Jag har en Minn Kota elmotor, lite osäker på styrkan nu men vi hade ett biltema fritidsbatteri till den som funkade skitbra i början, vi kunde vara ute i 5 timmar utan problem, nu räcker det bara 30 min så det är väl dags att skaffa ett nytt. Vad ska man satsa på? Jag har läst lite och vet att det ska vara batteri som tål djupa urladdningar, men är det några speciella märken eller vad ska man tänka på?
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Vilket batteri?
Collapse
X
-
Kan man inte sköta ett batteri spelar det ingen roll vilket märke man köper, det kommer sluta upp likadant som det tidigare.
Ett populärt batteri är Exide/Tudor Nautica, men som sagt. Sköter man inte batteriet och låter den ladda ur varje pass så spelar det inte roll om du köper ett batteri för 500kr eller 3000kr.
-
Som Leon skrivit så kan man döda vilket batteri som helst. En idé är att göra som jag själv ska göra, jag ska sätta en volt/ampéremätare så jag kan se spänning samt hur många Ah jag tagit ur batteriet.
Bästa livslängd får du om du inte tar ur mer än 50% av batteriets kapacitet. Deep cycle eller ännu hellre AGM klarar djupare urladdningar bättre. Biltemas AGM batteri fungerar helt OK i husbilar som har ett liknande förbrukningsmönster (själv föredrar jag Banner men dom är dyrare). Dock måste du komma ihåg att ladda så snart du kan efter att du laddat ur det.
Peter
Kommentera
-
Ursprungligen postat av wolw Visa inläggSom Leon skrivit så kan man döda vilket batteri som helst. En idé är att göra som jag själv ska göra, jag ska sätta en volt/ampéremätare så jag kan se spänning samt hur många Ah jag tagit ur batteriet.
Bästa livslängd får du om du inte tar ur mer än 50% av batteriets kapacitet. Deep cycle eller ännu hellre AGM klarar djupare urladdningar bättre. Biltemas AGM batteri fungerar helt OK i husbilar som har ett liknande förbrukningsmönster (själv föredrar jag Banner men dom är dyrare). Dock måste du komma ihåg att ladda så snart du kan efter att du laddat ur det.
Peter
[ATTACH=CONFIG]64422[/ATTACH]
Men varför installera den om man behöver den för nyttan den gör och inte bara fräck-faktorn?
Det betyder att man troligen ligger på gränsen för att skada sitt batteri och sitt fiske blir också lidande om man inte kan köra som tänkt.
I min värld är det då bara handla 2 till batterier och få runt 200A till att leka med och aldrig behöva bry sig om det är dags att åka hemAlumacraft så klart!
Kommentera
-
Gissar att jag kommer att få ut ca 4 tim trolling på elmotorn på ett 95Ah batteri, har tillgång till två olika bensindrivna motorer (3.9hk resp 6 hk) för transport, lite beroende på hur långt bort vi ska fiska.
Efter vad jag läst samt sett på Youtube så verkar den blivande båten gå framåt nästan av sig själv (Alumacraft 1436LT, står betald och klar i Halmstad, väntar på frakt )
Peter
Kommentera
-
Precis som Peter har jag mycket god erfarenhet av biltemas AGM batteri. Vi använder dessa i husvagnen och då vi ofta campar utan att koppla el tömmer vi det ganska djupt innan vi kommer åt laddning. Klarar det betydligt bättre än vanliga fritidsbatterier.
Kommentera
-
Ja det lönar sig alltid och ladda även om det är lite bara och inte ger nått jättetillskott.
Dom som ligger ute och campar kan ju t.ex koppla ihop accen med startkablar till bilen
och fylla på så om det tar ett dygn innan man kan ladda upp det helt.
Eller i praktiken tom ordna med laddning i skuffen för batterierna.
Avsäkra me tex Maxifuse 60A vid startacc tjock kabel och Maxifuse 60A direkt vid båtbatterierna.
Kommentera
-
Där har du ett billigt AGM-batteri. Jag har kört med detta till min elmotor i två säsonger och det funkar fortfarande alldeles utmärkt.
Kommentera
Foton
Collapse
-
av Wallepalle1Hej
Har problem med min Yamaha båtmotor. Skulle ut i skärgården i midsommar men den resan...1 Foto-
Kanal: Motorer
2024-06-25, 09:24 -
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av James83, 2017-06-11, 10:23
|
14 svar
1 867 visningar
0 gillar
|