Vad kan vara fel? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vad kan vara fel?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #11
    Vatten i tanken? Ja kanske. Hur mkt k-sprit ska jag testa med ifall det är det? Eller bör jag testa med en ny tank från biltema eller nåt?

    Andra tips? Behöver jag öppna förgasaren för att leta efter ev. tjuvluft?

    Tack som tusan för tipsen!

    /M

    Kommentera


    • #12
      Ursprungligen postat av mkv Visa inlägg
      Vatten i tanken? Ja kanske. Hur mkt k-sprit ska jag testa med ifall det är det? Eller bör jag testa med en ny tank från biltema eller nåt?

      Andra tips? Behöver jag öppna förgasaren för att leta efter ev. tjuvluft?

      Tack som tusan för tipsen!

      /M
      Läs på flaskan med K-sprit, och överdoserar du en del så är det ingen fara med det.......
      Borde inte behöva byta tank, men visst kan det löna sig att prova med annan tank och slang, kan ju vara något fel med kopplingar, slang, blåsa etc..... börja med det enklaste brukar vara mitt tips när det gäller felsökning.

      Kommentera


      • #13
        Jag är ingen fena på motorer (least to say) och det här låter konstigt men eftersom jag själv har råkat ut för nå't liknande med min Mercury (2 ggr dessutom) får jag väl ta risken ni skrattar åt mig...

        Har som sagt 2 ggr fått puttra hem till bryggan på tomgång för att motorn hackar, hostar, spottar och fräser vid gaspådrag. Väl hemma och efter en stunds kliande i min med stigande ålder mer och mer utpräglade mittbena kom jag på att jag en gång bytt säkringen i motorn då den vägrade starta (beroende på att båtbutiken jag köpte av hade lagt metallstiften till varvräknaren för nära varandra så dom skakat ihop efter några trailerfärder...). Så precis när jag var på väg att ge upp och ta båten till verkstan kom jag på den lysande tanken, wtf jag provar och byter säkring! Sagt och gjort och efter det gick motorn klockrent igen

        Så varför inte prova, life is like a box of chocolate...

        (Btw så ni inte tror att jag är helt tappad, den andra gången det hände hade jag ingen reservsäkring med mig men även denna gång hjälpte ett säkringsbyte. Och sedan dess har jag alltid ett paket i reserv med mig...)

        Edit: Säkringen såg bränd ut men inte helt så tydligen funkade den vid låga varvtal men inte höga. Och motorn betedde sig ungefär som när man fått en loppa på tändstiftet när man körde moped.

        Edit II: Det var inte själva varvräknaren det var kortis i utan belysningen till den...
        Senast ändrad av Fonzie; 2014-04-07, 20:28. Anledning: tillägg...

        Kommentera


        • #14
          Ursprungligen postat av sparetime Visa inlägg
          Det är ju inget ovanligt att det blir kondens i en tank, speciellt om man inte kör så mycket höst, vinter, vår.
          K-sprit är ett enkelt sätt att se om det är problemet..........
          Tömma tanken, se till att det inte finns en droppe vatten i , tanka ny soppa är ett annat sätt......
          Alkohol har ingenting på sjön att göra, och särskilt inte i en tvåtaktare. Det är illa nog att soppan innehåller etanol som är skadligt för slangar, membran mm, och då bensinen idag är en färskvara som börjar brytas ned efter ett par veckor och börjar bilda ämnen som fräter zink och aluminium, kan förgasarna se förj-a ut inuti efter att gammal bensin har legat en längre tid och täppt igen munstycken och kanaler. Och alkohol är inte bra för motorns lager heller för den delen. Bättre att köra på 98E5 eller ännu hellre, alkylatbensin.
          PS Om bensinen redan innehåller 10% etanol, då finns det väl ingen anledning att hälla i karburatorsprit ?

          Kommentera


          • #15
            Ursprungligen postat av Jester Burk II Visa inlägg
            Alkohol har ingenting på sjön att göra, och särskilt inte i en tvåtaktare. Det är illa nog att soppan innehåller etanol som är skadligt för slangar, membran mm, och då bensinen idag är en färskvara som börjar brytas ned efter ett par veckor och börjar bilda ämnen som fräter zink och aluminium, kan förgasarna se förj-a ut inuti efter att gammal bensin har legat en längre tid och täppt igen munstycken och kanaler. Och alkohol är inte bra för motorns lager heller för den delen. Bättre att köra på 98E5 eller ännu hellre, alkylatbensin.
            PS Om bensinen redan innehåller 10% etanol, då finns det väl ingen anledning att hälla i karburatorsprit ?
            Jag föreslår inte heller att man tillsätter k-sprit regelbundet , utan snarare som engångsföreteelse när problem uppstått, så att man löser upp eventuell vatten och får ut det ur systemet så att säga........
            Vet av egen erfarenhet att det fungerar, men efter det satte vi dit ett filter på bensinslangen i motorn, så är det bara att tömma/byta det istället....

            Kommentera


            • #16
              Jag tror jag häller i resterande soppa i bilen istället så får den plågas med ev. vatten.
              Låter tanken stå öppen så den får luftas ur efter det. Istället för att testa med K-sprit...

              Ska även se över säkringen som Fonzie skriver om. Även om jag har lite svårt att tro på den teorin.

              Kommentera


              • #17
                Jag har tömt tanken OCH förgasaren på soppa och fyllt på med nytt fräscht... Utan resultat.
                Kontrollerade säkringen och den såg hel och fin ut... Men den går fortfarande skit.

                Nu lämnar jag fan snart in den snart....

                Kommentera


                • #18
                  provade du pumpa på blåsan medan du kör som pb föreslog?? behövs bara ett litet för stelt membran eller ett mikroskopiskt hål i det för att det skall bli just så där....
                  Never let your memories be greater then your dreams...

                  I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

                  Kommentera


                  • #19
                    Japp, pumpade både på tomgång och på drag....

                    Kommentera


                    • #20
                      Hojt! Är ingen superexpert direct men jag hade testat att ställa blandarskruven " Idle mixture screw". Enligt boken så Skruva I botten och sen ut 1 varv och 1/4 varv ut. Helst skall man ställa den under belastning ( Vxl framåt vid ca 650rpm och vrida den åt vardera håll tills motorn går för fet eller för tunn och sedan ställa den I mitten men lite åt det fetare hållet :-) Tror nog som dom andra att bränslet som vi idag använder förändras ganska snabbt men motorerna är ställda på bränsle som var aktuellt för en bra tid sedan. därav får vi massa konstiga fel.. Funkar inte detta så är det nog dax att byta ut alla nålar och säten samt kontrollera "Main jet" så att du inte har skit där inne :-) Lycka till!

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av James83, 2017-06-11, 10:23
                      14 svar
                      1 875 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Karlmagnus  
                      Startad av Klant84, 2024-01-29, 09:58
                      10 svar
                      770 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg brollann  
                      Startad av Siks, 2024-02-04, 20:54
                      10 svar
                      721 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Siks
                      av Siks
                       
                      Startad av Rexan2, 2024-02-24, 08:48
                      5 svar
                      343 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg holden
                      av holden
                       
                      Startad av tobs, 2024-03-12, 11:42
                      20 svar
                      1 788 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg tobs
                      av tobs
                       
                      Arbetar...
                      X