Problem vatten i cylinder? Evinrude 25hk 2-cyl 1976 - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Problem vatten i cylinder? Evinrude 25hk 2-cyl 1976

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Problem vatten i cylinder? Evinrude 25hk 2-cyl 1976

God kväll! Behöver verkligen hjälp med denna motorn innan den blir skänkt till bättre ändamål....

Motor:

Evinrude 25HK 2cyl årsmodell. 1976.

Historia.

Köpte båten i våras och den har mer eller mindre bråkat med mig sen dess.. Började med att det hade suttit långa stift i när det skall vara korta=bytte stift gick som en klocka, dock mycket mer svårstartad än innan.

Allt ifrån att den inte varvat ur eller varit extremt svårstartad när den varit kall/ på land (sommartid på kärra). Senaste tiden har jag testat höja motorn för att få ut mer knop men nu precis innan vintern kom upptäckte jag att den inte varvade ur och då jag fann "droppar" på undre tändstiftet så antar jag att det är vatten...

Problem:

Är det vatten i undre cylinder när det är en vit smegma på stiftet blandat med väldigt blanka droppar ? Hur löser jag detta vart börjar jag leta efter inläckage? Vid byte av tändstift går motorn som den skall "en" uppgasning alltså toppfart och ner sen är stiftet stendött... BARA undre cylindern.

Vad har jag gjort med motorn?

Bytt stift

Rengjort förgasarn cirka 6 ggr

Bytt bränsleslangar

Installerat bränslefilter

Kört med Briggs & strattorn fuel fit

Kört med exakt 2% oljeblandad bensin alltid!

Är detta röda reed ventilen man ser? Skall den se ut så? Fotot är tagit rakt ifrån förgasaren och in.

http://sv.tinypic.com/r/abmah5...

Har nu börjat plocka ner motorn för att byta topplockspackning MEN stötte på detta och har aldrig sett detta innan ---- http://fuskbugg.se/dl/scnMoB/I... vad är det, ser jävligt shaskigt ut?

Summerat, vart börjar jag felsöka / reparera? OBS har 2 års erfarenhet av mindre luftkylda motorer men detta med vattenkylning förbryllar mig...

Tacksam för alla svar mvh Victor

Ja, du har förmodligen vatten i motorn. Det finns flera tänkbara orsaker till det
    Den undre packboxen på vevaxeln kan vara otät... på en så pass gammal motor är det inte heller osannolikt att det korriderat hål så kylvattnet kommer in via avgaskanalerna.

Kommentera

Jaa som du grejat med denna motor! Du borde göra som jag lämna in den till någon som kan !
      In och kolla!

http://kalmarsundsportfiske.se/index.html
      Med vänlig hälsning,

Kommentera

Ursprungligen postat av barkis91 Visa inlägg
        Jaa som du grejat med denna motor! Du borde göra som jag lämna in den till någon som kan !
        Lär kosta mer än motorn är värd.

Kommentera

Ser ut som du hittat termostaten.
          Kolla på http://www.boats.net
          Där finns sprängskisser och billiga delar.
          Men ta gärna ett kompressionsprov innan du tar toppen. Finns ju risk att du har skador i cylindern.

Kommentera

Ursprungligen postat av vljungar Visa inlägg
            God kväll! Behöver verkligen hjälp med denna motorn innan den blir skänkt till bättre ändamål....

Motor: Evinrude 25HK 2cyl årsmodell. 1976. Historia.
            Köpte båten i våras och den har mer eller mindre bråkat med mig sen dess.. Började med att det hade suttit långa stift i när det skall vara korta=bytte stift gick som en klocka, dock mycket mer svårstartad än innan.

Allt ifrån att den inte varvat ur eller varit extremt svårstartad när den varit kall/ på land (sommartid på kärra). Senaste tiden har jag testat höja motorn för att få ut mer knop men nu precis innan vintern kom upptäckte jag att den inte varvade ur och då jag fann "droppar" på undre tändstiftet så antar jag att det är vatten...

Problem:
            Är det vatten i undre cylinder när det är en vit smegma på stiftet blandat med väldigt blanka droppar ? Hur löser jag detta vart börjar jag leta efter inläckage? Vid byte av tändstift går motorn som den skall "en" uppgasning alltså toppfart och ner sen är stiftet stendött... BARA undre cylindern.

Tacksam för alla svar mvh Victor
            Hej Victor Ljungar;

Jag har själv reparerat och servat mina egna Evinrude utombordare åren 1959 -1981 innan jag gick över till Yamaha... Evinrudes 2-taktare är mycket pålitliga och lättservade utombordare.
            ...
            Närmaste service- och återförsäljare till dig i Kalmar av Evinrude är troligtvis KALMAR Baltic Skepps fournering 0480-106 00. Ring eller besök dem för kostnadsförslag...

Här ser du en av mina gamla 2-takts Evinrude-motorer ... http://www.trumman.com/fisketips/galleri_39.htm ...

Old Firehand

Kommentera

Har du startat på motorn på land som du beskriver. Ja då har du redan dödat den.
              Kan ge lite tips om abborrfiske och göstrolling.

Kommentera

Ursprungligen postat av elanen Visa inlägg
                Har du startat motorn på land som du beskriver. Ja då har du redan dödat den.
                Hej Snurra-Gurra;

Ja, det är kanske lika bra det! Då kan vi avsluta med R.I.P direkt till motorn och Victor Ljungar slipper bli utfattig ...

Old Firehand

Kommentera

T.om en 25hk Evinrude har rätt att lägga av helt efter nästan 40 års tjänst......
                  Never let your memories be greater then your dreams...

I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av James83, 2017-06-11, 10:23
                  14 svar
                  1 874 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg Karlmagnus  
                  Startad av Klant84, 2024-01-29, 09:58