Billiga frontmonterade elmotorer? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Billiga frontmonterade elmotorer?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Ursprungligen postat av krisseh Visa inlägg
    Alla som har en Cayman vet vilket tryckande det är med fjärren vid trolling.. Saknaden av GPS gör det rätt jobbigt och fjärren blir oergonomisk när man enbart sitter i förarstolen. Fick med en fotstyrning som aldrig kommer användas. fotpedalen fick sätta livet till i detta projekt för att få joystick-styrning vid förarplats. Återkommer när projektet fortskrider.

[ATTACH=CONFIG]81185[/ATTACH]
    Kul! Vad är det för joystick du utgår från? Blev sugen på något liknande.

Kommentera

• Ursprungligen postat av Magnus (Sthlm) Visa inlägg
      Kul! Vad är det för joystick du utgår från? Blev sugen på något liknande.
      TC contact från Conrad.se Var den billigaste jag hittade som var något att ha. kravet var minst IP65.

Kommentera

• Sådant här gillar jag, smart ide som jag hoppas vi får se mer av

Kommentera

• Spännande! Gillar sådana här projekt!

Kommentera

• Jaha!
            Så har jag läst igenom hela tråden ännu en gång och måste konstatera att trådrubriken är tämligen missvisande. Den har handlat en smula om batterier och laddning och i huvudsak om Haswings frontmonterade. Nu ska jag väl inte säga att jag är främmande för en Haswing själv, de flesta verkar ju tämligen positiva. Men med tanke på rubriken hade det varit kul att höra synpunkter på även Sigma och framför allt Watersnake. Är det ingen som kör Watersnakes frontmonterade och som kan dela med sig? Eller Sigmas, den som figurerar i en något tvivelaktig annons i början av tråden. Är den samma som Watersnake, eller? Hur står sig Watersnake jämfört med Haswing?
            Hoppas kunna montera en frontmonterad i vinter. Visst vill jag ha iPilot, men som någon konstaterar, är den värd pengarna för oss som fiskar på amatörnivå. OK hade jag obegränsade resurser så, finns inget som suger mer än att hissa upp och ner med ankaret... Men det är mycket som ska hända med båten i vinter, det som trasiga snurror och motorcyklar förhindrade i år...
            Så vad jag är intresserad av är en jämförelse mellan Haswing och Watersnake, pungt!
            Skit fiske!
            Gösta

Kommentera

• Det är ju inte så Gösta att dom med andra märken inte får skriva här, tvärtom så var det de som var meningen när jag startade tråden. Att den senare skulle komma att handla mest om Haswing kunde jag väl inte veta då eller?

Tyvärr kan jag inte hjälpa dig med mer än Haswing motorn, men där vet du ju det mesta eftersom du läst igenom tråden.
              Watersnaken har jag hört en hel del tvivelaktiga saker om men inget jag vill dela med mig av då jag inte testat någon själv, tycker också det skulle va roligt om lite fler ville skriva om sina motorer av annat fabrikat.

Kommentera

• Ursprungligen postat av Gösta Visa inlägg
                Jaha!
                Så har jag läst igenom hela tråden ännu en gång och måste konstatera att trådrubriken är tämligen missvisande. Den har handlat en smula om batterier och laddning och i huvudsak om Haswings frontmonterade. Nu ska jag väl inte säga att jag är främmande för en Haswing själv, de flesta verkar ju tämligen positiva. Men med tanke på rubriken hade det varit kul att höra synpunkter på även Sigma och framför allt Watersnake. Är det ingen som kör Watersnakes frontmonterade och som kan dela med sig? Eller Sigmas, den som figurerar i en något tvivelaktig annons i början av tråden. Är den samma som Watersnake, eller? Hur står sig Watersnake jämfört med Haswing?
                Hoppas kunna montera en frontmonterad i vinter. Visst vill jag ha iPilot, men som någon konstaterar, är den värd pengarna för oss som fiskar på amatörnivå. OK hade jag obegränsade resurser så, finns inget som suger mer än att hissa upp och ner med ankaret... Men det är mycket som ska hända med båten i vinter, det som trasiga snurror och motorcyklar förhindrade i år...
                Så vad jag är intresserad av är en jämförelse mellan Haswing och Watersnake, pungt!
                Skit fiske!
                Gösta
                Hej Gösta!

Ett tredje alternativ att fundera på kunde ju vara att köpa en Minnkota powerdrive 55a UTAN i-pilot, så har du ju i alla fall möjligheten att köpa till den funktionen senare om du får lust?
                Såg tex att olssons har MK PD V2 55/54 för 7995:- nu, och i-pilot kitet för 6795:- som du ju kan köpa till när det passar dig bättre..
                Förmodligen lite dyrare lösning än Haswing/ Watersnake men det ger dig ju lite andra möjligheter med?

För mig som fiskar en hel del själv så är i-piloten värd vart enda öre faktiskt. När du provat en kan du nog inte tänka dig att vara utan igen skulle jag tro.

Anders

Kommentera

• Ursprungligen postat av 2dojor Visa inlägg
                  Hej Gösta!

Ett tredje alternativ att fundera på kunde ju vara att köpa en Minnkota powerdrive 55a UTAN i-pilot, så har du ju i alla fall möjligheten att köpa till den funktionen senare om du får lust?
                  Såg tex att olssons har MK PD V2 55/54 för 7995:- nu, och i-pilot kitet för 6795:- som du ju kan köpa till när det passar dig bättre..
                  Förmodligen lite dyrare lösning än Haswing/ Watersnake men det ger dig ju lite andra möjligheter med?

För mig som fiskar en hel del själv så är i-piloten värd vart enda öre faktiskt. När du provat en kan du nog inte tänka dig att vara utan igen skulle jag tro.

Anders
                  En till fördel är också att det sitter folk i stugorna med befintlig ipilot och är intresserad av uppgradering till ipilot link.
                  Det är bara en 15-minuters enkel inkoppling som innebär byte av "huvudet" så det bör inte vara omöjligt att komma över bara ipilot-uppgraderingen för en mindre peng.

Jag höll på göra det misstaget men blev tillrättavisad att köpa en "ren" motor eftersom jag skulle ha Link direkt.
                  Annars hade jag varit en av dem med en vanlig oanvänd ipilot i bokhyllan.

Jag kan inte tänka mig ett liv utan ipilot. Måtte ingen tvinga mig att välja mellan frugan eller Minn Kota:n
                  Alumacraft så klart!

Kommentera

• Ursprungligen postat av Tybling Visa inlägg
                    En till fördel är också att det sitter folk i stugorna med befintlig ipilot och är intresserad av uppgradering till ipilot link...
                    Jag är en av dem! Fast först måste jag få ordning på styrningen på min PD.
                    Den "hackar" fortfarande periodvis under styrning åt vänster men ibland även åt höger (så ja, även solen har fläckar!)

Fick tips om kabelglapp, så jag putsade alla kontakter å då funka det ett tag... Problemet sitter nog i PDns Drive Housing.

Sorry lite OT! Billigt kan vara bra absolut, fast jag undrar om inte många landar i I-pilot eller Motorguides motsvarighet i slutändan - å då blev billigt en dyrare väg...

Hade själv en Watersnake en knapp säsong å den funkade helt ok även om jag aldrig hann lära mig styra intuitivt med foten som amerikanarna kan göra... Man fick lite hårddraget styra/gasa eller fiska...

Då finns två alternativ, träna, träna och åter träna eller köpa en med ankringsfunktion...
                    Fördelen med det förra alternativet är att du faktiskt kan följa och fiska av en udde under ständig kontrollerad förflyttning och att du spar en slant.

Nackdelen som sagt att du får träna som tusan, inte kan uppgradera (såvida inte MK) å får ankra på det det tunga, ryggdödande sättet...

Kommentera

• Ska inte stöka ner tråden med förmycket OT men joysticken till Haswing fungerade bra. Får se om det kommer en separat tråd med lite byggbeskrivning och bilder. Nu ska konsolen bara monteras vid förarplats.

Click image for larger version

Name:	DSC_9056.jpg
Views:	1
Size:	503,8 KB
ID:	1779400

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av James83, 2017-06-11, 10:23