Montering av motor. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Montering av motor.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av vanheden Visa inlägg
    Ska väll inte vara något problem att köpa enbart en motor
    Dom som köper tex en 5 hästare ska väll inte behöva transportera iväg roddbåten eller segelbåten för montering
    Är ju samma garanti på allt
    Rent principiellt håller jag med dig, men rent praktiskt kan ju en felmonterad 75 hk, 150 hk eller 350 hk ställa till betydligt större problem än en 5hk.
    Jag har ingen aning, har inte forskat i det........ det kan mycket väl vara en sådan där grej som säljare tar till för att få sälja montaget för "sin" motor till "sin" verkstad utan att det finns någon saklig grund för det.
    Men det kan ju vara värt att forska lite mer i om man tänker sig att dela på inköp/montage/service......
    För egen del har jag valt att köpa motor och montage på den firma som ligger bäst till geografiskt och som kommer att få göra servicejobben........känns tryggt och bra än så länge, men jag har inte fått ekipaget levererat ännu.........

Kommentera

Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inlägg
      Hej Gurra;

Innan du köper motorn bör du ringa till Kallhälls Marina och prata med servicechefen Magnus Österholm, tel. 08-583 530 00 och hör om bästa pris inkl. montage av motorn....

Old Firehand

www.trumman.com
      Hej OF

Trodde Kallhäll bara säljer Yamaha? Annars hade kallhälls marina varit perfekt då båten jag köpt håller på att byggas ca 40 meter därifrån!

Tack!

Gurra
      Senast ändrad av Gurchan; 2014-03-28, 22:21.
      Fiskerapport på http://teamconkeso.blogspot.se
      sigpic
      Skitfiske!

Kommentera

Ursprungligen postat av sparetime Visa inlägg
        Rent principiellt håller jag med dig, men rent praktiskt kan ju en felmonterad 75 hk, 150 hk eller 350 hk ställa till betydligt större problem än en 5hk.
        Jag har ingen aning, har inte forskat i det........ det kan mycket väl vara en sådan där grej som säljare tar till för att få sälja montaget för "sin" motor till "sin" verkstad utan att det finns någon saklig grund för det.
        Men det kan ju vara värt att forska lite mer i om man tänker sig att dela på inköp/montage/service......
        För egen del har jag valt att köpa motor och montage på den firma som ligger bäst till geografiskt och som kommer att få göra servicejobben........känns tryggt och bra än så länge, men jag har inte fått ekipaget levererat ännu.........
        Tack för svaren.
        Tänkt samma sak som du och ringde därför bergshamra för att kolla med dom. Dessvärre tar dom 10´mer än vad jag hittat som billigast, dock med montering. Mycket pengar på spel, vill inte vara dumsnål men vill inte betala mer än nödvändigt! Kanske slutar det med att det är värt att ta en stockholmsfirma trots allt!
        Senast ändrad av Gurchan; 2014-03-28, 22:25.
        sigpic
        Skitfiske!

Kommentera

Ursprungligen postat av Team Isotopes Visa inlägg
          Honda firar tydligen 50 år med specialpriser.
          Kanske finns fler ställen som kan erbjuda bra pris inklusive montage.
          http://www.arronet.se/webshop/itemli...ombordsmotorer
          Bra tips! Har redan sett specialpriserna dock. Enligt prislistan kostar dock de ändå 10´mer i stockholmsområdet än vad som erbjuds på västkusten!
          sigpic
          Skitfiske!

Kommentera

Ursprungligen postat av Gurchan Visa inlägg
            Tack för svaren.
            Tänkt samma sak som du och ringde därför bergshamra för att kolla med dom. Dessvärre tar dom 10´mer än vad jag hittat som billigast, dock med montering. Mycket pengar på spel, vill inte vara dumsnål men vill inte betala mer än nödvändigt! Kanske slutar det med att det är värt att ta en stockholmsfirma trots allt!

Totalkostnaden när ekipaget är klart är ju det som är intressant. Montaget är inte gratis direkt, sen är ju frågan vad som ingår i köpet av motorn. En större motor är ju inte bara att hänga på som en liten 5 hästare. Det ska bultas, det ska va rätt hissning ,och så vidare, en massa som jag inte kan någonting om själv och inte har någon lust att experimentera med heller...

I mitt köp fick jag ett riktigt bra pris på motorn, men då var den helt ren, endast varvräknare och något enkelt instrument.
            Montaget betalar jag över 8 kkr för, i det ligger batteri, reglage med kablar, nån variant av låsbult, sjösättning, provkörning och testning så det blir rätt propeller etc. Jag har inte forskat vansinnigt mycket om vad som är praxis men upplever att jag får mycket för pengarna.....
            Kanske de 10 kkr du får betala mer på Bergshamra är väl använda pengar om du jämför med alternativ att köpa motorn billigare och betala dyrt för montage någon annan stans, och sedan kanske inte någon av firmorna är så intresserade av att hjälpa till om du får något bekymmer.......???? Jag väljer att ge det fulla ansvaret för maskin, montage, intrimning.... på samma firma, så har de ingen chans att jiddra om något inte skulle vara till min belåtenhet....

Kommentera

Det brukar sällan om aldrig löna sig att köpa fabriksny motor separat och montage separat, det är en outtalad praxis bland varv och båtfirmor att man tar mera betalt (mycket mera) för montage om man inte får sälja motorn också och sedan är det som nämnts garantin då stora motorer kräver mera kopplande av el, reglage, instrument och styrning samt själva placeringen än vad en liten 5hk gör.

Vet flera fall där montaget ihop med köp av motor legat på 5-7000kr och utan köp av motor upptill det dubbla och då det blivit garantifel så har det blivit avslag då man skyllt på att motorn var defekt vid leverans och då har varvet som monterade inget ansvar enligt dem utan det är motortillverkaren och då får kunden betala för att få dit motorn alltså där den köptes, i detta fallet från Stockholm till Västkusten och tillbaka = Dyrt ;-(

Så mitt tips blir var inte så dumsnål utan tänk om och tänk rätt, Du kommer att få betala mer än de 10.000 kr Du spar på inköpet innan båten är körklar.

Kommentera

Tack fiskekamrater.
                Fiskesnack fyller sannerligen en viktig funktion! Som jag skrev tidigare har jag inga planer på att vara dumsnål utan vill helt enkelt hitta den bästa lösningen till det lägsta priset. Låter mer och mer som att det blir köp och montering på det kommande hemmavarvet! Tack för hjälpen! Kommer någon på något som välter omkull den teorin så skriv gärna.

//Gurra
                sigpic
                Skitfiske!

Kommentera

Ursprungligen postat av Gurchan Visa inlägg
                  Hej OF

Trodde Kallhäll bara säljer Yamaha? Annars hade kallhälls marina varit perfekt då båten jag köpt håller på att byggas ca 40 meter därifrån!

Tack!

Gurra
                  Hej Gurra;

Jag tror att min personlige vän Laxfiskaren Hasse Backman köpte sin Buster Magnum med en 90 hkr Honda hos Kallhälls Marina 1997-98.... men osvuret är bäst.

Magnus Österholm hos Kallhälls Marina har välförtjänt mitt 100 % förtroende...

Go for the Big Ones!

Old Firehand

Kommentera

Ursprungligen postat av sparetime Visa inlägg
                    Totalkostnaden när ekipaget är klart är ju det som är intressant. Montaget är inte gratis direkt, sen är ju frågan vad som ingår i köpet av motorn. En större motor är ju inte bara att hänga på som en liten 5 hästare. Det ska bultas, det ska va rätt hissning ,och så vidare, en massa som jag inte kan någonting om själv och inte har någon lust att experimentera med heller...

I mitt köp fick jag ett riktigt bra pris på motorn, men då var den helt ren, endast varvräknare och något enkelt instrument.
                    Montaget betalar jag över 8 kkr för, i det ligger batteri, reglage med kablar, nån variant av låsbult, sjösättning, provkörning och testning så det blir rätt propeller etc. Jag har inte forskat vansinnigt mycket om vad som är praxis men upplever att jag får mycket för pengarna.....
                    Kanske de 10 kkr du får betala mer på Bergshamra är väl använda pengar om du jämför med alternativ att köpa motorn billigare och betala dyrt för montage någon annan stans, och sedan kanske inte någon av firmorna är så intresserade av att hjälpa till om du får något bekymmer.......???? Jag väljer att ge det fulla ansvaret för maskin, montage, intrimning.... på samma firma, så har de ingen chans att jiddra om något inte skulle vara till min belåtenhet....
                    Reglage ingår väl i alla fall i motorns pris,precis som en del instrument som tiltvisare och även varvräknare ofta gör med en del större motorer...får man betala extra för det är det inget annat än rent lurendrejeri av de som monterar den...likadant med garantin,det finns monteringsanvisningar i instruktionsboken,det skulle det nog inte göra om inte garantin gällde om man monterade själv...själv har jag aldrig förstått iden med att betala tusentals kronor för att lyfta på en motor, borra två hål och koppla batteriet,reglage och en och annan mätare.....å andra sidan har jag heller aldrig köpt en motor över 100hk ny...kanske förhåller det sig annorlunda med dom....kanske...
                    Senast ändrad av byggarn; 2014-03-29, 18:52.
                    Never let your memories be greater then your dreams...

I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

Kommentera

Ursprungligen postat av byggarn Visa inlägg
                      Reglage ingår väl i alla fall i motorns pris,precis som en del instrument som tiltvisare och även varvräknare ofta gör med en del större motorer...får man betala extra för det är det inget annat än rent lurendrejeri av de som monterar den...likadant med garantin,det finns monteringsanvisningar i instruktionsboken,det skulle det nog inte göra om inte garantin gällde om man monterade själv...själv har jag aldrig förstått iden med att betala tusentals kronor för att lyfta på en motor, borra två hål och koppla batteriet,reglage och en och annan mätare.....å andra sidan har jag heller aldrig köpt en motor över 100hk ny...kanske förhåller det sig annorlunda med dom....kanske...
                      Det är fullt möjligt att du har helt rätt Byggarn, jag har inte forskat i det, det som är intressant för mig är det totala priset när motorn är körklar på båten. Jag ville inte montera själv, vill hämta båten körklar. Det totala priset var jag nöjd med, sen om det står montage, eller pris på motorn spelar inte så stor roll tänker jag. Kan hända säljarna tycker de gjort en bra affär på mig, men jag tycker jag gjort en bra affär när jag jämför med priser jag fått på motsvarande maskin inklusive montage på andra ställen.......
                      Men på flera ställen jag tittat på ingår inte reglage och kablar i motorpriset, utan har legat vid sidan om........vet inte vad som är praxis......

edit; varvtal o tilt ingår, men resten plockar jag ut via interface till plottern...
                      Senast ändrad av sparetime; 2014-03-29, 20:38.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av James83, 2017-06-11, 10:23
                      14 svar
                      1 875 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Karlmagnus  
                      Startad av Klant84, 2024-01-29, 09:58