Yamaha 30 2takt 95, akut problem - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Yamaha 30 2takt 95, akut problem

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #21
    Tack för förslaget. Har tänkt på Tohatsu tidigare, den är med i spelet bara jag får någon bra kommentar här på forumet.
    Honda 30 är i nuläget mest intressant p g av priset, prissänkt nästan 10 000, Honda 50 år i Sverige och för att en väger mindre än Evinrude eller Tohatsu.
    Vad tror ni blir dom här motorerna för tunga för min båt Crescent 465.

    Kommentera


    • #22
      Evinrude så slipper du dyra servicar.

      Kommentera


      • #23
        Ursprungligen postat av Henkelort Visa inlägg
        Har du skruvat något på växelhuset och kommit åt ditt "shift linkage"? När du gasar framåt, tyckte du då att motor svarade snabbare än vanligt? Lyfte du kåpan och såg att den la i växeln som den ska när du gasade för back?

        Jag skulle traila upp båten, lägga växeln i back för hand dvs under kåpan och känna på propellern om den blir tung att snurra. Blir den det så får du justera växelvajern. Rör sig din "shift linkage" men den får inte i backen så skall den justeras. Sök på " How to Replace a Water Pump on a 25 hp Yamaha Outboard " på Youtube så ser du vad jag pratar om
        Idag var jag på båten igen och har ingenting nytt att meddela. "Shift linkage" rör sig d v s den åker ut ca: 1cm när backväxeln är i men propellern står still och när jag trycker på reglaget mera bakåt och gör gas då rusar motorn men propellern står still.
        Som jag skrev tidigare nu är jag i farten och letar ny motor. Jag vill ut och fiska.
        Om någon tycker att det handlar om mindre fel eller bara att det är nån justering sak då är ny välkomna och buda på min motor.
        Det är en Yamaha 30, 2t, 95a med el start och reglage.

        Kommentera


        • #24
          Ursprungligen postat av Leon Visa inlägg
          Evinrude så slipper du dyra servicar.
          Men istället får du högre bränsleförbrukning (ca 10%) och oljeförbrukning för 1-2 kr extra per liter bensin. Kör själv Evinrude och är mycket nöjd men så mycket billigare i drift blir det nog inte om man kör sin båt mycket, vilket jag gör. Mycket att fundera på vid motorköp. Kör man däremot inte så mycket är nog evinrude eller annan tvåtakt det bästa valet enligt min mening.

          Kommentera


          • #25
            Ursprungligen postat av henrikj Visa inlägg
            Men istället får du högre bränsleförbrukning (ca 10%) och oljeförbrukning för 1-2 kr extra per liter bensin. Kör själv Evinrude och är mycket nöjd men så mycket billigare i drift blir det nog inte om man kör sin båt mycket, vilket jag gör. Mycket att fundera på vid motorköp. Kör man däremot inte så mycket är nog evinrude eller annan tvåtakt det bästa valet enligt min mening.
            Ja, man byter ju inte oljan i en 4t.

            Kommentera


            • #26
              Ursprungligen postat av BSSWEDEN Visa inlägg
              Tack för förslaget. Har tänkt på Tohatsu tidigare, den är med i spelet bara jag får någon bra kommentar här på forumet.
              Honda 30 är i nuläget mest intressant p g av priset, prissänkt nästan 10 000, Honda 50 år i Sverige och för att en väger mindre än Evinrude eller Tohatsu.
              Vad tror ni blir dom här motorerna för tunga för min båt Crescent 465.
              Köpte ny 30hk förra året och valde själv en Mercury,i grunden en Tohatsu, avgörande valet var tre cylindrar och insprutning samt växel i handtaget...
              så här långt är jag i alla fall skitnöjd med motorn. Vad du än väljer tror jag du blir nöjd så länge du väljer de gamla etablerade märkena. Enda anledningen jag kan se att välja en E-tec är dock om man även använder båten till vattenlek....ett helt annat vrid i 2-taktarna....
              Never let your memories be greater then your dreams...

              I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

              Kommentera


              • #27
                Efter många hit och dit så blev det en Evinrude 30 E-tec med fjärrstyrning och powertrim/tilt . Gjorde en bästälning hos Vallen Marin idag, lev. lovad vecka efter påsk.
                Det som avgjorde var bland annat service intervaller och garantier.
                Ni som har e-tec får gärna skriva här vad jag borde tänka på eller är det bara tuta o kör.

                Kommentera


                • #28
                  Du blir säkert nöjd med den, har kört Evinrude/Johnson nästan hela tiden sedan min första båt utan mankemang och
                  troligen har motorerna inte blivit sämre....
                  Never let your memories be greater then your dreams...

                  I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

                  Kommentera


                  • #29
                    Ursprungligen postat av BSSWEDEN Visa inlägg
                    Efter många hit och dit så blev det en Evinrude 30 E-tec med fjärrstyrning och powertrim/tilt . Gjorde en bästälning hos Vallen Marin idag, lev. lovad vecka efter påsk.
                    Det som avgjorde var bland annat service intervaller och garantier.
                    Ni som har e-tec får gärna skriva här vad jag borde tänka på eller är det bara tuta o kör.
                    Bara å köra på, första 10 timmarna kommer motorn köra in sig automatiskt, titta till oljan, den kommer att dra lite mer än normalt under denna period. Be att få motorn omprogrammerad till XD100-olja och kör med den oljan framöver.

                    Här har du instruktion på automatisk vinterkonservering.



                    Grym motor och grattis!

                    Kommentera


                    • #30
                      Vad menar du? Ja man får byta olje en gång om året men kör du mycket väger ändå oljeförbrukningen på en tvåtakt högre. Bränner du 5000 liter soppa på ett år är det ju 5000 kr extra i olja och dessutom skulle en bra fyrtaktare dra 10% mindre cirkus vilket ger 7000 kronor lägre pris bara på bränsle. Så 12000 kronor mer kostar det om man har evinrude och kör jävligt mycket. Det går inte bara att säga att tvåtakt är bäst för då slipper man "dyr" årlig service. Det finns fler saker att ta i beaktande

                      Tycker min etec är grym, vill bara att man ska tänka igenom sitt köp ordentligt. 5000 liter är ju dessutom ganksa orealistiskt att bränna på ett år med en 30-hästars så på lite mindre motorer och båtar har tvåtakt lite fördel imo

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av James83, 2017-06-11, 10:23
                      14 svar
                      1 881 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Karlmagnus  
                      Startad av Klant84, 2024-01-29, 09:58
                      10 svar
                      774 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg brollann  
                      Startad av Siks, 2024-02-04, 20:54
                      10 svar
                      727 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Siks
                      av Siks
                       
                      Startad av Rexan2, 2024-02-24, 08:48
                      5 svar
                      344 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg holden
                      av holden
                       
                      Startad av tobs, 2024-03-12, 11:42
                      20 svar
                      1 806 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg tobs
                      av tobs
                       
                      Arbetar...
                      X