Inga svar på offertförfrågan motor och båt - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Inga svar på offertförfrågan motor och båt

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Inga svar på offertförfrågan motor och båt

Har nu råkat ut för extremt dålig respons för andra gången gällande offertförfrågningar. Och detta gör mig oerhört förbryllad.

Första gången var gällande båt, mailförfrågan skickades till en mängd återförsäljare av Quintrex. 1 (!) svarade.

Nu gäller det motor, samma händelseförlopp. Mailar till ett knippe handlare, 1 svarar.

Wtf? Vill de inte sälja?

Har detta hänt ngn mer? Eller är det bara jag som upplever denna nonchalans? Det är för mig en gåta att intresset för att sälja är så oerhört lågt, samt att den uppenbara vedertagna skitinställningen till sina kunder är så omfattande.

För en sådan supermarknad är det väl knappast att handlarna har råd att skita i sina kunder på detta sätt?

//Ace

Ursprungligen postat av Ace Hoole Visa inlägg
    Har nu råkat ut för extremt dålig respons för andra gången gällande offertförfrågningar. Och detta gör mig oerhört förbryllad.

Första gången var gällande båt, mailförfrågan skickades till en mängd återförsäljare av Quintrex. 1 (!) svarade.

Nu gäller det motor, samma händelseförlopp. Mailar till ett knippe handlare, 1 svarar.

Wtf? Vill de inte sälja?

Har detta hänt ngn mer? Eller är det bara jag som upplever denna nonchalans? Det är för mig en gåta att intresset för att sälja är så oerhört lågt, samt att den uppenbara vedertagna skitinställningen till sina kunder är så omfattande.

För en sådan supermarknad är det väl knappast att handlarna har råd att skita i sina kunder på detta sätt?

//Ace
    Ring istället då Ace Hoole
    Norrlänska försäljare kan vara lite tystlåtna så de kanske inte kommer något svar.....

Kommentera

Intresserade kunder ringer, prisjägare som aldrig kommer vara nöjda med priset mailar.

Det är min "sanning" från dess att jag sålde bilar. Och jag skulle tro att det är samma i båtbranschen.

Kommentera

Ursprungligen postat av Testis Visa inlägg
        Intresserade kunder ringer, prisjägare som aldrig kommer vara nöjda med priset mailar.
        Jag förstår inte hur man INTE kan vara prisjägare när man ska göra en sådan stor investering som båt eller bil?

Kommentera

Ursprungligen postat av Phisherman Visa inlägg
          Jag förstår inte hur man INTE kan vara prisjägare när man ska göra en sådan stor investering som båt eller bil?
          Kanske för att man värdesätter andra saker mer än att spara någon tusenlapp.
          Som kuriosa kan jag berätta att jag hade en kund som satte sig i bilen och åkte 70 mil ENKEL resa, bara för att någon annan åf var 1000:- billigare på en likadan bil som vi sålde. Hur f-n räknar man ihop den affären som kund? Där har du en prisjägare i ett nötskal.

Kommentera

Försäljare är oftast jobbiga och knepiga och sällan man blir tagen seriöst.

Blev nobbad själv när jag bad få in priser på paketlösningar på Silver Eagle mm. Ringde även men fick aldrig respons.

Lika med bilhandare. När man precis fyllt 18 och ville in och beställa ny bil och plocka ihop tillbehör, färger, klädsel mm så blev man behandlad som skit. Känns mindre kul att investera 350 papp på bil utan inbyte och kontant men blir vänligare bemött när man köper en grillad med bröd för 15kr.

Har upplevt mycket skit senaste tiden även om man är 28år men det är jobbigt att få en offert med hem så man vet vad man kan välja på, blir ibland hänvisad till Internet och prislistorna där...
            Alumacraft så klart!

Kommentera

Det är smartare att lägga bud om man vill pruta... Att begära in priser är gammal melodi när man ska göra bil- eller båtaffärer. Fy fan för att vara handlare numera när billigast pris snabbt går att hitta på tex blocket.

Kommentera

Det är min "sanning" från dess att jag sålde bilar. Och jag skulle tro att det är samma i båtbranschen.
                Jag tror som trådskaparen att det är en "handlarmentalitet" som man förlorar rätt mycket på.
                Säkert stämmer din erfarenhet i de flesta fallen. Kanske har man inte tid att att svara oroliga, osäkra potentiella kunder som stressad säljare.

Men när jag gjort "större" affärer som kostat ,för mig, mycket pengar så har jag Alltid mailat frågor och funderingar jag har.
                Som okunnig och ev osäker så vill , i alla fall, jag kunna få svaren och kolla upp dom i lugn och ro. Det har ju i mitt fall lite med min osäkerhet som köpare av de sakerna att göra. Men destå större anledning att få ställa mina frågor och läsa svaren i lugn och ro utan en säljare som står och snackar så mycket så man inte hinner tänka. Det är också (har varit för mig) bättre att ha vissa saker på papper än bara muntligt.
                Jag har många gånger stött på säljare som resonerar att mailande behöver dom inte pyssla med.
                Och det har de sluppit med då. Men då har jag också gjort mina köp någon annan stans.
                Nu menar jag absolut inte dig Testis, för dig har jag aldrig träffat vad jag vet.
                Men min erfarenhet av säljare över lag är annars att det som kommer ur käften på dom sällan är mycket mer värt än vad som kommer ut i andra änden.

Ta de sig inte tid att bemöta mig på det sättet jag vill ,vilket de har rätt till.
                Så får jag finna mig i det. Men väljer då också att ta mina pengar någon annan stans.

Kommentera

Kanske för att man värdesätter andra saker mer än att spara någon tusenlapp.
                  Som kuriosa kan jag berätta att jag hade en kund som satte sig i bilen och åkte 70 mil ENKEL resa, bara för att någon annan åf var 1000:- billigare på en likadan bil som vi sålde. Hur f-n räknar man ihop den affären som kund? Där har du en prisjägare i ett nötskal.
                  Beror på hur man definierar prisjägare. Exemplet du kommer med är ju på någon som antingen inte kan räkna, inte värdesätter sin tid och/eller ändå skulle göra resan av andra anledningar. Varför just den personen gjorde resan är ointressant för mig. Det som är intressant för mig är att jag nu ikväll kan hitta samma spö på olika webshoppar för 1475 och 895, gör det mig till en jobbig prisjägare?

På bil/båtmarknaden är det ju inte alltid samma transparens, så skulle jag köpa bil/båt idag så skulle jag knappast ta försäljarens ord om att affären är bra för mig, jag skulle ta mitt ansvar som konsument och göra egna efterforskningar. Om det skiljer så pass lite (i sammanhanget) som 1000kr skulle jag inte bry mig, men ibland skiljer det bra mycket mer än så.

Det jag skriver är väl inget direkt nytänkande, men jag reagerade lite på den negativa tonen om konsumenter som vill ha ett rättvist pris. Jag kanske överreagerade?

Kommentera

Ursprungligen postat av Phisherman Visa inlägg
                    Det jag skriver är väl inget direkt nytänkande, men jag reagerade lite på den negativa tonen om konsumenter som vill ha ett rättvist pris. Jag kanske överreagerade?
                    Att man skall få ett rättvist pris har inget med att vara prisjägare att göra.
                    Ett rättvist pris är självklart oavsett vad det gäller. Ser inget konstigt i att man frågar efter pris, det är snarare hur man gör det som är avgörande. Telefon eller besök visar på uppriktigt intresse medans mail oftast visar på lathet och ett i de flesta fall, inte helt genuint intresse för att köpa.

Men om jag skall förtydliga vad jag menar med prisjägare så är det en person som mailar, han får därefter ett pris, sedan tar han det lägsta priset han fått och så går det en mailvända igen till alla som låg över detta priset. När han sedan kapat ytterligare lite pengar så kommer det ytterligare en vända där det skall prutas igen.

Och när du upptäcker att runt 90% av de mailen som kommer inte resulterar i samma saker så blir du per automatik negativt inställd till de som mailar.

För egen del gjorde jag det lätt för mig, alla som mailade fick ett standard svar där jag bad dom ringa mig. Detta för att vi skulle kunna gå igenom de krav och önskemål som kunden hade på sin nya bil, allt för att jag skulle kunna offerera rätt bil till kunden. Resultatet blev att jag sålde till alla utom en som ringde, samt att 90% av de som mailade aldrig återkom då dom troligen var mer intresserade av ett lågt pris än att det skulle bli rätt.

Men finner man inget värde i service så har man all rätt att fortsätta vara en prisjägare.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av James83, 2017-06-11, 10:23
                    14 svar
                    1 874 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Karlmagnus  
                    Startad av Klant84, 2024-01-29, 09:58