Billiga frontmonterade elmotorer? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Billiga frontmonterade elmotorer?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Detta är saxat från watski.
    " Det är lätt att räkna ut hur fort man kan ladda upp ett batteri upp till 80% av fulladdat. De sista 20% beror mer på batteriets ålder och skick. Ta storleken på batteribanken, t ex 200Ah. Ta 80% av det ( 200 x 0.8 = 160Ah) Dela 160 med antalet A som laddaren ger (25A för M300) (160/25 = ca 6,5) Det tar alltså upp till 6,5 timmar att fylla från tomt upp till 80% av fulladdat. De sista 20% kan ta mellan 1-6,5 timmar till beroende på batteriets ålder och skick. Det tar alltså upp till 13 timmar att ladda från tomt till fullt. Räknar man så här så har man en maxtid. Batteriet är säkert sällan tömt helt och hållet, men det ger en fingervisning om det är rätt storlek på laddaren."
    Bottennapp är napp de oxå!

Kommentera

• Batterierna ska väl aldrig dra ur mer än 50% ändå. Vilket på 2x80ah=160ah. 50%av 160 e 80ah. Att ladda upp 80ah med en 15a laddare tycker inte jag låter som några problem. Men jag har säkert fel. Kommer sällan fiska 2 dagar i rad. Främst använda motorn vid spinnfiske.

Beggad Ctek mxs25 25Aför 1500:-
      Eller ny Ctek M200 15A 1300:-

Kommentera

• Billiga frontmonterade elmotorer?

Ursprungligen postat av HenkeW Visa inlägg
        Många råd och tips här ser jag.
        Batterierna mår bäst av en "lagom" laddningskurva vilket man inte uppnår med en för klen laddare men även en för kraftig laddare är inte heller bra.

Självklart blir de fulladdade fortare med en väldigt amperestark laddare men på sikt kommer det inte gynna livslängden på batterierna.
        De mår helt klart bäst att laddas i lagom takt, med en boostfunktion i slutet av laddningscykeln.
        Har man dock tight om tid mellan sina fiskepass så har man såklart inget direkt val.
        Det finns helt enkelt inget som e bra eller? 15A laddare kan va för slö o 25A för stark?

Ctek m200 tar batterier mellan 28-300Ah.
        Om jag då har 160ah så känns det ju väldigt i mitten av den laddarens kapacitet rent ah mässigt. Sen laddar den med 15A.
        Tycker det verkar bra på pappret.

EDIT:
        Ringde faktiskt upp Tudor/Exides batteriladdnings expert och pratade med honom.
        Mest för att på erlandsson brygga står det att rekommenderad laddström är 4-6A på dessa batterier. Tyckte det var tokigt då jag parallellkopplar dom finns det ingen svag laddare som kan ladda så mycket som 160ah.

Kommer nu köra på Tudor Marin DUAL 80ah x 2 och sen en Ctek m200 laddare på 15A fast monterad i båten. Batterierna håller 240-300 cykler ner till 50% enligt han och det ger mig många fisketurer.

Nu ska jag bara handla det och säkringshållare/säkringar samt kablar för att koppla ihop skiten.
        Sen blir det ut och åka.

Nån som har tips på enkel och liten spänningsmätare som man kan koppla till batterierna så man smidigt ser kapaciteten, eller har någon mätt upp Haswing motorns egna batteriindikator?
        Senast ändrad av ABergstrom; 2015-03-05, 14:47.

Kommentera

• Har för mig att jag läst att riggröret på haswingen är av aluminium, och inte komposit som på minn kota. Vad händer då om man kör in i en sten? Det lär ju inte flexa som ett kompositrör.

Kommentera

• tycker mig ha sett här på forumet någonstans att aluminium anses som helt outstanding som material...

skämt åsido så är det nog så att kompositröret tål betydligt mer stryk än ett i alu...
            Senast ändrad av byggarn; 2015-03-05, 19:16.
            Never let your memories be greater then your dreams...

I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

Kommentera

• Med en för kraftig laddare menar jag de som våra föräldrar körde med på 80-90 talet.
              Sådan klassisk garageladdare som väger +10kg som man drar på en vagn

Sådan laddare är big "no-no" på fritid,agm och gelbatterier.
              Senast ändrad av HenkeW; 2015-03-05, 20:41.

Kommentera

• Ursprungligen postat av Karlminator Visa inlägg
                Har för mig att jag läst att riggröret på haswingen är av aluminium, och inte komposit som på minn kota. Vad händer då om man kör in i en sten? Det lär ju inte flexa som ett kompositrör.
                Ja det stämmer att det är av alu. Enda säkerhetsåtgärden som finns är att motorn fritt kan skjutas uppåt vid en grundstötning men risken finns väl att man lär böja riggen om man inte är försiktig.
                Senast ändrad av JohanB; 2015-03-08, 20:31.

Kommentera

• Ursprungligen postat av Jojjen82 Visa inlägg
                  Ja det stämmer att det är av alu. Enda säkerhetsåtgärden som finns är att motorn fritt kan skjutas uppåt vid en grundstötning men risken finns väl att man lär böja riggen om man inte är försiktig.
                  Har du någon aning om vilken diameter riggröret har?

Kommentera

• Kan mäta exakt imorgon, men tippar på en 25mm någonstans.

Kommentera

• Är det någon som vet vad minnkota har för dimension? Tänkte om man kan sätta dit ett sånt om man ev kröker riggröret...
                      Bottennapp är napp de oxå!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av James83, 2017-06-11, 10:23
                      14 svar
                      1 879 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Karlmagnus