Ska jag sänka motorn eller inte? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ska jag sänka motorn eller inte?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Ska jag sänka motorn eller inte?

Jag bytte i sommar upp mig lite i motor på min wolmax. Har nu en 90 hk yamma. Jag montera den ett "hål" längre upp än den förra för att prova, nu efter en sessong så tycket jag inte att jag kan trimma ut lika mycke som förut... Är detta bra eller ska jag sänka motorn ett snäpp för att kunna trimma ut mer? Läst någonstans att man ska montera motorn så högt som möjligt men som sagt kan inte trimma ut lika mycket som jag kunde med 50 hk som jag hade innan.
    Bottennapp är napp de oxå!

Ursprungligen postat av runk3n Visa inlägg
    Jag bytte i sommar upp mig lite i motor på min wolmax. Har nu en 90 hk yamma. Jag montera den ett "hål" längre upp än den förra för att prova, nu efter en sessong så tycket jag inte att jag kan trimma ut lika mycke som förut... Är detta bra eller ska jag sänka motorn ett snäpp för att kunna trimma ut mer? Läst någonstans att man ska montera motorn så högt som möjligt men som sagt kan inte trimma ut lika mycket som jag kunde med 50 hk som jag hade innan.
    Ja det är bra (generellt) och Nej du ska inte sänka motorn. Har din båt stort behov av stävlyft (uttrimmad motor) för att gå bra, så kan ett alternativ vara att se över lastens placering.

Om motorn tappar greppet vid lite kraftigare svängar så är det ett tecken på att gränsen är nådd för hur högt du har motorn. Detta kan åtgärdas med annan propp. Stålpropp (men även solas alu) har oftast mycket bättre grepp än alu-orginal. Vissa motorfabrikat har Solas som orginal.
    Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

Kommentera

Hej,
      Antar att du har en womax med trimaranskrov och inte en wolmax. Om jag förstått det hela rätt att när du gasar på ordentligt pressar fören ned och du vill trimma ut för att åka fortare. Har en jag med(med en 60 hk suzuki). I min båt handlar det mycket om viktfördelning(tank/batteri) då båten i sig är så lätt. Womax skrovet har också ett trimlist i skrovet i aktern som gör att ju fortare du kör destå mer pressas fören ned. Detta går att ordna med lite plastarbete. 90 hk är ganska mycket för en båt som väger ca 300 kg beroende på modell. Jag skulle prova att sänka motorn ett snäpp. En sak till man kan göra är att titta på en stålproppeller(den har cup). Det gör att du kan trimma upp lite till utan att proppellern suger luft.
      Hur fort kan du åka med 90 hk? Med min 60 hk maxar jag 36 knop om jag är själv i båten.

Kommentera

Jo precis de är triamaranskrov. Jag har inge problem att proppen suger luft vid intrimmad motor, utan tycker det är mycke båt i vattnet när jag trimmar ut de som går. Jag vet inte riktigt vad jag har för toppfart, men ligger och marshar 28-30 knop med tre personer i båten med packning och utrustning. Tycker de duger fullgott! Jag har en propulse propp så de beror ju lite på hur jag ställer den oxå. Men som sagt tycker det är mycket båt kvar i vattnet när jag trimmar ut max. Tänkte bara om man kan tjäna någon knop och några droppar bränsle...?
        Bottennapp är napp de oxå!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
        Startad av James83, 2017-06-11, 10:23
        14 svar
        1 875 visningar
        0 gillar
        Senaste inlägg Karlmagnus