God kväll! Behöver verkligen hjälp med denna motorn innan den blir skänkt till bättre ändamål....
Motor:
Evinrude 25HK 2cyl årsmodell. 1976.
Historia.
Köpte båten i våras och den har mer eller mindre bråkat med mig sen dess.. Började med att det hade suttit långa stift i när det skall vara korta=bytte stift gick som en klocka, dock mycket mer svårstartad än innan.
Allt ifrån att den inte varvat ur eller varit extremt svårstartad när den varit kall/ på land (sommartid på kärra). Senaste tiden har jag testat höja motorn för att få ut mer knop men nu precis innan vintern kom upptäckte jag att den inte varvade ur och då jag fann "droppar" på undre tändstiftet så antar jag att det är vatten...
Problem:
Är det vatten i undre cylinder när det är en vit smegma på stiftet blandat med väldigt blanka droppar ? Hur löser jag detta vart börjar jag leta efter inläckage? Vid byte av tändstift går motorn som den skall "en" uppgasning alltså toppfart och ner sen är stiftet stendött... BARA undre cylindern.
Vad har jag gjort med motorn?
Bytt stift
Rengjort förgasarn cirka 6 ggr
Bytt bränsleslangar
Installerat bränslefilter
Kört med Briggs & strattorn fuel fit
Kört med exakt 2% oljeblandad bensin alltid!
Är detta röda reed ventilen man ser? Skall den se ut så? Fotot är tagit rakt ifrån förgasaren och in.
http://sv.tinypic.com/r/abmah5...
Har nu börjat plocka ner motorn för att byta topplockspackning MEN stötte på detta och har aldrig sett detta innan ---- http://fuskbugg.se/dl/scnMoB/I... vad är det, ser jävligt shaskigt ut?
Summerat, vart börjar jag felsöka / reparera? OBS har 2 års erfarenhet av mindre luftkylda motorer men detta med vattenkylning förbryllar mig...
Tacksam för alla svar mvh Victor
Motor:
Evinrude 25HK 2cyl årsmodell. 1976.
Historia.
Köpte båten i våras och den har mer eller mindre bråkat med mig sen dess.. Började med att det hade suttit långa stift i när det skall vara korta=bytte stift gick som en klocka, dock mycket mer svårstartad än innan.
Allt ifrån att den inte varvat ur eller varit extremt svårstartad när den varit kall/ på land (sommartid på kärra). Senaste tiden har jag testat höja motorn för att få ut mer knop men nu precis innan vintern kom upptäckte jag att den inte varvade ur och då jag fann "droppar" på undre tändstiftet så antar jag att det är vatten...
Problem:
Är det vatten i undre cylinder när det är en vit smegma på stiftet blandat med väldigt blanka droppar ? Hur löser jag detta vart börjar jag leta efter inläckage? Vid byte av tändstift går motorn som den skall "en" uppgasning alltså toppfart och ner sen är stiftet stendött... BARA undre cylindern.
Vad har jag gjort med motorn?
Bytt stift
Rengjort förgasarn cirka 6 ggr
Bytt bränsleslangar
Installerat bränslefilter
Kört med Briggs & strattorn fuel fit
Kört med exakt 2% oljeblandad bensin alltid!
Är detta röda reed ventilen man ser? Skall den se ut så? Fotot är tagit rakt ifrån förgasaren och in.
http://sv.tinypic.com/r/abmah5...
Har nu börjat plocka ner motorn för att byta topplockspackning MEN stötte på detta och har aldrig sett detta innan ---- http://fuskbugg.se/dl/scnMoB/I... vad är det, ser jävligt shaskigt ut?
Summerat, vart börjar jag felsöka / reparera? OBS har 2 års erfarenhet av mindre luftkylda motorer men detta med vattenkylning förbryllar mig...
Tacksam för alla svar mvh Victor
Kommentera