Hur ordnar man en säker betalning/leverans vid köp av utombordare över internet? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hur ordnar man en säker betalning/leverans vid köp av utombordare över internet?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Hur ordnar man en säker betalning/leverans vid köp av utombordare över internet?

Hej!
    Har ni något tips på hur man sköter en motoraffär över stora avstånd?
    Vi hade tänkt att använda oss av blocketpacketet, där jag betalar när jag sett innehållet. Det kändes bra för både mig och säljaren, men motorn är för stor för att passa in på kriterierna för den tjänsten.
    Hur har ni gjort? Nog för att jag litar på säljaren men det är mycket pengar det handlar om.

Visste inte vilken rubrik jag skulle posta inlägget under, hoppas jag inte valde helt fel

//Jonas

Säkrast och enklast är nog ändå att själv åka till försäljaren och där inspektera motorn, och skulle det sedan inte bli affär så kostar det dig bara bensin/dieselpengarna. Men det är klart att det beror lite på priset också för den delen. Kan kanske vara värt risken att köpa osedd om det handlar om några tusen kronor, förutsatt att man anser att säljaren är pålitlig.

Kommentera

Man kan skicka mot postförskott via Bussgods har jag för mig. Svårt dock att testa en inpackad motor hos ombudet, så det blir ändå grisen i säcken till viss del.

Kommentera

Jo bäst är väl att mötas och göra klart affären öga mot öga så att säga. Men det rör sig om sträckan Sundsvall-Göteborg, en ganska redig bit att åka. Dessutom har jag inte tid till att köra ner. Har också funderat på postförskott, men där tror jag inte det erbjuds att kontrollera innehållet före betalning. Man kan ju gå på vikten, men det är inte särskilt svårt att blya upp en kartong heller. Så synd att inte blocket erbjuder större packet i deras tjänst.

Kommentera

skulle aldrig köpa en begagnad motor utan att ha sett och provkört den i alla fall i tunna....och därmed även hämtat den på plats...
          Never let your memories be greater then your dreams...

I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

Kommentera

Ursprungligen postat av byggarn Visa inlägg
            skulle aldrig köpa en begagnad motor utan att ha sett och provkört den i alla fall i tunna....och därmed även hämtat den på plats...
            Helt klart benägen att hålla med om det, och är det så att priset är "för bra" så skulle jag bli ännu mera tveksam att köpa den otestad det lär ju knappast vara omöjligt att hitta en beg snurra på närmare håll om det inte är något väldigt ovanligt Du ska ha?!

Kommentera

Har helt klart övervägt om jag vågar göra ett köp över internet utan att ha provkört. Men har fått ett bra intryck av säljaren och har bett om bilder, som övertygat mig. Kanske just det en bedragare skulle eftersträva dock Det är ingen särskilt speciell motor på så vis, en yamaha från mitten av 90-talet. Angående utbudet på hemmamarknaden så har det varit väldigt snålt hela vintern. I och med att jag är student så strävar jag efter billigast möjliga som fortfarande inte är något opålitligt som inte levererar det jag är ute efter.
              Men har möjligtvis en kontakt söderut som kan kolla på den, ska nog forska lite mer i det.

Kommentera

Finns kanske nån här som kan ställa upp o titta motorn, frågan e ju fri?

Kommentera

Ursprungligen postat av Sjöwall Visa inlägg
                  Finns kanske nån här som kan ställa upp o titta motorn, frågan e ju fri?
                  Det vore helt klart en lösning jag hade varit nöjd med, om någon vänlig själ hade kunnat ställa upp på det. Dock så känns det nästan taskigt att ens be någon om en sådan tjänst!

Kommentera

Helt enig med byggarn.

Her i Norge har vi noe som kalles bankgaranti som kan brukes ved større utlegg hvor man skal ha sikkerhet, I praksis betyr det at hvis jeg skal kjøpe noe fra deg, må du først sende meg det jeg skal kjøpe mot at banken min garanterer at pengene er tilgjengelige og overføres etter gitte betingelser. Det er et klekkelig gebyr på denne tjenesten, men hvis det er mye penger det er snakk om er det uansett en billig forsikring. For en 20 år gammel motor er det neppe aktuelt med mindre du ser på en V6.
                    Team Colibri

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av James83, 2017-06-11, 10:23
                    14 svar
                    1 874 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Karlmagnus