behöver man iPilot?? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

behöver man iPilot??

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• behöver man iPilot??

Precis, jag ska investera i en elmotor, blir mest troligt en minn-kota då jag har hört att det har varit mycket tveksamheter med watersnake.
    Så frågan är....behöver jag ha iPilot? Jag fiskar typ varje helg, mest gädda och abborre.
    Det känns som ganska mycket pengar extra med iPilot men man kanske ångrar sig i efterhand.
    vad tror ni?

Ja, spot lock vill du inte vara utan. Förr ankrade vi 50 ggr per dag i bleking, idag 0.

Kommentera

Ursprungligen postat av Mink! Visa inlägg
      Ja, spot lock vill du inte vara utan. Förr ankrade vi 50 ggr per dag i bleking, idag 0.
      Jag har hört att när det blåser så funkar inte spotlock så bra, stämmer det? (det är nog det enda negativa jag har hört om MK)

Kommentera

Funderade också på om jag verkligen behövde i-pilote förut men sen köpte jag en PowerDrive med i-pilote och kommer aldrig åka ut och fiska utan det igen! Helt klart det bästa jag någonsin köpt till en båt.

Kommentera

behöver man iPilot??

Ursprungligen postat av karlers Visa inlägg
          Jag har hört att när det blåser så funkar inte spotlock så bra, stämmer det? (det är nog det enda negativa jag har hört om MK)
          Jag har varit ute i rätt kraftig blåst och det har funkat bra för mig. Men det beror ju så klart på vilken båt man har. Den håller inte finlandsfärjan på plats i styv kuling.

Har du stor båt så kanske man skulle satsa på en 80lb men för mig, 4,5 meter lång alu båt så räcker 55lb

Kommentera

Ursprungligen postat av karlers Visa inlägg
            Problemet kan vara att ipilot inte tar hänsyn till blåsten utan bara motorns position i förhållande till låst position.

Vilket gör att motorn går mot vågorna och hamnar den för långt upp så vänder den fören helt om vilket bäddar för problem, när det bästa vore att ligga kvar men sänka hastigheten ett par steg och drifta tillbaka med bibehållen kontroll på båten.

Flera gånger när det går lite vågor så sätter man autopilot i riktningen mot vinden och anpassar hastigheten manuellt så båten står mer eller mindre still.

Ipilot är ett måste, frågan är bara om det är ipilot eller ipilot link du ska ha. Har du Humminbirds plotter är Link:en given annars är det stort steg för bara få en större och fräckare fjärr.

En ipilot kommer aldrig upp i sitt rätta värde
            Alumacraft så klart!

Kommentera

Sen jag hängde på min drar jag mig för att fiska i andra båtar om de saknar i-pilot.
              Jag kör 55lbs på C 425 sport. Nu är den gammal och det hänger en 50-hästars på akterspegeln så förmodligen väger den några kilo mer än vad den borde, men jag är glad att jag överdimensionerade.

Kommentera

Och jag ska hänga min på en C 490 sport, så PD55 får det bli.... och uppenbarligen en med iPilot....

Kommentera

Ipilot är en måstehapryl!

Kommentera

Vad jag läst förstått och hört av folk som har en..... vid mycket kastfiske, skulle skaffa en direkt..... tänk att bara kunna "hänga" upp båten i linje med pålandsvind, aktern fri för kastande, kanske krävs balansering av motorns dragkraft i förhållande till vind, nästa steg är väl att detta oxå justeras automatiskt, riktigt bra känns det som, dock endast hörsägen och studie av produktblad osv, "spot lock"!
                    I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av James83, 2017-06-11, 10:23
                    14 svar
                    1 849 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Karlmagnus  
                    Startad av Okoun, 2023-11-27, 16:52