Skiljerelä eller ladda hemma? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Skiljerelä eller ladda hemma?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Skiljerelä eller ladda hemma?

vad tycker folket här?
    Det kommer att införskaffas en minn-kota i-pilot pd55 v2 (efter påtryckningar här på forumet)
    och ett bra batteri till denna.... frågan är bara: Ska jag köpa skiljerelä och få laddningen mellan fiskeplatserna eller ska jag investera i en c-tec och ladda hemma efter varje fisketur?

Motor 50hk Yamaha 4takt 2006
    jag trailar hem varje gång
    båten står i varmgarage

Finns inga alternativ!
    Självklart ska du ladda hemma efter varje fisketur !
    Men ordna även så du laddar under färd, är ingen nackdel men det kommer inte räcka för att få en lång driftsäker tid med ditt nyinköpta batteri !

Kommentera

Ladda hemma!

Relä kan ju vara idé för att ta till vara på amperen som bensinaren ger men räcker inte långt att ladda upp vad MinnKotan drar ur.

Batterierna skadas om de inte laddas. Tjatigt att inse att man måste åka 2 timmar bara för att ladda upp batterierna.

Köp MinnKotas laddare för fast montage som laddar 10-15amp per kanal.
      Har själv 345an som laddar 3 batterier med 15amp styck samtidigt. Bara att backa in trailern och koppla in sladden i väggen.

Skiljerelä kan ju vara bra mellan batterierna som enbart går till elmotorn, jag har så att batterierna klickar ihop när motorn klickar i läge.

Henke var visst snabbare än en morgontrött med surfplatta
      Alumacraft så klart!

Kommentera

Då laddar jag hemma!
        jag har en ctec laddare nu, med en inbyggnadskontakt, laddaren kommer alltså sitta på väggen hemma och kopplas in i en kontakt i båten när jag kommer hem.

Kommentera

Hejsan. Har en linder 445 med en minn kota powerdrive 55a i fören, kopplat till ett agm på 164 ah. Det är i dagsläget inte ihopkopplat med motorn och startbatteriet ( tohatsu 30 efi med 75 ah vanligt fritidsbatteri).
          Då jag ibland åker iväg på längre turer ( flera dagar utan att kunna ladda med 230) skulle jag vilja utnyttja de maximalt 15 a som motorn ger.
          Hur ska jag koppla in detta?
          Tänkte koppla ihop batterierna till ett skiljerelä med 10 mm2 koppar, och de ska då klara 15 a i de ca 4,5 kabel det blir ( givetvis avsäkrat för 15a)
          Men problemet blir då att när motorn går är batterierna pararellkopplade(?) och risken finns att jag kommer bränna säkringen om jag kör elmotorn eller spänningsskillnaden i batterierna är för stor och strömrusning sker(?)
          Jag skulle vilja ha ett relä som enbart laddar ett batteri i taget, då helst startbatteriet i första hand då jag vill kunna ladda telefon, driva lampor och ekolod som är kopplat på det.
          Någon som vet något relä som beter sig exakt så som jag vill?

Kommentera

Motorn har inte den tid mellan fiskeplatserna för att fullt ut kompensera, laddning tar tid, grundtips 1 hemmaladdning av rejäl batteribank sen är det naturligtvis inte fel att ta tillvara de (annars) överflödiga amperen din bensinare kan ge under dagen, batterier, sköter man dem inte blir livslängden avsevärt kortare......
            I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

Kommentera

Ursprungligen postat av skogstok Visa inlägg
              Hejsan. Har en linder 445 med en minn kota powerdrive 55a i fören, kopplat till ett agm på 164 ah. Det är i dagsläget inte ihopkopplat med motorn och startbatteriet ( tohatsu 30 efi med 75 ah vanligt fritidsbatteri).
              Då jag ibland åker iväg på längre turer ( flera dagar utan att kunna ladda med 230) skulle jag vilja utnyttja de maximalt 15 a som motorn ger.
              Hur ska jag koppla in detta?
              Tänkte koppla ihop batterierna till ett skiljerelä med 10 mm2 koppar, och de ska då klara 15 a i de ca 4,5 kabel det blir ( givetvis avsäkrat för 15a)
              Men problemet blir då att när motorn går är batterierna pararellkopplade(?) och risken finns att jag kommer bränna säkringen om jag kör elmotorn eller spänningsskillnaden i batterierna är för stor och strömrusning sker(?)
              Jag skulle vilja ha ett relä som enbart laddar ett batteri i taget, då helst startbatteriet i första hand då jag vill kunna ladda telefon, driva lampor och ekolod som är kopplat på det.
              Någon som vet något relä som beter sig exakt så som jag vill?
              Tala med fackkunskapen, googla gärna "Skyllermarks" och ring dem, en av de bättre på just dina frågor... dock kanske inte troligen den billigaste men spjutkompetens kostar!
              I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

Kommentera

Jo, men några dagars fiske i någon större sjö bjuder antagligen på några timmars bensinkörning då och då.
                Problemet jag ser det blir om batterierna av någon anledning får för sig att stjäla ström av varandra, har ingen lust att skicka i 50mm2( eller vad som nu krävs för minnkotans 50 ampere vid fullt och startmotorn) i flexslang 5 m för att klara av det.

Kommentera

Skyllermarks är vad jag förstått det generatorstyrt, biltema ska tydligen ha ett som är spänningsstyrt. Tror nästan att ett spänningsstyrt skulle vara en fördel i mitt fall?
                  Dessutom får jag laddning på startbatteriet också i det fallet eftersom jag laddar förbrukningsbatteriet i fören i samma kontakt som jag ansluter minnkotan( antar jag)

Kommentera

Ett annat problem jag ser är att alla relän vill ladda förbrukningsbatterier i första hand? Jag vill ladda startbatteriet först efter i mitt fall är det egentligen förbrukningsbatteri eftersom ekolod, uttag, belysning och annat tjafs sitter på det batteriet. Det främre driver enbart elmotor.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av James83, 2017-06-11, 10:23
                    14 svar
                    1 870 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Karlmagnus  
                    Startad av Klant84, 2024-01-29, 09:58