Konstigt Båtmotorproblem. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Konstigt Båtmotorproblem.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Konstigt Båtmotorproblem.

Hej alla.

Jag har ett märkligt problem med min båtmotor som jag inte kan förstå mig på och hoppas att någon här kan komma med något bra tips på vad som kan vara fel.

Problemet utspelar sig på så sätt att när jag startar motorn så går den igång utan större problem. Går i 1-2 min och sedan dör den plötsligt och är omöjlig att få igång. Har kollat så den får gnista, vilket den får. Kollat så den får bensin, vilket den också får och då tycker jag att det är mycket konstigt att den inte går, eller går och få igång. Har provat och byta tändstift utan någon framgång.
    Har även provat med startgas men inte ett liv i motorn förens den fått stå och svalnat i ca 15min.
    När den väl har fått stå en stund så går den och starta och då börjar man om från ruta ett igen. Den går ett par minuter innan den stendör. Motorn värmenyper inte, för när den stannar dör den tvärt, och kompritionen är precis som innan.

Motorn i sig är en cresent på 4Hk som är gammal som gatan, men aldrig använd på grund av detta märkliga problem.

Hoppas att någon här kan komma med någon bra ide på vad som skulle kunna vara fel, och vad jag kan prova.

MVH
    I>< (((( " >

Kanske dum fråga, men kyler den som den ska?

Kommentera

om den är riktigt gammal och inte har en cdi box så kanske kondensatorn kan va en grej att kolla? eventuellt brytare??

Kommentera

gnista bensin och luft...är det som behövs om kompen är bra.....hur är det med luftinblandningen? choken?
        Never let your memories be greater then your dreams...

I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

Kommentera

Ursprungligen postat av Cobrak Visa inlägg
          Kanske dum fråga, men kyler den som den ska?
          luftkyld... tror det är stefas tändsystem med brytarspetsar...som tidigare sagts...kolla dom (om det nu är så att det finns)
          Senast ändrad av byggarn; 2014-04-13, 21:13.
          Never let your memories be greater then your dreams...

I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

Kommentera

Är gnistan lika fin varm som kall ?
            Har du kollat avstånd på brytarspetsarna ? Har precist dragit igång en Archimedes 6hk (samma som Crescent/Penta) som stått i över 30 år, väldigt kinkig på rätt avstånd på brytarspetsarna för att det skulle bli bra gnista.

Peter

Kommentera

Som tidigare sagts, kondensatorn.

Kommentera

Tack för era svar.

Andreas_j_80 Kan du beskriva lite mer exakt vad kondensatorn sitter, och hur den ser ut. Vart kan man köpa en ny sådan, och framförallt, hur konstaterar man om den är trasig eller ej?

byggarn Precis, därför tycker jag att de är konstigt att den inte går igång. Har meckat en hel del med crossar, och dom brukar börja fungera när man har komp, gnista och bensin. Har inte kollat så noga på hur blandningen luft/bränsle är, men eftersom den startar relativt enkelt och går jämt när den väl är igång så tror jag inte det är några större konstigheter med blandningen. Choken är avstängd.

Wolw Nja, både och. Provade häromdan och starta motorn, och när den dog satte jag direkt i ett nytt tändstift. Då startade den igen, och gick i nån minut, så de verkade som om den dör då stiftet blir varmt. Vad kan de bero på tro?

Glömde skriva att motorn är luftkyld, så den ska kyla ordentligt.
                I>< (((( " >

Kommentera

Kondensatorn är vanligtvis en liten sak som påminner om ett vanligt batteri i formen. Från kondensatorn går det en kabel till brytarspetsarna. Dess jobb är att "hålla ordning" på gnistan. Om kondensatorn är kass hoppar gnistan omkring lite överallt runt brytarspetsarna och inte bara från spetsarna som det ska göra.

Men en fråga: Har du rätt värmetal på tändstiftet? Blir det en "pärla" på stiftet eller ser det bra ut?

Kommentera

Har du testat ett "kallare" tändstift (om du har "BR8EGS" sätter du i "BR9EGS") ? Om du tittar på stiftet ska det vara ljusbrunt. Nu är det lite svårare med tvåtakt, men ljusbrunt ska det vara om blandning i övrigt är rätt.
                    Hade en enduro som käkade stift, gick hur bra som helst sedan dog den. Efter att jag hittat felet gick den som en klocka i flera år tills jag sålde den.

Peter

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av James83, 2017-06-11, 10:23
                    14 svar
                    1 875 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Karlmagnus