Johnsson 35hk krånglar - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Johnsson 35hk krånglar

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Johnsson 35hk krånglar

    Har en johnsson 35 hk styrpulpet 35el79a som krånglar, den funkar bra till en början, men sedan så börjar den gå "tungt" och varvar inte upp ordentlig, den går som sagt inte fullt, kan hacka till och gå ordenligt en liten stund för att sen gå ner igen. Har inte en anning om vad det kan vara snälla om någon har tips, eller vet något så skriv gärna!!
    In och kolla!

    http://kalmarsundsportfiske.se/index.html
    Med vänlig hälsning,

  • #2
    Polarn har en Evinrude 35hk som ska vara samma motor, han har liknande problem. Han har inte heller lyckats fixa det.

    Kommentera


    • #3
      Kanske termostaten....
      Annars är det bästa motmedlet banken därefter Yamaha/Suzuki i den ordningen.
      I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

      Kommentera


      • #4
        Jag tycker det låter som om motorn går för varmt. Har du kollat så impellern är som den ska, så den får ordentligt med kylning?
        I>< (((( " >

        Kommentera


        • #5
          ta ett kompprov och som förslaget ovan,kolla impellern....
          Never let your memories be greater then your dreams...

          I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

          Kommentera


          • #6
            Tack för svar! Aa får kolla den ! Kan vara så kanske då jag sett att en skruv gått där nere , som håller ihop allt. Ser ut som det kommit ut avgaser där , men inte en anning då jag inte kan mö om det :/
            In och kolla!

            http://kalmarsundsportfiske.se/index.html
            Med vänlig hälsning,

            Kommentera


            • #7




              Lite hjälp om du inte redan har detta

              I andra länken hittar du termostaten, nummer 19

              Kommentera


              • #8
                Click image for larger version

Name:	image.jpg
Views:	1
Size:	327,1 KB
ID:	1772740Click image for larger version

Name:	image.jpg
Views:	1
Size:	314,0 KB
ID:	1772741Click image for larger version

Name:	image.jpg
Views:	1
Size:	249,2 KB
ID:	1772742

                Här är några bilder! Vet ej om det syns något , men en bild på impellern, sedan står det vatten där inne där impellern sitter vet ej om det ska det ?
                In och kolla!

                http://kalmarsundsportfiske.se/index.html
                Med vänlig hälsning,

                Kommentera


                • #9
                  Bump!
                  In och kolla!

                  http://kalmarsundsportfiske.se/index.html
                  Med vänlig hälsning,

                  Kommentera


                  • #10
                    Klart att det skall stå vatten där. Det är ju det den gör, impellern alltså, pumpar kylvatten! Lite svårt att bedöma skicket på impellern från fotot, men den ser rätt OK ut. Det är åtminstone inga vingar av och om inte kylkanalerna är igensatta så tror jag inte ditt problem beror på dålig kylning. Går motorn varm så nyper den, vilket oftast innebär kolvskärning och då kan du köra den till tippen...Jag antar att du kollat att det kommer vatten från skvallerhålet? Du kan också plocka ut termostaten helt om du vill vara säker på att problemet inte ligger där. Det går bra att köra motorn kallt ett tag, den tar ingen större skada av det.

                    På din tidigare beskrivning skulle jag säga att du har problem med bränsletillförseln. Jag har haft två motorer som burit sig åt på det sättet och det var bränslepumpsmembranet i ena fallet och en liten flaga i förgasaren i andra fallet.

                    Se först till att du har bränsle fram till motorn. Kolla slangar och blåsa med avseende på sprickor, pumpa och kolla att det kommer soppa. Åtgärda vid behov. Kör sedan motorn tills den börjar gå knackigt. Pumpa med blåsan och varvar den då upp så har du ett problem med bränslepumpen och det är nästan alltid membranet som behöver bytas. Vill den fortfarande inte varva trots att du pumpar blåsan med handen, så har du antagligen problemet i förgasaren. Riv förgasaren i molekyler och gör rent i kemisk bensin, blås ur alla kanaler etc. Notera inställning för tomgångsmunstycke m.m. så att du får tillbaka prylarna med rätt inställning.

                    Vill den fortfarande inte gå som den skall efter det så är det dags att ge sig på dom tyngre bitarna. Det du kan trösta dig med att det här är mycket enkla motorer i grunden och det är inte så mycket som kan krångla...

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av James83, 2017-06-11, 10:23
                    14 svar
                    1 892 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Karlmagnus  
                    Startad av Rexan2, 2024-02-24, 08:48
                    5 svar
                    347 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg holden
                    av holden
                     
                    Startad av tobs, 2024-03-12, 11:42
                    20 svar
                    1 843 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg tobs
                    av tobs
                     
                    Startad av Mackan4, 2024-04-18, 11:57
                    7 svar
                    342 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Team Colibri  
                    Startad av Fyllekajja, 2024-04-22, 16:00
                    3 svar
                    299 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Rospigg
                    av Rospigg
                     
                    Arbetar...
                    X