Har en johnsson 35 hk styrpulpet 35el79a som krånglar, den funkar bra till en början, men sedan så börjar den gå "tungt" och varvar inte upp ordentlig, den går som sagt inte fullt, kan hacka till och gå ordenligt en liten stund för att sen gå ner igen. Har inte en anning om vad det kan vara snälla om någon har tips, eller vet något så skriv gärna!!
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Johnsson 35hk krånglar
Collapse
X
-
Johnsson 35hk krånglar
Taggar: Ingen
-
Tack för svar! Aa får kolla den ! Kan vara så kanske då jag sett att en skruv gått där nere , som håller ihop allt. Ser ut som det kommit ut avgaser där , men inte en anning då jag inte kan mö om det :/
Kommentera
-
Kommentera
-
-
Klart att det skall stå vatten där. Det är ju det den gör, impellern alltså, pumpar kylvatten! Lite svårt att bedöma skicket på impellern från fotot, men den ser rätt OK ut. Det är åtminstone inga vingar av och om inte kylkanalerna är igensatta så tror jag inte ditt problem beror på dålig kylning. Går motorn varm så nyper den, vilket oftast innebär kolvskärning och då kan du köra den till tippen...Jag antar att du kollat att det kommer vatten från skvallerhålet? Du kan också plocka ut termostaten helt om du vill vara säker på att problemet inte ligger där. Det går bra att köra motorn kallt ett tag, den tar ingen större skada av det.
På din tidigare beskrivning skulle jag säga att du har problem med bränsletillförseln. Jag har haft två motorer som burit sig åt på det sättet och det var bränslepumpsmembranet i ena fallet och en liten flaga i förgasaren i andra fallet.
Se först till att du har bränsle fram till motorn. Kolla slangar och blåsa med avseende på sprickor, pumpa och kolla att det kommer soppa. Åtgärda vid behov. Kör sedan motorn tills den börjar gå knackigt. Pumpa med blåsan och varvar den då upp så har du ett problem med bränslepumpen och det är nästan alltid membranet som behöver bytas. Vill den fortfarande inte varva trots att du pumpar blåsan med handen, så har du antagligen problemet i förgasaren. Riv förgasaren i molekyler och gör rent i kemisk bensin, blås ur alla kanaler etc. Notera inställning för tomgångsmunstycke m.m. så att du får tillbaka prylarna med rätt inställning.
Vill den fortfarande inte gå som den skall efter det så är det dags att ge sig på dom tyngre bitarna. Det du kan trösta dig med att det här är mycket enkla motorer i grunden och det är inte så mycket som kan krångla...
Kommentera
Foton
Collapse
-
av Wallepalle1Hej
Har problem med min Yamaha båtmotor. Skulle ut i skärgården i midsommar men den resan...1 Foto-
Kanal: Motorer
2024-06-25, 09:24 -
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av James83, 2017-06-11, 10:23
|
14 svar
1 892 visningar
0 gillar
|