Biltemas batterier. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Biltemas batterier.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Biltemas batterier.

Jag blir inte klok på biltemas websida.
    Försöker hitta ett fritidsbatteri till min lilla motor (15Ah), behöver inte något 70Ah batteri men jag vet inte om det jag hittat är ett fritidsbatter eller ett startbatteri.
    Kan någon hjälpa mig lite?

Här är den jag kollat på.

De enda jag hittat hos de där det står att de tål djupurladdning och många cykler är dessa:

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/El...batteri-80100/

Kommentera

15Ah motor.....full gas i 2 tim....30Ah....vill du köra mer än så behöver du 70Ah eller mer med tanke på att ett batteri helst inte
      skall dras ur mer än max 50% innan laddning....

här bra batterier till ändamålet...http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bi...batteri-80700/

kör själv ett av dessa....http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/El...batteri-80100/
      Senast ändrad av byggarn; 2014-05-07, 21:47.
      Never let your memories be greater then your dreams...

I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

Kommentera

har även kört nåt av de i mittenkategorin här...de duger några år....
        Never let your memories be greater then your dreams...

I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

Kommentera

Bra svar!
          Men jag kommer aldrig att köra full gas, halva farten blir det på sin höjd.
          Vikten av batteri är viktigt då det ska sitta i min hobie outback fiskekajak.
          Tänkte mig att färre Ah ger ett lättare batteri.

Kommentera

Batteriet du länkar till är ett startbatteri. Inte lämpligt att driva en elmotor med om du vill att det ska hålla ett tag.

Kommentera

Vill du ha ett lättare/mindre batteri kanske du ska kika på LiIon/LiPo/LiFePo batterier. Här är ett jag hittade lite snabbt men finns säkert många fler att välja på om man lägger lite tid på att söka.

http://www.alibaba.com/product-detai...600255796.html

Kommentera

Något vanligt folk inte känner till är den stora Peukert effekten när man belastar ett blybatteri.
                D.v.s kapaciteten sjunker rejält med ökande belastning. (Alla fritids, marin och startbatterier är bly)
                Om du t:ex belastar ett 24ah batteri med 12amp då har du inte 2 timmars drift som man kan tro.
                I själva verket har batteriets kapacitet sjunkit till ca 12ah och man kan glömma 2h drift.
                Peukert konstanten för fritidsbatterier och dylika ligger på 1.3

Här har ni en peukert calculator.
                Senast ändrad av Honk; 2014-05-14, 22:47.

Kommentera

Ursprungligen postat av some0neelse Visa inlägg
                  Det är fritids eller marin batterier du skall ha till en elmotor pga de är gjorda för att tåla djupurladdningar.

Själv gjorde jag misstaget för länge sedan att köpa ett bilbatteri av den lokala bensinmacken till min första elmotor.
                  Detta batteri höll ganska exakt 5-6 urladdningar med några veckors mellanrum, sedan kunde det skrotas.
                  Givetvis laddade jag upp batteriet direkt efter fisketuren för att unvika onödig sulfatering. Ett absolut måste!!!
                  Men detta hjälpte nog bara marginellt eftersom det var ett startbatteri, inte fritids eller marinbatteri.
                  Garanti fick jag ingen, mackägaren hänvisade till att jag hade missbrukat batteriet....

Regler för ett trollingbatteri:
                  1) Köp fritids, marin eller liknande modeller avsedda för djupurladdning.
                  2) Parallellkoppla gärna 2 eller fler. Detta minskar Peukerteffkekten påtagligt pga minskat strömuttag/batteri.
                  3) Ladda omedelbart efter fisketuren. Sulfateringsproblemet ökar markant med minskad laddnivå. D.v.s det går snabbt vid tomt batt.
                  4) Förvara svalt under vintern och underhållsladda batteriet minst 1 gång varje månad.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av James83, 2017-06-11, 10:23
                  14 svar
                  1 875 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg Karlmagnus  
                  Startad av Klant84, 2024-01-29, 09:58