Val av motor - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Val av motor

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Val av motor

Jag bruka låna mindre roddbåtar av div. slag och åka ut att fiska med. Nu är jag trött på att låna motorer hit o dit så jag tänkte köpa en. Vad skall man välja??? Jag har ingen båt som den skall anpassas till utan den skall passa alla. Hur stor? Kan man bara använda en elmotor? Lång eller kort rigg? Nu skall jag jaga en begagnad men vad skall man leta efter? Kanske skulle säja att det gäller insjöfiske

Om det inte är allt för stora sjöar du fiskar i skulle jag rekommendera en elmotor. Billiga att köpa och tysta och smidiga. Du behöver inte heller bry dig om rigglängd, den är ställbar på elmotorer.

Nackdelen är batteriet som kostar en slant, men framförallt är tungt att släpa på.
    Innan jag skaffade egen båt så använde jag mig av elmotor och hyrbåt. Funkar fint som snus för det mesta.

Kommentera

The number one for sustainable outboards and inboards - Torqeedo offers electric outboard motors up to 100 kW, inboards, hybrid-systems, intelligent battery technology and accessories

Kommentera

Ingen erfarenhet av elmotorer men det låter vettigt. De som har erfarenhet av det kan ju säga mer om vad det klarar av. I en större sjö är det ju vind och sjögång att ta hänsyn till, orkar elmotorerna driva dig bort från en lästrand när det blåser på ordentligt??

4-6 hk utombordare passar ju till många mindre båtar. Väljer du en lång rigg kan du ju alltid vara säker på att propellern räcker ner ordentligt, men man får ju va uppmärksam då det också blir skäddan/propellern som först tar i botten och att den kanske sticker ner väldigt långt under båten.
        Omvänt kan det ju bli så att en motor med kort rigg är uppe och vispar i luften på en annan båt med högre akterspegel.

Men ska du ha en motor som säkert funkar till alla båtar måste du välja en lång rigg.....

Kommentera

Hej, jag å polarn vann en elmotor på en tävling för nån vecka sedan. Jag tror det är en Shakespear ca 40 lbs. Finns i Göteborg om du är sugen.
          Oöppnad i kartong.
          Mvh
          Daniel

Kommentera

Hejsan alla ! Har en undring om motorer! Va man ska ha för motor av 4 -takt ?honda ,Yamaha ,el Suzuki ? Vilken e de bästa eller e alla lika bra? E de bara en smak sak?

Med vänliga hälsningar Rikard

Kommentera

Hej, valet av motor beror ju lite på hur stora sjöarna är och hur stora båtarna är.
              Honda har med sin 2,3hk motor marknadens lättaste maskin på 13kg den finns med kort och lång rigg. Hondas är luftkyld.
              Suzuki har en 2,5 hk motor men den finns bara med kort rigg, 7 års garanti på Suzuki. Suzukin väger 14kg.
              Mercury har en 2,5 med kort rigg men den väger 18kg, den är klart rejälast av dom små 4-taktarna men väger då mer.

Suzuki och Mercury har 4-6 hk med lång och kort rigg som väger 26 respektive 25kg. Mercury har samma motorblock på 4-6 hk och likaså Suzuki. Honda har endast en på 5 hk.

Väljer man en elmotor sådan det vara bra att titta på Minn kotas med batteriövervakning så det inte laddar ur helt under en fisketur.

Kommentera

Ursprungligen postat av Oskarsson83 Visa inlägg
                Hej, valet av motor beror ju lite på hur stora sjöarna är och hur stora båtarna är.
                Honda har med sin 2,3hk motor marknadens lättaste maskin på 13kg den finns med kort och lång rigg. Hondas är luftkyld.
                Suzuki har en 2,5 hk motor men den finns bara med kort rigg, 7 års garanti på Suzuki. Suzukin väger 14kg.
                Mercury har en 2,5 med kort rigg men den väger 18kg, den är klart rejälast av dom små 4-taktarna men väger då mer.

Suzuki och Mercury har 4-6 hk med lång och kort rigg som väger 26 respektive 25kg. Mercury har samma motorblock på 4-6 hk och likaså Suzuki. Honda har endast en på 5 hk.

Väljer man en elmotor sådan det vara bra att titta på Minn kotas med batteriövervakning så det inte laddar ur helt under en fisketur.
                Jeg har erfaring med den minste Hondaen, og selv om jeg er "Hondafan" vil jeg ikke anbefale denne. Støynivå og vibrasjoner var på et nivå som i hvertfall var uakseptabelt for meg. De andre du nevner har jeg ikke erfaring med, bortsett fra Merc 5 HK med innebygd tank som jeg heller ikke synes noe særlig om. (Vanskelig å starte i kaldt vær.)

Jeg har en 6HK 4T Tohatsu som kicker på kabinbåten, som er helt ok. Litt mye støy i øvre 1/3 av turtallsregisteret, og ikke allverdens ladekraft, men verdt en kikk. Suki og Yamaha sine i disse størrelsene har jeg ikke prøvd de siste årene.

Hva slags størrelse er det på "lånebåtene" dine? En elmotor med 55 LBS skyvekraft gjør at du klarer deg med ett batteri, men kjøp helst ett på 100+ amperetimer. Slike motorer fungerer fint på mindre båter, la oss si opp til 300-400kg så lenge de ikke har overbygg som genererer vindfang og dermed avdrift. Så får du heller holde deg hjemme når det blåser, men det er kanskje ikke så dumt med små båter uansett.

Skal du ha en bensinmotor, så kjøp en med lang rigg.
                Team Colibri

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av James83, 2017-06-11, 10:23
                14 svar
                1 874 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg Karlmagnus