elmotor, front eller aktermonterad, eller en specialare? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

elmotor, front eller aktermonterad, eller en specialare?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• elmotor, front eller aktermonterad, eller en specialare?

Jag har köpt en Aluminiumbåt som är 4 meter lång, 166 bred, till denna båt följer det med en 4 hk Evinrude 2-taktare. Med denna båt tänkte jag bortsett från vanligt spinnfiske ibland trolla med. Jag tycker att det kan vara ruskigt jobbigt att lyssna på dundret från en bensinmotor en hel dag och överväger därför att köpa en elmotor till båten.

Jag har några alternativ.
    alt.1 En vanlig aktermonterad 30 pundare för 995:- hos OFC.nu
    alt. 2 En kraftigare 54 pundare för 1990:- hos OFC.nu
    alt. 3 En shakespeare 54 pund frontmonterad 54 pundare inklusive sanbbfäste för 3500:- på lokala Naturkompaniet (länkar till en likadan hos en annan leverantör då NK inte har den i sin webbshop.)
    alt. 4 En frontmonterad "haswing" som det diskuterats i en annan i den här kategorin för 3995:- hos drev.se
    alt. 5 Bygga ett fäste och montera en aktermonterad motor i fronten för att spara plats i aktern samt få lite ner batteriförbrukningen då jag förstått det som att det är mycket tyngre att trycka fram båten som en aktermonterad motor gör än att dra den som en frontmonterad motor gör.

Båten och motorn kostar under 10 000:- så det är inget skrytbygge på något sätt utan att jag undrar bara vilket alternativ som ni skulle ha valt alt. om det finns något jag missat eller som ni tror kan vara bättre.

Click image for larger version

Name:	båt1.jpg
Views:	1
Size:	80,4 KB
ID:	1826154Click image for larger version

Name:	båt9.jpg
Views:	1
Size:	52,9 KB
ID:	1826155

Bifogar några bilder så det blir lättare att bilda sig en uppfattning om hur båten år utformad.

För det första anser jag att en elmotor aldrig kan ersätta en bensinare, iaf om man har en bit att gå till fiskeplatserna. Och just OMC:s 4hk 2t är väl den bästa trollingmotorn av alla i klassen då den är tvåcylindrig. Själv skulle jag välja alternativ 2, eller ännu hellre en Minn Kota på 50-55lbs, och gärna steglös. Och till den ett AGM-batteri på 75-100Ah. Alternativ 1 är för klen. Dét jag försöker säga är att behålla bensinaren och komplettera med en elmotor bredvid till fisket.
    Senast ändrad av Jester Burk II; 2014-01-31, 14:44.

Kommentera

Jo, 4 hästarn blir kvar för transport mellan fiskeplatser

Kom precis att tänka på att jag får Shakespeare frontmonterade elmotorn för 3150 då jag har presentkort, är det värt 1150:- att ha frontmonterad istället för en aktermonterad?
      Senast ändrad av Robbin Öberg; 2014-01-31, 15:52.

Kommentera

Var hittar du watersnakes frontmonteradwatersnake motor. Tycker dom är slut överallt jag tittat???

Kommentera

Never let your memories be greater then your dreams...

I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
          Startad av James83, 2017-06-11, 10:23
          14 svar
          1 881 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg Karlmagnus  
          Startad av Klant84, 2024-01-29, 09:58