Frontmonterad motor bak? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Frontmonterad motor bak?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Frontmonterad motor bak?

Jag har kikat runt lite på elmotor med fjärr eller fotpedal, siktar på minn kota powerdrive v2.
    Nu är väl alla för frontmontering men jag vill hellre ha den bak för det känns som det är krångligt att ha den fram när man ska köra iland eller gå i båten..
    Det borde väl gå lika bra att montera bak för den har väl inte fram/bakåtväxlar?
    member of team TMT sportfiske

Sätt den i fören och backa in i land eller köp en billigare aktermonterad elmotor.

Igår diskuterade jag på facebook med några som tyckte det var bättre att sätta en aktermonterad motor i fören än att köpa sig en frontmonterad och nu vill du sätta en frontmonterad i aktern?

Ett tips är att kolla på youtube hur man använder en frontmonterad elmotor. Jag tror inte du hittar en enda fördel med att ha den i aktern så vida du inte har tänkt backa runt i sjöarna.
    Sluta snacka, ut o fiska..

Kommentera

Aktermonterad elmotor med fjärrstyrning finns väl inte än?? Aktermonterad "vanlig" elmotor har jag redan. Det jag är ute efter är att ha händerna fria vid tex trolling då man ska veva in en fisk och båten svänger åt h_e då det kan vara smidigt att hålla rätt kurs med fotpedal å slippa att resten av spöna trasslar ihop.
      tex en minn kota pd v2 går väl lika fort fram som bak?? isåfall gör det ju inget om man backar runt i sjön..
      Fördelar jag kommer på är att bak är den inte i vägen när man ska i båten, närmare till batteri som jag har bak och jag slipper gå fram för att fälla upp motorn vid tex grund körning eller när jag ska i land.
      Ös gärna på med fördelar med att ha den fram!!
      Ursprungligen postat av mcben Visa inlägg
      Sätt den i fören och backa in i land eller köp en billigare aktermonterad elmotor.

Igår diskuterade jag på facebook med några som tyckte det var bättre att sätta en aktermonterad motor i fören än att köpa sig en frontmonterad och nu vill du sätta en frontmonterad i aktern?

Ett tips är att kolla på youtube hur man använder en frontmonterad elmotor. Jag tror inte du hittar en enda fördel med att ha den i aktern så vida du inte har tänkt backa runt i sjöarna.
      Senast ändrad av TN fiske & fritid; 2014-01-07, 06:45.

Kommentera

det är ofantligt mycket lättare att hålla kursen med elmotorn i fören...en aktermonterad kommer inte ens i närheten av en frontmonterad när det gäller det...så länge du inte bara skall backa...
        du slipper även ha all vikt bak på båten...
        Never let your memories be greater then your dreams...

I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

Kommentera

En frontmonterad motor "drar" fram båten och det blir mycket mer kursstabilt, båten "hänger" alltid bakom motorn oavsett sidvind och andra störningar. Med motorn bak så behövs det inte mycket för att båten ska snurra runt för att motorn trycker runt båten. Jag har lite svårt att beskriva fenomenet men jag tror alla som provat en frontmonterad motor förstår vad jag menar, eller de som försökt köra sakta mot vinden med en bakmonterad motor.

För trolling är en frontmonterad motor överlägsen, enda gången jag vill ha en bakmonterad motor är när jag ska ha exakt kontroll över båten eller snabbt göra lägesjusteringar, som till exempel vid pelagiskt fiske efter gös.

Kommentera

Nej, det kommer inte att fungera som du tänkt med en frontmonterad motor i aktern. Så glöm det.

Har själv funderat på att montera en i aktern. Har funderat på att bygga ett fiskedäck i sittbrunnen på en ht- båt. Tanken var att fiska baklänges. Eftersom elmotorn endast används för drift, korta förflyttningar och att hålla positionen borde det fungera utmärkt att köra baklänges. Har liknande argument som du, dvs svårt att montera fram på en ht, jobbigt att gå fram och fälla upp/ner. Men framförallt vill man ha motorn nära framför sig för att få bra kontroll. Det händer att jag ibland står längst bak i båten med fjärrkontrollen medans polarna fiskar från däcket fram. Men jag upplever att det är mycket svårare att kontrollera båten.
            Varför vill jag ha en HT med fiskedäck och frontmonterad motor bak? För att kunna sitta under hardtoppen och dricka kaffe naturligtvis.

Varför kommer det inte fungera som du tänkt?
            1. Vi som har en frontmonterad(utan ipilot) kan intyga att det är fruktansvärt svårt att hålla kursen när man backar båten med motorn fram. Du kommer få samma problem vid körning framåt med motorn bak. Varför fungerar det då med en vanlig elmotor bak? Det beror på att man håller rorkulten i handen och hela tiden kan kompensera medvetet eller omedvetet. Att styra med fjärr eller pedal är mycket svårare.
            2. När du trycker på sväng styrbord kommer båten svänga babord. Fundera lite så inser du att det tyvärr blir så.
            3. Finesser som ipilot, vilket du SKA köpa, kommer inte fungera. Se punkt 2.

Men om du köper en minkota med i pilot och monterar den fram kommer den göra allt du önskade i första inlägget och lite till. Den kan hålla den kurs och hastighet som du önskar. Får du en fisk trycker du på stopp så håller motorn båten i position medans du drillar fisken. Vid trolling med många spön är det troligtvis bäst att bara dra ner hastigheten och låta motorn hålla kursen, så håller övriga drag Håller positionen utan trassel. Om du vill kan du spela in en rutt som motorn sedan följer. Köper du en ilink kan du rita rutter på ekolodet/plottern som motorn sedan följer.
            Så om du kan stå ut med att kliva över motorn 2 gånger varje fisketur när du ska i och ur båten kommer du bli mycket nöjd med en minkota i pilot eller ilink.
            Senast ändrad av Team Isotopes; 2014-01-07, 11:14.

Kommentera

Ursprungligen postat av TN fiske & fritid Visa inlägg
              Jag har kikat runt lite på elmotor med fjärr eller fotpedal, siktar på minn kota powerdrive v2.
              Nu är väl alla för frontmontering men jag vill hellre ha den bak för det känns som det är krångligt att ha den fram när man ska köra iland eller gå i båten..
              Det borde väl gå lika bra att montera bak för den har väl inte fram/bakåtväxlar?
              Hej Tony Nordvall;

Om du ser på min bild här ... http://www.trumman.com/fisketips/galleri_03.htm ... då ser du att jag har en Minn Kota elmotor med fotpedal för frontmontage monterad på akterspegelns styrbordssida....

Har man en frontmonterad elmotor på akterspegeln då tappar man många fördelar! Är motorn monterad på aktern blir man snabbt trött i foten av allt styrande fram och tillbaka för att hålla kursen. Omvänt, dvs om motorn sitter i fören, då följer båten motorn och den fot du styr motorn med. Det betyder att allt blir betydligt enklare... Klicka gärna på pilen bredvid min bild. Bläddra bland bilderna varvet runt genom att klicka på pilarna. Under varje bild finns en beskrivande bildtext!

Go for the Big Ones!

Old Firehand

Kommentera

Många i USA har två fästen(plattor) ett fram och ett bak för att kunna flytta motorn vid transport och även för att vid behov använda den i aktern. Så visst går det även om funktionen inte blir optimal.

Kommentera

Så om jag jämför för och nackdelar.
                  Nackdelar med montering bak: Svårstyrd, blir felstyrd,
                  Nackdelar med montering fram: Ström ska dras fram, den blir mer i vägen,
                  Fördelar med montering bak: ström finns nära, den är inte i vägen
                  Fördelar med montering fram: Styr bättre, blir rättstyrd,
                  Fyll gärna på med för och nackdelar om ni kommer på nått..
                  Svårt att avgöra vad som blir bäst, kanske får bli att prova både och ändå och se vad som funkar bäst för min del.

Kommentera

du kan ju sätta ett batteri fram med så blir det inte så långa kablar,har du ekolod går det oftast inte att ha det på samma batteri i alla fall....sen blir den inte så mycket i vägen om man sätter den lite på sidan....i och ur båten kommer man ändå bevisligen då många redan har den monterad där...
                    Never let your memories be greater then your dreams...

I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av James83, 2017-06-11, 10:23
                    14 svar
                    1 846 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Karlmagnus  
                    Startad av Okoun, 2023-11-27, 16:52