Ursprungligen postat av Testis
Visa inlägg
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Inga svar på offertförfrågan motor och båt
Collapse
X
-
Ursprungligen postat av Detanvändarnamnetanvändsredan Visa inläggJag tror som trådskaparen att det är en "handlarmentalitet" som man förlorar rätt mycket på.
Säkert stämmer din erfarenhet i de flesta fallen. Kanske har man inte tid att att svara oroliga, osäkra potentiella kunder som stressad säljare.
Men när jag gjort "större" affärer som kostat ,för mig, mycket pengar så har jag Alltid mailat frågor och funderingar jag har.
Som okunnig och ev osäker så vill , i alla fall, jag kunna få svaren och kolla upp dom i lugn och ro. Det har ju i mitt fall lite med min osäkerhet som köpare av de sakerna att göra. Men destå större anledning att få ställa mina frågor och läsa svaren i lugn och ro utan en säljare som står och snackar så mycket så man inte hinner tänka. Det är också (har varit för mig) bättre att ha vissa saker på papper än bara muntligt.
Jag har många gånger stött på säljare som resonerar att mailande behöver dom inte pyssla med.
Och det har de sluppit med då. Men då har jag också gjort mina köp någon annan stans.
Nu menar jag absolut inte dig Testis, för dig har jag aldrig träffat vad jag vet.
Men min erfarenhet av säljare över lag är annars att det som kommer ur käften på dom sällan är mycket mer värt än vad som kommer ut i andra änden.
Ta de sig inte tid att bemöta mig på det sättet jag vill ,vilket de har rätt till.
Så får jag finna mig i det. Men väljer då också att ta mina pengar någon annan stans.
Kommentera
-
Skulle välkomna er alla att sälja dyrare konsumentprodukter under några år, ni skulle då själva komma till insikt att merparten av de kunder som mailar inte är lika intresserade som de som kommer in eller ringer.
Men som vanligt är det lätt att veta hur andra skall göra när man sitter på läktaren.....
Kommentera
-
Mail er dagens foretrukne kommunikasjonsform i all business. Selgere som ikke har innsett det handler jeg ikke med. Dette har lite med pris å gjøre. (Jeg er det dere kaller en prisjeger, men pruting er mest effektivt per telefon, pass på å ringe på en tid på døgnet da selgeren har tom butikk.) Derimot ønsker jeg å ha alle avtalte punkter dokumentert, og selv om det ikke er veldig vanskelig å forfalske maildokumentasjon, er det mye bedre enn "men jeg syntes du sa på telefonen at....".
Ved de virkelig store kjøpene (les; bolig), foretrekker jeg fortsatt fax.
Kommentera
-
Lite så som Jester skriver jag menar.
Tycker man kan se lite i tråden att som köpare är man inte så intressant när man i stället för snack och löften vill ha svart på vitt utan att kunna bli omkullsnackad.
Att sälja till 90% av alla som ringer är förmodligen ett av de bästa säljresultaten som finns och det är lite förvånande om det skulle vara så, men att säljresultatet från mailkontakterna inte är bättre det förstår jag verkligen med det bemötandet.
Säljaren är ju faktiskt där för kunden och inte tvärt om.
Som konsument så vet man ju att det ingår i säljarens jobb och arbetsbeskrivning att sälja, dessutom gärna så dyrt som möjligt För att tjäna pengar åt sig själv och sitt företag. Till hjälp har man sitt sätt att ta människor och få dom att tro, se och känna behov av det säljaren har. Jag menar inte att alla säljare är oärliga men det känns som en sund grundinställning.
För övrigt, Jag har på detta sätt (mail) inlett och gjort allt förutom avslutet på köpet när jag handlat 2 nya bilar,.
Samt 2 stycken som var 1 resp 3 år gamla, samt 1 båt som ifs var äldre men ändå kostade en del.
Inte någon gång av dessa har jag skickat runt en massa mail för att pressa priser mellan handlarna. Det har jag tagit reda på grovt vad det handlar om redan innan. Jag har velat ha svar på frågor för att jag ska känna mig trygg och bra med köpet. Den säljaren som inte har förståelse för det eller accepterar det eller klarar av att ha sina löften nedskrivna är nog den sortens säljare som gett säljkåren dess rykte.
Jag har aldrig arbetat som säljare. Men väl med inköp inom maskinentreprenad och den säljare som beter sig på det sättet trådskaparen blivit bemött (eller inte blivit) har inte mycket att hämta i branchen.Senast ändrad av Detanvändarnamnetanvändsredan; 2013-12-23, 20:56.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Testis Visa inläggSkulle välkomna er alla att sälja dyrare konsumentprodukter under några år, ni skulle då själva komma till insikt att merparten av de kunder som mailar inte är lika intresserade som de som kommer in eller ringer.
Men som vanligt är det lätt att veta hur andra skall göra när man sitter på läktaren.....
Kommentera
-
precis som Erik vägrar jag konsekvent att alls befatta mig med handlare som inte svarar på mail,det är inte bara dumt i dag när mail är så vanligt, det är även att visa nonchalans mot tilltänkta kunder...och då skall man inga kunder ha, då blir det som med den som åkte 70 mil enkel resa för att nån var lite billigare....Never let your memories be greater then your dreams...
I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Testis Visa inläggAtt man skall få ett rättvist pris har inget med att vara prisjägare att göra.
Ett rättvist pris är självklart oavsett vad det gäller. Ser inget konstigt i att man frågar efter pris, det är snarare hur man gör det som är avgörande. Telefon eller besök visar på uppriktigt intresse medans mail oftast visar på lathet och ett i de flesta fall, inte helt genuint intresse för att köpa.
Men om jag skall förtydliga vad jag menar med prisjägare så är det en person som mailar, han får därefter ett pris, sedan tar han det lägsta priset han fått och så går det en mailvända igen till alla som låg över detta priset. När han sedan kapat ytterligare lite pengar så kommer det ytterligare en vända där det skall prutas igen.
Och när du upptäcker att runt 90% av de mailen som kommer inte resulterar i samma saker så blir du per automatik negativt inställd till de som mailar.
För egen del gjorde jag det lätt för mig, alla som mailade fick ett standard svar där jag bad dom ringa mig. Detta för att vi skulle kunna gå igenom de krav och önskemål som kunden hade på sin nya bil, allt för att jag skulle kunna offerera rätt bil till kunden. Resultatet blev att jag sålde till alla utom en som ringde, samt att 90% av de som mailade aldrig återkom då dom troligen var mer intresserade av ett lågt pris än att det skulle bli rätt.
Men finner man inget värde i service så har man all rätt att fortsätta vara en prisjägare.
Kommentera
-
Jag tycker mail är klockrent när man skall köpa något, särskilt när det rör sig om mycket pengar.
Man får svart på vitt vad som gäller så inga missförstånd bör kunna uppstå.
Svarar ingen säljare på mail då vänder jag mig till någon annan istället.
Svårare än så är det inte enligt mig.
Kommentera
-
I min bransch ingår det i att erbjuda god service att även svara lycksökarna som man vet att man inte kommer tjäna en krona på.
Sen som en bonus blir det rätt många affärer i slutändan iallafall från "de hopplösa fallen"
Min erfarenhet säger att det ALLTID lönar sig att svara och vara trevlig oavsett vad man har för förutfattade meningar.
Kommentera
Foton
Collapse
-
av Wallepalle1Hej
Har problem med min Yamaha båtmotor. Skulle ut i skärgården i midsommar men den resan...1 Foto-
Kanal: Motorer
2024-06-25, 09:24 -
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av James83, 2017-06-11, 10:23
|
14 svar
1 878 visningar
0 gillar
|