Billiga frontmonterade elmotorer? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Billiga frontmonterade elmotorer?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Haha, förbannade platta till att stava som den vill.

Tog ett par bilder på dosan om någon nu är intresserad.Click image for larger version

Name:	image.jpg
Views:	1
Size:	133,7 KB
ID:	1773668Click image for larger version

Size:	122,2 KB
ID:	1773669

Kommentera

Känns den fortfarande bra? Vart köpte du ifrån? Har du fler bilder på din rigg osv...

Kommentera

Ja, låter onekligen intressant..
        Hur går det med motorn?
        Vart köpte du den?
        Vinnare av Fiskesnacks AbborrFemma 2021
        &

Fiskesnacks AbborrFemma 2020
        ”Ett tecken på intelligens är att du alltid ifrågasätter.
        Mindre intelligenta är å andra sidan alltid tvärsäkra på sin sak.."

-Okänd

Kommentera

Jag är fortfarande nöjd. Har varit ute fyra gånger med den nu.
          Köpte ett nytt 100a batteri från biltema innan sista turen och då trollade vi ca fyra timmar i sträck utan avbrott. Gick kalas hela tiden, dock ska jag tillägga att när jag trollar styr jag med den stora motorn i aktern (självklart avstängd) och bara har frontmotorn till att dra i lagom fart.
          När man går in i vikar och förflyttar sig funkar styrningen väldigt bra och själva konstruktionen känns fortfarande stabil.

Vill ni ha några speciella bilder ställer jag självklart upp på att ta dom och lägga ut här

Kom på idag ett bättre sätt att fästa bandet i dosan, ville inte skruva något när den var ny men tydligen så är fästet skruvat utanpå dosan och där gick det bra att klämma ett nyckelband.
          Click image for larger version

Size:	261,8 KB
ID:	1773824Click image for larger version

Size:	274,7 KB
ID:	1773825

Kommentera

Med rigg och propeller nere så kommer du korta tiden för elmotorn. Jag får öka 3 steg eller 15% på min om stora motorn är nere jämfört med att ha den upptiltad. Blir en jäkla broms att släpa på propellern nere.

Meningen med en frontmotor är väl just styrningen och autopilot.
            Alumacraft så klart!

Kommentera

Ursprungligen postat av Team T Visa inlägg
              Med rigg och propeller nere så kommer du korta tiden för elmotorn. Jag får öka 3 steg eller 15% på min om stora motorn är nere jämfört med att ha den upptiltad. Blir en jäkla broms att släpa på propellern nere.

Meningen med en frontmotor är väl just styrningen och autopilot.
              Intressant, inte alltid man tänker på sånt
              &

-Okänd

Kommentera

Ursprungligen postat av Jojjen82 Visa inlägg
                Jag är fortfarande nöjd. Har varit ute fyra gånger med den nu.
                Köpte ett nytt 100a batteri från biltema innan sista turen och då trollade vi ca fyra timmar i sträck utan avbrott. Gick kalas hela tiden, dock ska jag tillägga att när jag trollar styr jag med den stora motorn i aktern (självklart avstängd) och bara har frontmotorn till att dra i lagom fart.
                När man går in i vikar och förflyttar sig funkar styrningen väldigt bra och själva konstruktionen känns fortfarande stabil.

Vill ni ha några speciella bilder ställer jag självklart upp på att ta dom och lägga ut här

Kom på idag ett bättre sätt att fästa bandet i dosan, ville inte skruva något när den var ny men tydligen så är fästet skruvat utanpå dosan och där gick det bra att klämma ett nyckelband.
                [ATTACH=CONFIG]69123[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]69124[/ATTACH]

Vad bra!
                Köpte du den på drevet.se?
                &

-Okänd

Kommentera

Den är köpt på drev.se

Denna tråden handlar om just billiga frontmonterade elmotorer utan autopilot. Jag jämför absolut inte denna motor mot dyrare märken och nästa gång jag ska köpa en lär det med största sannolikhet bli en med autopilot så lämna det utanför här.

I detta fall med min båt o motor märks det ingen stor skillnad på att riggen på den stora är nere då jag trollar på max halv fart så livslängden lär nog inte påverkas mer än om jag hade kört samma tid fast styrt med kontrollen och låta servot jobba hela tiden istället.
                  Egentligen är det inte mycket av riggen som ligger under bottnen och bromsar utan den funkar som ett roder och propellern snurrar med eftersom växelhuset ligger i neutral.

Att du Martin däremot behöver öka din motor med 15% låter mycket. Antingen har du en betydligt större båt eller så har du en slöare motor.

Kommentera

Lite beroende på väder såklart men 2 eller 3 steg måste jag öka om bensinmotorn är nere och bromsar.

Provade senast i lördags med riggen nere och för att hålla 1,7 kn fick jag ligga på 5,5 av 10 och fullt upptiltad på 4,0 av 10 höll jag växlande 1,6-1,7 knop.

Ska man ligga på 40 eller 55% kapacitet i flera timmar gör det mycket på batterierna.

Iofs är båten 220cm bred. Varav 2meter i vattenlinjen men inte så tung. Ca 700-800kg. Motorn är en Terrova 80 samt rigg tillhörande en 60hk
                    Alumacraft så klart!

Kommentera

Självklart ligger det något i det du säger och det är klart att rigg med propeller bromsar en del, men tar det mer batteri än att ha en motor som parerar med hjälp av servot hela tiden?

I mitt och trådens fall om billiga frontmonterade elmotorer tycker jag ivarjefall att det är ett utomordentligt bra sätt att åka med riggen nere. Båten går spikrakt trots lite sidvind och du behöver inte lägga mycket tid på att parera med hjälp av ratten. Batteriet jag köpt klarar att fiska mer tid än vad jag har så det problemet är inte så stort egentligen.

Jag har aldrig kört någon med autopilot, skulle inte ha något emot att ha en och uppfinningen är ju genial men kan du trycka in en rutt på en timme och köra den utan att själv behöva parera någon gång?

Åter igen så handlar denna tråden om vad man får om man köper en billig frontmonterad motor och inte om vad man skulle fått om man hade köpt en dyr, för det vet ju alla redan.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av James83, 2017-06-11, 10:23
                      14 svar
                      1 879 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Karlmagnus  
                      Startad av Klant84, 2024-01-29, 09:58