Fråga om Yamaha 9,9hk fyrtakt. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fråga om Yamaha 9,9hk fyrtakt.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Fråga om Yamaha 9,9hk fyrtakt.

Hejsan. troligen en rätt korkad fråga men jag ställer den i alla fall, är grön på de här med utombordare, har kommit över en Yamaha fyrtakt 9,9 hk från 1988 tror jag det var i alla fall slutet 80.....

Tänker då att när denna motor tillverkades var de väl troligen blyad 98 som var "basbränsle" i dagsläget är det 95 blyfri som är bas..... så vad skall denna motor tankas med, skall jag leta upp 98 blyfri, 98 blyfri med blyersättning eller duger 95 med blyersättning eller går det med endast blyfri 95 och inget mer ?

Tacksam för bra svar så jag inte förstör motorn.....

Blyfri bensin fanns redan på slutet av -80 talet. Vad din motor beträffar så är det bara att tuta och köra med vanlig blyfri bensin, blyersättning behövs inte heller, dock skulle jag välja 98E5 istället för 95E10 då etanolen kan skada gummislangar och membran, och vid längre stillastående, täppa igen munstycken och kanaler. När 95E10 kom för några år sedan här i Finland rekommenderade alla representanter för motortillverkarna att man inte skulle använda 95E10 i utombordarna. Det kan vara smart att köra på alkylatbensin innan vinteruppehållet eller något annat längre stillestånd så att inte förgasaren börjar strula.

Kommentera

Ok då tutar jag och kör med blyfritt=) får kolla hur utbudet ser ut med 98 i mitt närområde bara, känns som de är lite begärnsat men men de löser sig.....

Kommentera

Ursprungligen postat av Jester Burk II Visa inlägg
        Blyfri bensin fanns redan på slutet av -80 talet. Vad din motor beträffar så är det bara att tuta och köra med vanlig blyfri bensin, blyersättning behövs inte heller, dock skulle jag välja 98E5 istället för 95E10 då etanolen kan skada gummislangar och membran, och vid längre stillastående, täppa igen munstycken och kanaler. När 95E10 kom för några år sedan här i Finland rekommenderade alla representanter för motortillverkarna att man inte skulle använda 95E10 i utombordarna. Det kan vara smart att köra på alkylatbensin innan vinteruppehållet eller något annat längre stillestånd så att inte förgasaren börjar strula.
        Kan kanske vara ute och cykla nu,men tror att vi i Sverige inte har mer än MAX 5% inblandning av Etanol i soppan....
        Never let your memories be greater then your dreams...

I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

Kommentera

Tror du har rätt Byggarn är nog så att den mesta 95oktan innehåller 5% etanol....så då funkar de med 95 direkt från stationen till min snurra då ?

Kommentera

Vi har samma EU regler i Sverige som i Finland. Tyvärr.

EDIT. Tar tillbaka det. Enligt Wikipedias källor ska det införas 1 maj i år. Dock skulle det införts 2011. Men enligt wikipedia har det skjutits upp tills i år.
            Senast ändrad av Fiskarn0383; 2014-04-11, 20:18.

Kommentera

då har jag rätt minst den här månaden ut då.....
              Never let your memories be greater then your dreams...

I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

Kommentera

Ja om wikipedia har rätt........

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av James83, 2017-06-11, 10:23
                14 svar
                1 881 visningar
                0 gillar