Billiga frontmonterade elmotorer? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Billiga frontmonterade elmotorer?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Ursprungligen postat av ABergstrom Visa inlägg
    Åh du ska jag ha en Ctek laddare som pallar 160ah eller ?
    Egentligen bör du nog ha två laddare som klarar 80 Ah, så du kan ladda båda samtidigt. Inte så kul att bara ha ena batteriet laddat när du ska ut på en söndag och du var ute på lördagen. Dessutom tror jag det sliter minst på batterierna att ladda dem individuellt och samtidigt.

Kommentera

• köpa en laddare med 2 utgångar kanske....
      Never let your memories be greater then your dreams...

I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

Kommentera

• Ursprungligen postat av Träben Visa inlägg
        Egentligen bör du nog ha två laddare som klarar 80 Ah, så du kan ladda båda samtidigt. Inte så kul att bara ha ena batteriet laddat när du ska ut på en söndag och du var ute på lördagen. Dessutom tror jag det sliter minst på batterierna att ladda dem individuellt och samtidigt.
        2 laddare alltså. När batterierna e parallellkopplade? Hua. Då ska man köpa 2 batterier o 2 laddare. Kanske blir ett AGM batteri istället o en laddare.

Kommentera

• Varför i hela friden behöver han två laddare? Räcker med en som lämnar bra med ström så den klarar att ladda 160 ah. Men de ska vara en "smart" laddare, typ ctek.
          Bottennapp är napp de oxå!

Kommentera

• Ursprungligen postat av runk3n Visa inlägg
            Varför i hela friden behöver han två laddare? Räcker med en som lämnar bra med ström så den klarar att ladda 160 ah. Men de ska vara en "smart" laddare, typ ctek.
            Tänkte så med.

Smsrt laddare som kan ta över 160ah.
            Mxs10 eller 25.
            Kanske Biltemas 25A?

Kommentera

• Billiga frontmonterade elmotorer?

Det springer snabbt iväg i pengar när man börjar räkna lite.
              Den där billiga motorn för 3995:- blir fort det dubbla om man ska köpa en C-tek laddare, dubbla tudor marin 80ah och sen snabbkopplingar, säkringshållare, snabbfäste och motorfäste..

Men bra får man väl hoppas att det blir och man kanske sparar nån liter bensin i sommar på att elmotorn hänger där i fören.

Självklart visste jag ju allt detta men valen blir ju svårare med. Biltema laddare o batteri eller tudor o Ctek? Eller biltemaladdare o tudor batterier? Eller Ctek o biltema AGM batteri?
              Senast ändrad av ABergstrom; 2015-03-04, 21:17.

Kommentera

• Ja de springer iväg fort...:-(
                Ctek är en jävligt bra laddare men jag skulle köpt biltema laddare! De är ganska stor prisskillnad och för hobby bruk så är det inte värt pengarna.
                Om jag va du skulle jag köra med tudor om du köper 2. Tror du får ut fler gångtimmar på dom än ett amg från biltema. Och en batteri laddare från biltema kommer att fungera fint!

Kommentera

• Ursprungligen postat av runk3n Visa inlägg
                  Ja de springer iväg fort...:-(
                  Ctek är en jävligt bra laddare men jag skulle köpt biltema laddare! De är ganska stor prisskillnad och för hobby bruk så är det inte värt pengarna.
                  Om jag va du skulle jag köra med tudor om du köper 2. Tror du får ut fler gångtimmar på dom än ett amg från biltema. Och en batteri laddare från biltema kommer att fungera fint!
                  Hittade precis Ctek m200 laddarna som tar 28-300ah o laddar med 15a och kostar 1200:- känns prisvärt.

Måste upp i Biltemas 25A variant för att klara mängden Ah som det blir med 2 tudor marin 80ah och den laddaren kostar 1100:- så 100kr skillnad mellan Ctek 15a och biltema 25a.

Kommentera

• Fast du får ju se att du får mer amp med biltema laddaren... Så de går fortare att ladda batterierna. 15 amp till 180 ah känns lite i underkant. Tror inte du hinner ladda dom över en natt...

Kommentera

• Många råd och tips här ser jag.
                      Batterierna mår bäst av en "lagom" laddningskurva vilket man inte uppnår med en för klen laddare men även en för kraftig laddare är inte heller bra.

Självklart blir de fulladdade fortare med en väldigt amperestark laddare men på sikt kommer det inte gynna livslängden på batterierna.
                      De mår helt klart bäst att laddas i lagom takt, med en boostfunktion i slutet av laddningscykeln.
                      Har man dock tight om tid mellan sina fiskepass så har man såklart inget direkt val.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av James83, 2017-06-11, 10:23
                      14 svar
                      1 870 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Karlmagnus  
                      Startad av Klant84, 2024-01-29, 09:58