iblanda flippar den dock ur och gör en spontant 360 Enda större nackdelen vi märkt är att den virar sladden runt sig själv så man måste manuellt göra loss den. Att göra en lösning för det roterbara huvudet där sladden sitter utan att sladden lindar upp sig borde också gå att lösa för dem pengarna lösningen kostar!
                - Go for the big ones you must!
                https://www.youtube.com/watch?v=PzOKf9A3oqc

Kommentera

På min första terrova 55:a så pajade packboxarna till styrningen, som följd läckte vatten in och fett "rann" ur. Vet inte om detta berodde på att jag aldrig säkrade den vid färd och jag är ute i rätt hård sjö med min silver hawk. I fortsättningen blir det att säkra upp den för säkerhets skull!!

Kommentera

Ursprungligen postat av Ben Hur Visa inlägg
                    På min första terrova 55:a så pajade packboxarna till styrningen, som följd läckte vatten in och fett "rann" ur. Vet inte om detta berodde på att jag aldrig säkrade den vid färd och jag är ute i rätt hård sjö med min silver hawk. I fortsättningen blir det att säkra upp den för säkerhets skull!!
                    det är väl just därför man säkrar upp den...eller... sen kan det ju inte spela nån roll om man har I-pilot eller inte på elmotorn....blir ju samma gung på en vanlig...
                    Never let your memories be greater then your dreams...

I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av James83, 2017-06-11, 10:23
                    14 svar
                    1 875 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Karlmagnus  
                    Startad av Klant84, 2024-01-29, 09:58