Billiga frontmonterade elmotorer? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Billiga frontmonterade elmotorer?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Varför säkra av med 60 a om kontakten bara klarar 50 a? I och för sig finns det ju nya kontakter om den gamla brinner...

Kommentera

• Ursprungligen postat av ABergstrom Visa inlägg
      Jo så klart men skadligt för motorn kan det väl ändå inte va? Har ett 70ah batteri liggande o tänkte mest starta motorn o se så allt lirar innan jag bultar fast den i båten.
      Det är inte skadligt för motorn men kan vara för batteriet om det blir för urladdat...

Kommentera

• Ursprungligen postat av Gösta Visa inlägg
        Varför säkra av med 60 a om kontakten bara klarar 50 a? I och för sig finns det ju nya kontakter om den gamla brinner...
        Mest kollat på vad andra gjort samt typ minnkotas automatsäkring e på 60a till deras motorer

Kommentera

• Jag har Biltemas 60 a säkring och vill naturligtvis ha ett kopplingsdon som klarar högre strömstyrka... Du säkrar INTE för att klara motorns förbrukning utan för att skydda ledningar och kopplingar vid exeptionella förhållanden!

Kommentera

• Om Minn Kota skulle klassa truckkontakten skulle de nog ligga betydligt högre.

Deras 30A kontakt skulle jag inte vilja belasta med det, medan 50A truckkontakten är lågt klassad i jämförelse.
            Dock bör man hålla koll på dessa kontakter med tiden, efter otaliga i och urkopplingar kan de börja glappa och ta värme.

Båda modellerna av swedols kontaktdon nyper riktigt bra. Helt nya är de nästan lite svåra att få isär och känns riktigt bra.
            Alumacraft så klart!

Kommentera

• Med en dåres envishet hävdar jag att ingen komponent ska vara lägre klassad än säkringen!!!
              För övrigt håller jag med om att kontakterna nyper bra. Min börjar nu, efter tre år, bli relativt lätt att sätta ihop och ta isär...

Kommentera

• Ursprungligen postat av Gösta Visa inlägg
                Med en dåres envishet hävdar jag att ingen komponent ska vara lägre klassad än säkringen!!!
                För övrigt håller jag med om att kontakterna nyper bra. Min börjar nu, efter tre år, bli relativt lätt att sätta ihop och ta isär...
                Klassningen mellan en truckkontakt och säkring skiljer sig en hel del, en säkring ska gå "direkt" då amperen överstiger klassningen men en kontakt ska klara långvarig max-ström utan att smälta ihop. En 50A truckkontakt klarar därför över 50 ampere en stund utan problem.

Att vara rädd att en 50A kontakt ska smälta innan en 60A säkring går behöver man inte vara orolig för

Kommentera

• Vad fan ska man köpa för batteri då?

Tudor marin 2x80ah eller Biltema AGM 95ah?
                  Biltemas AGM finns bara upp till 95ah men det kanske funkar?

Det är typ samma pris på 2 tudor marine som ett BiltemaAGM. Agm går att dra ur mer utan skada men är ju ändå inte lika mycket ah som tudor marin blir om man drar dom max 50%.

Ge mig ett batterival så jag kan handla....

Kommentera

• Jag har kört med Tudor marin 80ah i många år, har funkat bra. Kan inte uttala mig om AGM batteri då jag inte använt dem.

Kommentera

• Ursprungligen postat av ABergstrom Visa inlägg
                      Vad fan ska man köpa för batteri då?

Tudor marin 2x80ah eller Biltema AGM 95ah?
                      Biltemas AGM finns bara upp till 95ah men det kanske funkar?

Det är typ samma pris på 2 tudor marine som ett BiltemaAGM. Agm går att dra ur mer utan skada men är ju ändå inte lika mycket ah som tudor marin blir om man drar dom max 50%.

Ge mig ett batterival så jag kan handla....
                      Har du plats med 2st 80Ah skulle jag ta det, bra att tänka på är att AGM-batterier ska laddas med lite högre spänning än vanliga bly-batterier och alla laddare klarar inte av det. Kan du inte välja in på din laddare att det är ett AGM-batteri du ska ladda kan du bli tvungen att köpa en ny...

160Ah kvalitetsbatterier eller 95Ah biltema+laddare. Inte så svårt val...

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av James83, 2017-06-11, 10:23
                      14 svar
                      1 879 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Karlmagnus  
                      Startad av Klant84, 2024-01-29, 09:58