Johnsson 35hk krånglar - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Johnsson 35hk krånglar

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #11
    Ursprungligen postat av barkis91 Visa inlägg
    Har en johnsson 35 hk styrpulpet 35el79a som krånglar, den funkar bra till en början, men sedan så börjar den gå "tungt" och varvar inte upp ordentlig, den går som sagt inte fullt, kan hacka till och gå ordenligt en liten stund för att sen gå ner igen. Har inte en anning om vad det kan vara snälla om någon har tips, eller vet något så skriv gärna!!
    Hej Pontus Barkrot;

    Tändstift, växelhusolja och impeller på din Johnsson 35 hk 35el79a 2-taktare bör du byta varje år. Troligtvis är det dags nu att byta bensinpumpen också om motorn går ojämnt. Gummimembranen inuti bensinpumpen kan det ha gått hål på....

    Gamla 2-takts Johnson och Evinrude-motorer bör skötas väl och servas varje år...

    Nothing is forever!


    Old Firehand

    Kommentera


    • #12
      Tack för alla svar !!

      Kan meddela att impeller o diverse där ser bra ut! Även bensinpump ser bra ut inget som gått där i ! Läcker lite från slangen såg jag men känns ej som att det kan va det då den går likadant . Går tungt och varvar ej upp men den går , såg att den slutade kyla en stund med , men känns som det är något med tändningen eller liknande där i?!?!?!
      In och kolla!

      http://kalmarsundsportfiske.se/index.html
      Med vänlig hälsning,

      Kommentera


      • #13
        Ursprungligen postat av barkis91 Visa inlägg
        Tack för alla svar !!

        Kan meddela att impeller o diverse där ser bra ut! Även bensinpump ser bra ut inget som gått där i ! Läcker lite från slangen såg jag men känns ej som att det kan va det då den går likadant . Går tungt och varvar ej upp men den går , såg att den slutade kyla en stund med , men känns som det är något med tändningen eller liknande där i?!?!?!
        Hej, att bränslepumpen ser bra ut är inte samma sak som att membranet inte är slut. Dom "töjer" sig med åren och förlorar sin funktion.

        Tändningen tror jag helt ärligt inte mycket på om inte det är så att "någon" varit och pillat på den och försökt justera den eller så...Trots att det är en gammal motor så antar jag att det är ett brytarlöst system (s.k. CDI-tändning) och då har du antingen gnista eller så har du inte gnista och eftersom motorn startar så har du gnista. I mycket sällsynta fall kan man få problem med att tändspolarna reagerar på värme. D.v.s. när dom blir varma blir det små kortslutningar i dom, men symptomen på motorn blir att den rycker, typiskt vid höga varvtal.

        Du skriver att den slutar kyla, hur menar du då? Om skvallerstrålen försvinner en kort stund behöver det inte betyda något. Det beror på hur man konstruerat kylsystemet. Ibland är skvallerstrålen kopplad på "kalla sidan" och vattnet kommer då alltid med fullt tryck (förutsatt att vattenpumpen fungerar). Ibland är den kopplad på "varma sidan" och trycket på strålen kommer då bero på om termostaten är öppen eller ej.

        Kommentera

        Foton

        Collapse

        Relaterat

        Collapse

        Ämnen Statistik Senaste inlägg
        Startad av James83, 2017-06-11, 10:23
        14 svar
        1 899 visningar
        0 gillar
        Senaste inlägg Karlmagnus  
        Startad av tobs, 2024-03-12, 11:42
        20 svar
        1 875 visningar
        0 gillar
        Senaste inlägg tobs
        av tobs
         
        Startad av Mackan4, 2024-04-18, 11:57
        7 svar
        347 visningar
        0 gillar
        Senaste inlägg Team Colibri  
        Startad av Fyllekajja, 2024-04-22, 16:00
        3 svar
        304 visningar
        0 gillar
        Senaste inlägg Rospigg
        av Rospigg
         
        Startad av Jnan, 2024-04-23, 13:57
        1 svar
        177 visningar
        0 gillar
        Senaste inlägg Rospigg
        av Rospigg
         
        Arbetar...
        X