Evinrude 3hk dör efter 30 sek - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Evinrude 3hk dör efter 30 sek

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Evinrude 3hk dör efter 30 sek

Hej !
    Hade idag ett konstigt problem med min utombordare, en 3 hk evinrude från 1962. Jaja, den är gammal, jag vet.
    Efter en timmes fiskande började den stanna, utan förvarning. Kollade luftöppningen på tanken, provade ta bort tanklocket och testade lite olika inställningar på nålarna. Om jag ventade 15-30 sekunder och drog i snöret startade den igen, gick 30 sekunder och dog. Kylningen fungerar bra. Testade till slut att fylla upp tanken helt, den var ungefär 1/4 full innan. Då funkade motorn igen, gick som en klocka.
    Nog måste det vara något skräp nånstans i bränsletillförseln, så det rinner för långsamt ? Det är ingen bränslepump, tanken sitter över motorn, så när jag fyllde upp den helt blev det mer tryck på bensinen, vilket tydligen räckte till.
    Kan det vara något annat än skräp i bränsletillförseln ?
    Ska testa att tömma tanken och blåsa igenom rören med tryckluft.

gör ren förgasaren också.....har hänt att man fått sitta och blåsa ner i tanken för att skapa tryck så bensinen kommit fram....brukar räcka med en ordentlig rengöring och ny bensin...inte så dumt att byta bensinslangen heller om den är några år...
    Never let your memories be greater then your dreams...

I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

Kommentera

Rost i tanken ? Och/eller > Hade en gammal gräsklippare (jo, den också gammal med Rotax 2-takt) där bränslekranen med tillhörande inbyggt filter börjat lösas upp, skiten följde med ner i förgasaren.

Peter

Kommentera

Testade att ta av bensinröret och tömma tanken, inte mycket som kom kan jag hälsa. Skulle nog ha tagit 2 timmar att tömma ut kvarvarande litern... Tiltade motorn och skruvade av bränslekranen, satt ett långt koniskt bränslefilter som antagligen är igensatt. Nån idé till hur man får rent det? Bensin fungerar ju tydligen inte... kan bli svårt att hitta nytt till så gammal en motor, får kolla på ebay.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
        Startad av James83, 2017-06-11, 10:23
        14 svar
        1 867 visningar
        0 gillar
        Senaste inlägg Karlmagnus  
        Startad av Klant84, 2024-01-29, 09:58