Lossa HELA riggen, hjälp? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Lossa HELA riggen, hjälp?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Lossa HELA riggen, hjälp?

Mercury 20hästars från 72 läcker kylvatten vid kopparröret upp mot motorskålen!

Måste ta bort hela riggen för att nå, någon som har ett tips att ge?

Lossat muttrarna och blött med 5-56 (6st plus en kåpa), men den sitter löjligt hårt.
    Nån med tips hur man får den att ge sig?
    Det är trots allt en packning emellan så den borde väl lossna?

Alla tips är välkomna

Man plockar inte bort riggen från motorn, man plockar bort motorn från riggen. Motorblocket måste bort, då kommer du åt det du efterfrågar uppifrån.

Kommentera

Ursprungligen postat av Dyppe Visa inlägg
      Man plockar inte bort riggen från motorn, man plockar bort motorn från riggen. Motorblocket måste bort, då kommer du åt det du efterfrågar uppifrån.
      Nej det kan inte stämma, menar du verkligen det på en Mercury 200 20hp från -72

Sprängskisser och annat säger att det verkar otroligt om det skulle sitta nån bult under motorn...

Kommentera

Vad är det du ska åstadkomma? Har en likadan motor fast från -71och den är det inga problem att lyfta bort ifrån båten. Ska du lossa växelhuset?

Kommentera

Ursprungligen postat av profilnamnet Visa inlägg
          Nej det kan inte stämma, menar du verkligen det på en Mercury 200 20hp från -72

Sprängskisser och annat säger att det verkar otroligt om det skulle sitta nån bult under motorn...
          Nja, för att ta bort växelhuset (där vattenpumpen sitter) behöver man inte röra något vid motorblocket. Men om jag förstod TS rätt så är det vattenrörets övre infästning som läcker, och den blir svår att nå nerifrån genom riggröret. Vattenröret har jag för mig sitter fast bara med en gummitätning, drar man ut röret kan man ha tur att få med den ut.

Kommentera

Ursprungligen postat av Hesten Visa inlägg
            Vad är det du ska åstadkomma? Har en likadan motor fast från -71och den är det inga problem att lyfta bort ifrån båten. Ska du lossa växelhuset?
            Läs topic, jag vill lossa riggen, "drive shaft housing", "axelhuset"..

Nja, för att ta bort växelhuset (där vattenpumpen sitter) behöver man inte röra något vid motorblocket. Men om jag förstod TS rätt så är det vattenrörets övre infästning som läcker, och den blir svår att nå nerifrån genom riggröret. Vattenröret har jag för mig sitter fast bara med en gummitätning, drar man ut röret kan man ha tur att få med den ut.
            För att nå vattenrörets infästning så måste "riggen" bort, alltså den del som finns i olika längder och på så vis bestämmer rigglängd. Precis som du skriver så kan jag säkert dra ut röret, men då ser jag inte vad som är fel!
            Så jag måste bort med riggen för att se. Riggen sitter fast i botten på motorskålen.

Jag har fått loss 5 av 6 bultar nu, den sista verkar ärgat fast helt, den ryker säkert!
            Så med lite mer tålamod så får jag se vad som döljer sig under skalet!

Kommentera

Som jag skrev så kan du inte "skruva bort" riggen. Den bär upp motorblocket. Hur har förresten kommit till den slutsatsen att det läcker vid kylvattenrörets övre infästning? Det är ju fullkomligen omöjligt att se under drift!

Kommentera

Mercury brukar dessutom ha en otrevlig förmåga att ha fastna mellan axeln till växelhuset och vevaxeln....

Kommentera

Som jag skrev så kan du inte "skruva bort" riggen. Den bär upp motorblocket. Hur har förresten kommit till den slutsatsen att det läcker vid kylvattenrörets övre infästning? Det är ju fullkomligen omöjligt att se under drift!
                  Påminn mig om att inte fråga just dig nästa gång!! Jag konsulterade olika forum, för jag är inte mekaniker, men du tar verkligen priset.
                  Jag har nu skruvat bort riggen (det som inte går)
                  Och nu ser jag det jag misstänkte efter jag blåste i skvallerröret och höll för kopparröret i andra änden (först använde jag hjärnan, sedan munnen, läs det som ett tips)
                  Man kan ju nästan tro att min misstanke om läckan inte alls kom under drift?
                  Du är nog bättre på själva fiskandet tror jag Click image for larger version

Name:	2en3x1y.jpg
Views:	1
Size:	465,5 KB
ID:	1773164 Click image for larger version

Name:	2h8dekg.jpg
Views:	1
Size:	859,6 KB
ID:	1773165

Kommentera

Jag lovar och svär, att nästa gång du har en motorfråga, så skall jag inte lägga mig i. Självklart går det att dela på riggrör och motor. Men som jag tolkade din formulering så skulle du skruva bort bara riggröret och inget annat från motorn. Efter som jag då vet att upphängningsbyglar, styrrör etc. följer med då, så svarade jag att det inte går, för då blir liksom motorn hängandes i luften. I min värld, så hade jag haft motorn hängandes i byglarna medan jag skruvar. Och då min vän anser jag att du har inte skruvat bort riggen från motorn, du har skruvat bort motorn från riggen.
                    Så i ett ärende där det finns utrymme olika tolkningar beroende hur man formulerar sig, kanske du inte skall vara så hård i dina ord. Och du har väl kanske hört uttrycket, "att tänka sig för innan man pratar, är som att torka sig innan man skiter"

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av James83, 2017-06-11, 10:23
                    14 svar
                    1 875 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Karlmagnus  
                    Startad av Klant84, 2024-01-29, 09:58