Minn Kota PowerDrive V2 55lb - i-Pilot - 54 monter på en Buster M - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Minn Kota PowerDrive V2 55lb - i-Pilot - 54 monter på en Buster M

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Vert Visa inlägg
    Hade träbiten för att testa. Sen funkade så passa bra att jag inte bytt sen jag köpte motorn. Tanken är att ha en lite tunnare plywood och sen ha aluplåt överst. Gillar att ha nåt som är hårt men som kan fjädra lite mellan motorn och båten.
    Hur gjorde du sedan ?

Kommentera

Intressant tråd! Har också tänkt montera en minn kota på min ht båt, men har inte kommit på nån riktigt bra lösning än. Tips? Båten väger ca 740 kg 5,60m lång. Bör jag välja en 70lb istället eller klarar jag mig på en 55?
      Click image for larger version

Name:	20140307_155201.jpg
Views:	1
Size:	259,3 KB
ID:	1772731

Kommentera

Ursprungligen postat av Andreas1981 Visa inlägg
        Intressant tråd! Har också tänkt montera en minn kota på min ht båt, men har inte kommit på nån riktigt bra lösning än. Tips? Båten väger ca 740 kg 5,60m lång. Bör jag välja en 70lb istället eller klarar jag mig på en 55?
        [ATTACH=CONFIG]65197[/ATTACH]
        Inte 55! 70 är i underkant.
        Alumacraft så klart!

Kommentera

Ok. Pga vindfånget eller? (Har inte tänkt trolla med den, mest intresserad av ankring och drifta av heta platser)

Kommentera

Ok. Pga vindfånget eller? (Har inte tänkt trolla med den, mest intresserad av ankring och drifta av heta platser)
            Jo, den är ju rätt stor och vikten på båten är väl just båten?

Tänkte först att 2 pers och lite grejor så är vi över ett ton som ligger i sjön. Skapligt med vindfång och motorn får nog jobba bra.

En spegelblank dag skulle nog en 55a fungera.
            Grejen med att köpa en 70+ lbs är ju att försöka klara sig på runt 50-70% av kapaciteten, dvs ha kraft över och inte ständigt jobba i uppförsbacke och tappa effektiviteten i batterierna.

Har själv en Terrova 80 lbs på min båt 5,0 meter och runt 750-800kg med mig och utrustning.
            Blåser det lite och man förflyttar sig runt hotspots mm så är man ofta upp på 70-90%
            En spegelblank dag med trolling och djupriggar mm i så klarar man sig på 35-45%

Går det vita gäss på sjön kan jag köra runt 65-75% på trolling i 1,6-1,8 knop och djupriggar i. Dvs en 55 lbs skulle behöva gå fullt.
            Visserligen slänger man då ofta i tomgång framåt på bensinaren och ställer frontmotorn på 30% och har den bara till autopiloten.

Nu var ju inte trolling så aktuellt men tänkte bara ge lite att jämföra med.
            Alumacraft så klart!

Kommentera

Trevligt fler hakar på
              Fler förslag min Buster M ?

Kommentera

Ursprungligen postat av Team T Visa inlägg
                Jo, den är ju rätt stor och vikten på båten är väl just båten?

Tänkte först att 2 pers och lite grejor så är vi över ett ton som ligger i sjön. Skapligt med vindfång och motorn får nog jobba bra.

En spegelblank dag skulle nog en 55a fungera.
                Grejen med att köpa en 70+ lbs är ju att försöka klara sig på runt 50-70% av kapaciteten, dvs ha kraft över och inte ständigt jobba i uppförsbacke och tappa effektiviteten i batterierna.

Har själv en Terrova 80 lbs på min båt 5,0 meter och runt 750-800kg med mig och utrustning.
                Blåser det lite och man förflyttar sig runt hotspots mm så är man ofta upp på 70-90%
                En spegelblank dag med trolling och djupriggar mm i så klarar man sig på 35-45%

Går det vita gäss på sjön kan jag köra runt 65-75% på trolling i 1,6-1,8 knop och djupriggar i. Dvs en 55 lbs skulle behöva gå fullt.
                Visserligen slänger man då ofta i tomgång framåt på bensinaren och ställer frontmotorn på 30% och har den bara till autopiloten.

Nu var ju inte trolling så aktuellt men tänkte bara ge lite att jämföra med.
                Tackar så mycket för bra svar! Får nog bli till att gå upp lite i storlek då. Tänkte kika på mässan om dom har nå fina priser kör du med 36v då?

Kommentera

Ursprungligen postat av Brandis. Visa inlägg
                  Trevligt fler hakar på
                  Fler förslag min Buster M ?
                  Hoppas du inte tar illa upp av att jag låna tråden lite

Kommentera

Tackar så mycket för bra svar! Får nog bli till att gå upp lite i storlek då. Tänkte kika på mässan om dom har nå fina priser kör du med 36v då?
                    Terrova 80 är på 24 volt. Det är väl vid 101lbs som det blir 36v.

24v är inget problem då man lätt har 2 st batterier ändå. Bara tänka sig för så man inte kopplar in mer saker avsedd för 12v
                    Alumacraft så klart!

Kommentera

Ursprungligen postat av Team T Visa inlägg
                      Terrova 80 är på 24 volt. Det är väl vid 101lbs som det blir 36v.

24v är inget problem då man lätt har 2 st batterier ändå. Bara tänka sig för så man inte kopplar in mer saker avsedd för 12v
                      Ok. Jo det e möjligt, har inte kikat så noga på dom större hur löser du laddningen smidigast till 24v system? Har du 24v laddare eller kopplar du isär dom vid laddning?

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av James83, 2017-06-11, 10:23
                      14 svar
                      1 867 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Karlmagnus  
                      Startad av Klant84, 2024-01-29, 09:58