Vilken motor? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vilken motor?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Vilken motor?

Håller på att köpa en aluminiumbåt, 610 cm lång och med en vikt på ca 650 kg.

Båten levereras utan motor så min fråga är vad för motor jag ska köpa!?
    Har lite koll men också en del förutfattade meningar så tänkte det kunde vara till nytta om experterna (eller de som bara är passionerade för "sitt" märke) kunde ge sina argument för att jag på så sätt förhoppningsvis kan göra ett bra val.

Alltså, hur stor motor och vilket märke.. och framförallt, Varför!?

Tacksam
    Gurchan
    Fiskerapport på http://teamconkeso.blogspot.se
    sigpic
    Skitfiske!

Planande båt? Deplacerande båt? Inte mycket info att luta sig mot. Själv valde jag en Evinrude 75 etec för en Twister alubåt på 550 längd, som kommer att väga lite drygt 500 kg....... Hoppas jag kommer att bli nöjd med den....

Edit: Tvåtakt med lååångt serviceintervall, ingen årlig service, ingen kamrem etc. Hört mycket positivt om Evinrude....
    Senast ändrad av sparetime; 2014-03-12, 10:55.

Kommentera

Du må nesten komme med litt mer info enn dette hvis du skal få (fornuftige) svar. Merke, modell, skrogtype, hvilken HK og KG motor er båten godkjent for, hva slags bruk og hva slags fiske etc.

Kort sagt desto mer info desto bedre.
      Team Colibri

Kommentera

Givetvis!
        Här är en Bild på ungefär hur båten kommer se ut. Mer info om båten finns på samma hemsida som länken leder till!
        sigpic
        Skitfiske!

Kommentera

Takk, men det var ikke mye info der, og bruken din venter vi fortsatt på. Fin båt dog.

Litt "synsing" kan du få uansett:
          2T (i praksis Evinrude) er et godt valg hvis man kjører mye i høy hastighet, feks hvis bruken primært er spinnfiske eller "sol og bad". Kjører man mye på lavt turtall, feks trolling, er 4T et bedre valg.

Jeg personlig har klart mest erfaring med 4T og er svak for japser, dvs Honda, Yamaha og Suzuki. Hvem av disse man velger, er i mine øyne primært et spørsmål om hva man får best pris på, at motoren har elektronisk innsprøyting (EFI) og vekt i den HK-klassen man skal ha. Det er helt vanlig at produsentene bruker den samme motorblokken på flere HK-utgaver, feks har min egen Suki 80HK samme blokk som 70 og 90 HK. Hadde det ikke vært for at 90HK ble for dyrt, hadde jeg kjøpt den til min båt, siden vekten altså er lik på 70,80 og 90 HK og det er motorens vekt som i praksis er begrensningen på hvilken motor man kan sette på en større båt ala din.

Sannsynligvis skal du ha en motor i størrelsesorden 90-150HK?
          Jeg fant ikke noen informasjon via linken din på hvilken prestanda som er målt med ulike motorstørrelser på skroget ditt, så dette blir mye gjetning. Jeg hadde spurt produsenten om deres anbefaling, og om de har testdata med ulike motorer som sier noe om toppfart, marsjfart ved et gitt turtall, og forbruk med et gitt antall personer i båten. Jeg ville også bedt om å se bilder og helst film av båten i plan ved marsjfart og toppfart for å danne meg et bilde av om produsentens opplysninger virker fornuftige.

Hvis du feks ender opp med at du skal ha en motor på 110-120 HK, og enten skal drive med trolling eller ha veldig variert bruk, hadde jeg personlig gått for en 4T japse med EFI og den laveste vekten til den beste prisen jeg finner. Skal du ha samme motorstørrelse, men primært spinnfiske eller "sol og bad", kan Evinrude være et alternativ, særlig hvis du liker teknologi fra forrige århundre. (Det siste var en spøk, så fikk jeg slengt litt med leppa også.)

Oppsummert: Vi (les; jeg) har for lite informasjon tilgjengelig til å si noe som helst.
          Team Colibri

Kommentera

Ursprungligen postat av Team Colibri Visa inlägg
            Takk, men det var ikke mye info der, og bruken din venter vi fortsatt på. Fin båt dog.

Litt "synsing" kan du få uansett:
            2T (i praksis Evinrude) er et godt valg hvis man kjører mye i høy hastighet, feks hvis bruken primært er spinnfiske eller "sol og bad". Kjører man mye på lavt turtall, feks trolling, er 4T et bedre valg.

Jeg personlig har klart mest erfaring med 4T og er svak for japser, dvs Honda, Yamaha og Suzuki. Hvem av disse man velger, er i mine øyne primært et spørsmål om hva man får best pris på, at motoren har elektronisk innsprøyting (EFI) og vekt i den HK-klassen man skal ha. Det er helt vanlig at produsentene bruker den samme motorblokken på flere HK-utgaver, feks har min egen Suki 80HK samme blokk som 70 og 90 HK. Hadde det ikke vært for at 90HK ble for dyrt, hadde jeg kjøpt den til min båt, siden vekten altså er lik på 70,80 og 90 HK og det er motorens vekt som i praksis er begrensningen på hvilken motor man kan sette på en større båt ala din.

Sannsynligvis skal du ha en motor i størrelsesorden 90-150HK?
            Jeg fant ikke noen informasjon via linken din på hvilken prestanda som er målt med ulike motorstørrelser på skroget ditt, så dette blir mye gjetning. Jeg hadde spurt produsenten om deres anbefaling, og om de har testdata med ulike motorer som sier noe om toppfart, marsjfart ved et gitt turtall, og forbruk med et gitt antall personer i båten. Jeg ville også bedt om å se bilder og helst film av båten i plan ved marsjfart og toppfart for å danne meg et bilde av om produsentens opplysninger virker fornuftige.

Hvis du feks ender opp med at du skal ha en motor på 110-120 HK, og enten skal drive med trolling eller ha veldig variert bruk, hadde jeg personlig gått for en 4T japse med EFI og den laveste vekten til den beste prisen jeg finner. Skal du ha samme motorstørrelse, men primært spinnfiske eller "sol og bad", kan Evinrude være et alternativ, særlig hvis du liker teknologi fra forrige århundre. (Det siste var en spøk, så fikk jeg slengt litt med leppa også.)

Oppsummert: Vi (les; jeg) har for lite informasjon tilgjengelig til å si noe som helst.
            Eller om du väljer 4t, teknologi från det förförra århundradet(4t-motorerna kom ju redan på 1800-talet).

Kommentera

Tack för svaren. Pendlar mellan en Evinrude 2tk och en Honda 4tk, bägge i 115hk.. Svårt svårt..
              sigpic
              Skitfiske!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av p3pp3, 2008-01-24, 10:25
              31 svar
              23 467 visningar