Hej !
Hade idag ett konstigt problem med min utombordare, en 3 hk evinrude från 1962. Jaja, den är gammal, jag vet.
Efter en timmes fiskande började den stanna, utan förvarning. Kollade luftöppningen på tanken, provade ta bort tanklocket och testade lite olika inställningar på nålarna. Om jag ventade 15-30 sekunder och drog i snöret startade den igen, gick 30 sekunder och dog. Kylningen fungerar bra. Testade till slut att fylla upp tanken helt, den var ungefär 1/4 full innan. Då funkade motorn igen, gick som en klocka.
Nog måste det vara något skräp nånstans i bränsletillförseln, så det rinner för långsamt ? Det är ingen bränslepump, tanken sitter över motorn, så när jag fyllde upp den helt blev det mer tryck på bensinen, vilket tydligen räckte till.
Kan det vara något annat än skräp i bränsletillförseln ?
Ska testa att tömma tanken och blåsa igenom rören med tryckluft.
Hade idag ett konstigt problem med min utombordare, en 3 hk evinrude från 1962. Jaja, den är gammal, jag vet.
Efter en timmes fiskande började den stanna, utan förvarning. Kollade luftöppningen på tanken, provade ta bort tanklocket och testade lite olika inställningar på nålarna. Om jag ventade 15-30 sekunder och drog i snöret startade den igen, gick 30 sekunder och dog. Kylningen fungerar bra. Testade till slut att fylla upp tanken helt, den var ungefär 1/4 full innan. Då funkade motorn igen, gick som en klocka.
Nog måste det vara något skräp nånstans i bränsletillförseln, så det rinner för långsamt ? Det är ingen bränslepump, tanken sitter över motorn, så när jag fyllde upp den helt blev det mer tryck på bensinen, vilket tydligen räckte till.
Kan det vara något annat än skräp i bränsletillförseln ?
Ska testa att tömma tanken och blåsa igenom rören med tryckluft.
Kommentera