2st 85Ah eller ett 115Ah - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

2st 85Ah eller ett 115Ah

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • 2st 85Ah eller ett 115Ah

    Har beställer en Minn Kota PowerDrive V2 55lb -* i-Pilot - 54" till min vator 14r och har börjat titta på batterier. Vet att det finns rätt många som har kört ett tag med sina motorer och skulle behöva hjälp med följande.

    Motorn kommer att användas till det mesta förutom transporter mellan fiskeplatser. Kommer nog pressa in ca 20 heldagar om året och då är vi oftast 2 st i båten. Kommer jag att klara mig med 1st 115Ah batteri eller behöver jag köra på två parallellkopplade 85Ah? 115 väger 28kg istället för 38kg för 2x85 samt att batteriet kommer att vara i mitttoften så det blir svårare och tightare att få plats med två.

    Båten väger 190kg, bensinaren 60kg, startbatteri 19kg, 2 fiskare plus utrustning.

    Tanken är att köra på Tudor marin dual batteri oavsett om det är ett eller två.

    Tack på förhand/ Henke

  • #2
    170 Ah mot 115 Ah. Valet är fritt
    I ditt fall är det även billigare med 2st 85:or säljs ofta till bra pris mot ett rel, dyrt fullpris-batteri. Fördelen är även att du kan ta ett av dom de gånger du bara ska ut någa timmar i lugnt väder.
    Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

    Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

    Kommentera


    • #3
      Får väl börja med å erkänna att jag är det smygfeta försöket till fiskare som ska stå i fören på denna skuta :-)
      Att valet är fritt är såklart införstått från början, bra idé även med att man kan ta med sig ett batteri av den mindre stl om man bara ska ut ett par timmar!
      Men.. Frågan som ställs är hur andra har löst det och vilka erfarenheter som finns angående förbrukningstid på de olika alternativen som finns? Självklart beror det på yttre omständigheter, båtens stl osv.. Men ngn men samma stl på båt borde ju veta ngt slags snitt mellan knäskålen och armbågen hur långt man brukar klara sig på de olika alternativen :-)

      Finns ju massor med nöjda iPilot-användare här på forumet, hur har ni löst det? Hur stora/små/många batteri är mest lämpligt? Sjung ut! ;-)

      Kommentera


      • #4
        Betänk också att det inte är 170 eller 115 Ah till förfogande som gäller.

        Visst går det tömma batterierna tills propellern går sista varvet men de kommer inte överleva första säsongen.

        170 känns ju som givet val. Även lätta turer så är ju 2x85 att föredra så man inte sitter och plågar skiten ut ett batteri eftersom man stannat ute ett par timmar längre än beräknat eller att meterologen ljugit om den vindstilla kvällen som gjort att ena batteriet står hemma när det gjort nytta i båten.
        Alumacraft så klart!

        Kommentera


        • #5
          Köper helt klart vad du säger Team T. Va väll mer önsketänkande att motorn inte skulle dra så mycket. Men hittade infon att den drar som mest 55A och då betyder ju det att kör jag i full spätta i en timme så har jag i värsta fall förbrukat 55Ah av mitt batteri och passerar den "magiska" 50% gränsen utan problem.

          Får helt enkelt bita i det sura äpplet och köra på två batterier. Får bli macgyver maraton och sen ska nog fantasin sprudla

          Kommentera


          • #6
            En annan sak att tänka på om man väljer att köra med två batterier.
            OM du bara använder ena vissa gånger så kommer det att slitas mer och bli dåligt fortare.
            Det batteriet kommer då dra ur det friskare batteriet för de kommer eftersträva att ligga på samma nivå. Så då kommer batteri två att ta stryk fortare även om du inte använder det.
            Dessutom bättre att ladda ur två batterier 25% än ett 50% med tanke på livslängden.

            Kommentera


            • #7
              Ursprungligen postat av Henkelort Visa inlägg
              Köper helt klart vad du säger Team T. Va väll mer önsketänkande att motorn inte skulle dra så mycket. Men hittade infon att den drar som mest 55A och då betyder ju det att kör jag i full spätta i en timme så har jag i värsta fall förbrukat 55Ah av mitt batteri och passerar den "magiska" 50% gränsen utan problem.

              Får helt enkelt bita i det sura äpplet och köra på två batterier. Får bli macgyver maraton och sen ska nog fantasin sprudla
              Vi väldigt höga uttag typ batterikapaciten per timma eller så så får man desutom inte ut allt.
              85Ah gäller kanske vid några A uppåt tiotal A uttag per timma- vid häftiga uttag så tappar man en del i värmeutveckling och så.

              Brukar stå i datablad över batteriet kapacitet vid uttag 0,1C eller 1C( är batterikapacitetten uttagen på 1 timma t.ex.
              0,1C för ett 85Ah batteri är ju då 8,5Ah

              Kommentera

              Foton

              Collapse

              Relaterat

              Collapse

              Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av James83, 2017-06-11, 10:23
              14 svar
              1 867 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg Karlmagnus  
              Startad av Klant84, 2024-01-29, 09:58
              10 svar
              761 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg brollann  
              Startad av Siks, 2024-02-04, 20:54
              10 svar
              706 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg Siks
              av Siks
               
              Startad av Rexan2, 2024-02-24, 08:48
              5 svar
              336 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg holden
              av holden
               
              Startad av tobs, 2024-03-12, 11:42
              20 svar
              1 773 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg tobs
              av tobs
               
              Arbetar...
              X