Kunniga se hit!! :) - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Kunniga se hit!! :)

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Kunniga se hit!! :)

Tjena, skulle behöva lite hjälp från er kunniga med min lilla utombordare!
    Vill börja med att säga att jag har NOLL koll på motorer, det här kanske inte alls är så svårt som jag får för mig

Det handlar om en 5hk utombordare av märket Hidea. Har fått strul med snöret för att starta motorn, det har fastnat med andra ord.

Idag skruvade jag loss hela den delen och undrar nu hur fan man ska få det att funka igen? Blir tokig!

Fick loss snöret iaf, måste bara sätta ihop allt igen.

Bifogar några bilder.

Click image for larger version

Name:	Photo 2014-03-22 14 01 51.jpg
Views:	1
Size:	968,1 KB
ID:	1828872

Sitter denna rätt?

Name:	Photo 2014-03-22 14 02 25.jpg
Size:	799,4 KB
ID:	1828870

Name:	Photo 2014-03-22 14 02 51.jpg
Size:	606,6 KB
ID:	1828871
    Bifogade filer

Byt motor....
    Never let your memories be greater then your dreams...

I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

Kommentera

Det är väl en tio år sedan jag meckade med trilskande startsnöre, då på en gammal Johnson 9,9. Minns inte exakt hur det såg ut på den men om du tittar på bild nr 2. Fjädern krokar i i ytterkant och skall kroka i någonting inne i navet också. När du drar i snöret skall fjädern spännas så att den drar in snöret igen. Som det är nu är fjädern inte fast i navet och spänns därmed inte när du drar ut snöret.

Jag har absolut ingen erfarenhet av Hidea men om märkets rykte stämmer är nog (i vanlig ordning) Byggarns råd värt att följa tyvärr. Ibland är det bättre att tugga i sig en ekonomisk motgång direkt istället för att sätta in ytterligare tid, pengar och energi i något som ändå aldrig blir bra.

Ett (dåligt) alternativ är om det finns fäste för ett nödsnöre på svänghjulet så kan du skita i originalsnöret och haka av motorkåpan varje gång du skall starta och ha ett löst snöre istället. Som sagt, ett dåligt och rätt knöligt alternativ som dock kan vara en tillfällig lösning om du inte får ordning på fjädern eller kan byta motor just nu. Förutsätter att motorn startar snällt, annars är det verkligen skitjobbigt.

Mina fem öre

Red. Svänghjul är nog fel ord egentligen. Snurrmojängen högst upp menar jag.
      Senast ändrad av Cyaneus; 2014-03-22, 18:52.

Kommentera

Ursprungligen postat av Cyaneus Visa inlägg
        Det är väl en tio år sedan jag meckade med trilskande startsnöre, då på en gammal Johnson 9,9. Minns inte exakt hur det såg ut på den men om du tittar på bild nr 2. Fjädern krokar i i ytterkant och skall kroka i någonting inne i navet också. När du drar i snöret skall fjädern spännas så att den drar in snöret igen. Som det är nu är fjädern inte fast i navet och spänns därmed inte när du drar ut snöret.

Jag har absolut ingen erfarenhet av Hidea men om märkets rykte stämmer är nog (i vanlig ordning) Byggarns råd värt att följa tyvärr. Ibland är det bättre att tugga i sig en ekonomisk motgång direkt istället för att sätta in ytterligare tid, pengar och energi i något som ändå aldrig blir bra.

Ett (dåligt) alternativ är om det finns fäste för ett nödsnöre på svänghjulet så kan du skita i originalsnöret och haka av motorkåpan varje gång du skall starta och ha ett löst snöre istället. Som sagt, ett dåligt och rätt knöligt alternativ som dock kan vara en tillfällig lösning om du inte får ordning på fjädern eller kan byta motor just nu. Förutsätter att motorn startar snällt, annars är det verkligen skitjobbigt.

Mina fem öre

Red. Svänghjul är nog fel ord egentligen. Snurrmojängen högst upp menar jag.
        Tack för hjälpen! Ska titta på det imorgon, hoppas jag får till det annars får jag lämna in den till doktorn!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
        Startad av James83, 2017-06-11, 10:23
        14 svar
        1 899 visningar
        0 gillar
        Senaste inlägg Karlmagnus  
        Startad av tobs, 2024-03-12, 11:42