Köpa begagnad motor. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Köpa begagnad motor.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Köpa begagnad motor.

Hej! Jag skall imorgon kolla på en motor som enligt säljaren köptes på mitten av 90-talet, användes några somrar och sedan dess hängt i hans föräldrars förråd.
    På bild ser den väldigt fin ut utvändigt.

Jag kommer förmodligen inte kunna provstarta den på plats vad det lät som då säljaren sa att den med all säkerhet behöver nytt tändstift och en översyn då den hängt i förrådet senaste åren, men den startade lätt när den hängdes in.

Det handlar inte om några stora summor och det finns många intressenter men jag står först i kö "köp byt och sälj (din lokala stad här)".

Det är en 8hk Johnson och han vill ha 1500:-

Att jag får byta stift och impeller kan jag leva med, men vad bör jag kolla när jag väl har motorn framför mig innan jag eventuellt köper? Eller skulle ni låtit bli att köpa?

Som sagt priset är ju inte enormt och jag har sett massor av annonser på motorer i okänt skick och som är äldre på blocket för mer pengar än så.

Bifogar bild. Click image for larger version

Name:	ImageUploadedByTapatalk1398021963.148346.jpg
Views:	1
Size:	191,0 KB
ID:	1829633

Det behövs ju inte mycket för att starta den på plats, en hink med vatten och något att hänga motorn på. Och om du ändå ska byta propeller så tror inte jag att det är några problem att starta den några sekunder även utan vatten. Om den inte startar behöver det inte vara något allvarligt, förgasaren kan vara riktigt skitig invändigt efter några år av stillastående.

Om du inte startar så kan du ju iallafall kolla om motorn har kompression, dvs du drar lite i startsnöret och känner att det blir motstånd.

För det priset skulle inte jag tvekat länge..

Kommentera

Den ser ju jättefräsch ut på bilden. Köp ett billigt motorställ på biltema och en stor hink/murarbalja. Provkör och köp. Jag hade köpt även om den inte startade förutsatt att motorn går runt. Risken finns så klart att allt är förtorkat och att den inte kommer att gå bra men jag hade varit villig att riskera 1500kr.

Kommentera

Bara att köpa för de pengarna. Mitt råd är att du skite i att ens försöka starta innan du bytt impellern och gått igenom förgasaren. Vad du bör kolla innan du köper den är att växlarna fungerar, fram = motstånd när du roterar propellern. Netral = frisnurrande propeller back = samma som framåt. Glöm inte att byta växelhusolja. Om något torkat sönder på en motor som stått så länge (ca 20år om jag förstod din text rätt) så kan det vara membranen i soppa pumpen, kostar bara några hundralappar för en renoverings sats.
        Failure is simply an opportunity to begin again, this time more intelligent. Henry Ford

Kommentera

Köpa begagnad motor.

Ok tackar för svar! Skall iväg om några timmar och kolla på den, lär med största säkerhet köpa motorn och skruva med den själv, dvs byta alla packningar som ser dåliga ut, göra rent förgasare, ny impeller och tändstift mm. Dels för att jag vill lära mig och dels för att jag inte har allt för mkt pengar att röra mig med per månad.
          När denna fungerar säljer jag min elmotor med batteri, laddare och låda och kör på denna istället.

Kommentera

Återkoppling: Jag kollade så växlarna fungerade vilket dom gjorde, testade att dra i snöret lätt och det fanns kompression, skädda och propellern hade inte ett märke i sig. Förhoppningsvis så är den lika fin på insidan när jag ikväll har möjlighet att skruva isär den tanken som medföljde hade som sagt gammal soppa i sig så den får bli gräsklipparbränsle .

Planen är att byta impeller, växelhusolja och nytt tändstift samt att rengöra förgasaren. Vad mer kan behövas göras innan man provstartar? Nått man bör tänka på så man inte pajar något? Motorn är årsmodell -91.

Kommentera

Grattis till en fin motor till ett bra pris (förutsatt att det inte är några stora fel &#128512

Kommentera

Ursprungligen postat av Qfisk Visa inlägg
                Återkoppling: Jag kollade så växlarna fungerade vilket dom gjorde, testade att dra i snöret lätt och det fanns kompression, skädda och propellern hade inte ett märke i sig. Förhoppningsvis så är den lika fin på insidan när jag ikväll har möjlighet att skruva isär den tanken som medföljde hade som sagt gammal soppa i sig så den får bli gräsklipparbränsle .

Planen är att byta impeller, växelhusolja och nytt tändstift samt att rengöra förgasaren. Vad mer kan behövas göras innan man provstartar? Nått man bör tänka på så man inte pajar något? Motorn är årsmodell -91.
                Skruva inte isär något i onödan innan du har testat att starta motorn. Kolla att det finns olja i drevet och byt stift innan du testar med ny frisk alkylatbensin. Om skvallerstrålen funkar så behövs det nödvändigtvis inte göra ett impellerbyte direkt.

Kommentera

Ok, det enda jag gjorde ikväll var att kolla lite under kåpan och tömde ur gamla växelhusoljan för att se ifall motorn tagit in vatten eller om det fanns metallspån i. Kollade tändstiften mm.

Så det kan inte bli problem ifall jag startar motorn utan att byta impeller? Jag menar nya stift och fräsch soppa plus ny olja fixar man ju lätt.

Bifogar lite bilder:
                  Click image for larger version

Name:	ImageUploadedByTapatalk1398108805.710698.jpg
Size:	306,8 KB
ID:	1773230Click image for larger version

Name:	ImageUploadedByTapatalk1398108815.374070.jpg
Size:	270,2 KB
ID:	1773231Click image for larger version

Name:	ImageUploadedByTapatalk1398108833.757133.jpg
Size:	277,4 KB
ID:	1773232

Kommentera

Fin motor, ett riktigt klipp som du gjort, antagligen Jag hade kört på ny impeller, men det är bara jag. Kanske värt att prova utan att byta så du ser att det är liv i motorn iaf. Det värsta som kan hända är att den inte kyler, och det går ju att köra motorn en kort stund för att se om impellern gör sitt jobb.
                    Mvh Fredrik
                    Senast ändrad av Carbonara; 2014-04-21, 21:11.
                    Bara ett kast till...

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av James83, 2017-06-11, 10:23
                    14 svar
                    1 879 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Karlmagnus