Vilken olja till Suzuki DF90? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vilken olja till Suzuki DF90?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Vilken olja till Suzuki DF90?

Hej alla fiskesnackare,

Jag vänder mig till er om råd då jag vet att många fiskare använder sina 4-taktsmotorer mer än några andra.

Jag undrar vad ni har för erfarenheter gällande valet av motorolja till era fyrtaktsmotorer och framför allt till Suzuki? Det är nämligen dags för en storservice på min Suzuki DF90 från -2001 med 215 gångtimmar.

Jag pratade med en mekaniker på Trosa Marin som rekommenderade att jag skulle köra en mineral/delsyntet olja med viskositet 15/40 för att få bästa oljetryck. En helsyntetsolja sa han inte var lämplig till dessa båtmotorer. Fick dock inget bra svar om varför förutom kring oljetrycket.

Jag vet dock om helsyntetsoljans "överlägsna" smörjegenskaper jämfört mot tex en mineralolja från massor av år av snöskoterkörning och mekande med hårt belastade motorer.

Vad har ni för erfarenheter? Vad ska jag välja för olja? Kan tillägga att jag trollar ibland och använder motor när temperaturen ligger precis över 0 graders sträcket.

Tack på förhand.

/Mathias

Låter lite märkligt tycker jag? Ingen expert men de flesta jag känner kör med helsyntetisk olja i 4taktare från 2000-talet. Kanske nån med mek kunskaper kan upplysa vad vitsen skulle vara med delsyntet???

Kommentera

En mineralolja behöver nödvändigtvis inte vara av sämre kvalitet bara för att det är en mineralolja. Men i en 4t båtmotor som används till trolling i kallt vatten skulle jag definitivt välja en syntetolja typ 5W-40 eller liknande avsedd för marint bruk. Mekanikern kanske hade mer erfarenhet av tävlingsmotorer som går för fullt hela tiden och därmed får bättre oljetryck med tjockare olja, vad vet jag.

Kommentera

Jag tror att om du frågar en (Suzuki) verkstad , då skulle de rekommendera denna:

Precis som gubben du pratade med gjorde.

Oljespecifikation för din motor ska vara:
        Motor SAE 10W-40
        Växelhus SAE90

Det borde stå i manualen, om du har den kvar.

Så alla marinoljor som följer denna specifikation skulle fungera för din motor både del och helsyntetiska som t. ex: http://www.lucasoljor.se/index.php?p...chk=1&Itemid=5

Det jag har hört från servicegubben som tar hand om min motor är att en av många fördelar som helsyntetisk olja har är att den smörjer bättre i lägre temperaturer.

Häls //T
        Senast ändrad av tonyex; 2013-11-17, 00:13.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
        Startad av James83, 2017-06-11, 10:23
        14 svar
        1 875 visningar
        0 gillar
        Senaste inlägg Karlmagnus  
        Startad av Klant84, 2024-01-29, 09:58