Johnsson/Evinrude elkontakten på sidan - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Johnsson/Evinrude elkontakten på sidan

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Johnsson/Evinrude elkontakten på sidan

På min senaste Johnsson 6hk och på min nuvarande Evinrude 7,5hk finns det en elkontakt("hona") på sidan och vad jag förstått det ska man koppla in lanternorna där.

Nu är min fråga, vart får man tag i "hanen" som ska kopplas in där och om jag kopplar det till ett batteri...laddar den då batteriet?

Den svarta pricken på sidan menar jag, det sitter en skyddsplugg på den.
    Click image for larger version

Name:	Evinrude 7,5hp.jpg
Views:	1
Size:	323,9 KB
ID:	1828816

Dette er jeg ikke veldig god på, men here goes:

Du må ha mer enn bare hannkontakten er jeg redd. Jeg kjenner ikke disse motorene, men på en Honda 20HK jeg har vært borti måtte det gjøres noe inne i motoren også, feks å koble til ladespolene og monteres en likeretter. Hvor stor jobben er vil komme ann på hva som må gjøres i akkurat dine motorer. Vær også litt obs på at når dette først er koblet til, må ikke motoren kjøres uten at den er koblet til et batteri, for da ryker likeretteren.
    Team Colibri

Kommentera

Hmm, kan någon annan bekräfta detta? Min norska är inte den bästa men tror jag hajade ungefär.

Ni som haft eller har denna motor, hur har ni gjort?

Kommentera

jag är inte hundra men jag tror att dessa äldre motorer kan liknas vid gamla mopeders 6 voltsystem. så med ett batteri imellan får du jämt och bra ljus men utan så får du ligga över tomgång för att dom ska lysa upp ordentligt. har själv haft både evinrude och johnsson men aldrig provat dom då min båt saknar lanternor och sånt. men forskade lite i det ifall jag kunde använda den för batteriladdning.

Kommentera

Uttaget är till för belysningen och ger växelström, och för att kunna ladda så måste du koppla en likriktare som omvandlar växelströmmen till likström som batteriet kan ta emot. Men den kommer inte att ladda nämnvärt för det då det är små strömstyrkor.

Kommentera

Funkar det med denna? eller behövs det mer avancerade grejer?

Kommentera

På -80 talet använde jag motsvarande uttag på min Mercury 7,5a. Endast för att hålla lanternor igång. Det kan verkligen inte ha gett mycket spänning då lanternorna endast glimmade lite på tomgång, men på marsch varvtal lös som de skulle......... Tror inte ni får ut mycket laddning från en belysningsspole....

Kommentera

Jag som hade önskat driva ekolod, lanteror och ladda telefonen på ett vettigt sätt, orkar verkligen inte släpa ett 12v bilbatteri fram och tillbaka till båten.

Någon som har nån ide?

Kommentera

Risken är nog att förstöra ekolod mm om nu spänningen varierar så mycket som har sagts .
                  "HalvDan var här"

Kommentera

Ursprungligen postat av Gös_Hasse Visa inlägg
                    Jag som hade önskat driva ekolod, ldrivanora telefonen på ett vettigt sätt, orkar verkligen inte släpa ett 12v bilbatteri fram och tillbaka till båten.

Någon som har nån ide?
                    Känns nästan som batteri skulle fungera bäst ändå.

Vi pratar ju inte ett 20+ kilos bilbatteri som behövs.

LED lanternor drar extremt lite och ett lod drar från ca 0,4 till runt 1 amp om det är värsting.

Jag hade alla dagar i veckan köpt ett batteri runt 12Ah och satt i en lämplig väska eller verktygslåda. Satt in en ciggkontaktuttag och en usb-utgång för ladddning.

Vips har man väska med hantag på runt 3-4 kilo, storlek som 2 mjölkpaket och som kan ladda telefon mm, driva lanternor och lod.
                    Alumacraft så klart!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av James83, 2017-06-11, 10:23
                    14 svar
                    1 875 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Karlmagnus