Hydraulstyrning - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hydraulstyrning

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Hydraulstyrning

Hallå där!
    Köpte i somras en begagnad Linder 400 Sportsman med mittpulpet. Allt har fungerat till full belåtenhet, men nu när jag ska vinterförvara båten har ett par problem dykt upp. Det handlar om att lossa motorn från båten. Jag har nu lyckats lista ut hur jag relativt enkelt ska kunna koppla loss alla kablar och vajrar, förutom hydraulstyrningen. Vågar inte lossa slangen, för då antar jag att det kommer att spruta olja. Någon som har tips om hur jag ska göra. Styrningen sitter på en Yamaha 15 hästare.
    Ett annat delikat problem är att det sitter ett äldre motorlås på. Trodde jag fått med en nyckel men det visade sig att det inte var den rätta. Har tänkt sätta kapen i bulten, men har en känsla av att den kan vara härdad. Klarar en vanlig kapskiva det? En diamantskiva? Kan man borra i bulten sedan för att få i en grispitt? Eller finns det något annat sätt? Låset är en cylinder som roterar när det är låst. Svårt att se vad det heter, men Mill-nånting. Inga problem om det måste dödas, bara det går. Ska ändå sätta dit ett nytt till våren.
    Tacksam för förslag till lösningar på båda problemen!
    Er evigt förbundne!
    Gösta

Säker på att det är hydraulstyrning? Låter överkurs med hydraulstyrning på 15hk.

Kommentera

En oljig kolv som kommer ut ur ett rör som är förbundet med ratten med en grov slang är för mig en hydraulstyrning...

Kommentera

Spruta olja kommer det nog inte göra, men olja lär det komma. Men den måste väl bort i vilket fall? En vanlig kapskiva klarar härdat. Om bulten är härdad får du svårt att borra i den med en vanlig hss borr. Måste till en med koboltskär eller liknande.

Kommentera

Ursprungligen postat av jockee Visa inlägg
          Spruta olja kommer det nog inte göra, men olja lär det komma. Men den måste väl bort i vilket fall? En vanlig kapskiva klarar härdat. Om bulten är härdad får du svårt att borra i den med en vanlig hss borr. Måste till en med koboltskär eller liknande.
          Jo den måste bort om det inte finns ett sätt att lossa hela styrningen från motorn. Men hur ersätter man utrunnen olja?

Kommentera

Ursprungligen postat av Gösta Visa inlägg
            En oljig kolv som kommer ut ur ett rör som är förbundet med ratten med en grov slang är för mig en hydraulstyrning...
            Tvivlar på att det är en hydralstyrning Du beskriver låter mera som en illa underhållen vajerstyrning aka teleflex går det ett rör genom själva motorn i vilket den oljiga saken kommer ut och sedan en länkarm tillbaka som fäster mitt fram på motorn?

Om så är det en vajerstyrning och ingen olja kommer att rinna ur, men vad ska Du ta bort motorn för den mår inte dåligt av att sitta på under vintern bara Du gör den service som krävs men det står i maualen.

Det löser även ditt andra problem för då kan ju motorlåset sitta kvar, annars är det fullt möjligt att skära bort med kapskiva men jag skulle inte rekomendera det om Du inte är van användare, själva låset är bara en pinne inte gängad så när den är kapad kan Du bara knacka ur den och sedan trycka i ett nytt lås men som sagt onödigt arbete ;-)

Kommentera

Ursprungligen postat av Rospigg Visa inlägg
              Tvivlar på att det är en hydralstyrning Du beskriver låter mera som en illa underhållen vajerstyrning aka teleflex går det ett rör genom själva motorn i vilket den oljiga saken kommer ut och sedan en länkarm tillbaka som fäster mitt fram på motorn?

Om så är det en vajerstyrning och ingen olja kommer att rinna ur, men vad ska Du ta bort motorn för den mår inte dåligt av att sitta på under vintern bara Du gör den service som krävs men det står i maualen.

Det löser även ditt andra problem för då kan ju motorlåset sitta kvar, annars är det fullt möjligt att skära bort med kapskiva men jag skulle inte rekomendera det om Du inte är van användare, själva låset är bara en pinne inte gängad så när den är kapad kan Du bara knacka ur den och sedan trycka i ett nytt lås men som sagt onödigt arbete ;-)
              Jo, kolven är fäst vid en länkarm.... Har själv funderat på att låta den sitta, bara lite skumt ur försäkringssynpunkt. Båten står på trailer vid sommarstugan så jag har inte precis daglig tillsyn. Men motorn är låst till trailern med godkännt klass 3-lås och -kätting så stöldrisken är väl inte så stor. Och trailern är låst likadant kring en grov björk. Så det lutar nog mot att låta snurran hänga. Tack för alla tips.

Kommentera

Ursprungligen postat av Gösta Visa inlägg
                Jo, kolven är fäst vid en länkarm.... Har själv funderat på att låta den sitta, bara lite skumt ur försäkringssynpunkt. Båten står på trailer vid sommarstugan så jag har inte precis daglig tillsyn. Men motorn är låst till trailern med godkännt klass 3-lås och -kätting så stöldrisken är väl inte så stor. Och trailern är låst likadant kring en grov björk. Så det lutar nog mot att låta snurran hänga. Tack för alla tips.
                Då är det en teleflex/vajerstyrning ingen hydral iaf.

Kolla att Du har uppläggning med i din försäkring så är det lungt och skulle tjuvarna komma så hjälper inga lås ändå, jag har blivit av med 3 motorer under åren alla låsta med godkända motorlås och det fördröjde tjuvarna någon minut som bäst ;-(

Det är ju klokt att kolla till den ibland och är Du ut och kollar till stugan så får ju båten en koll samtidigt mera än så kan man knappast göra, det nästan effektivaste är att gå ihop om det finns grananr och ordna grannsamverkan så att alla tittar på allas grejor när man ändå är där och säger till om det är något.
                Tack vare sådan samverkan har vi fått ner stölderna i mitt område från +-50st/år till +-10st/år så det gör nytta.

Kolla med försäkringsbolaget om Du får någon premierabbatt om Du märker motorn med Securmark, det är det enda vettiga för småmotorer för då kan den iaf identifieras om den försvinner och polisen hittar den i någon tjuvgömma eller till salu.

Kommentera

Har kollat försäkringen och inser att motorn i princip bara är försäkrad sommartid när båten ligger i vattnet... Annars ska den förvaras inlåst i byggnad. Inte mycket till försäkring alltså om man vill ha den på trailern sommartid. Får se över om jag ska byta till nästa år. Har if:s stora båtförsökring nu. Får väl se om ja krånglar loss den i vinter eller chansar lite. Det bor ganska många permanent vid stugan o vi alla har uppsikt åt varandra. När snön kommer plogas det inte heller fram till vår stuga o då blir det tämligen oländigt att ta sig fram för ev tjuvar...

Kommentera

Tyvärr hjälper det inte mycket att det bor folk nära, dom snodde grannens som stod så jag passerade dagligen, utan att jag märkte något. Dom grabbarna hade också löst motorlåsproblemet på ett proffsigt sätt, bara att knäcka och lägga tilbaka delarna i båten snyggt och prydligt, inga skador på båten.

Försäkringen låter usel, skaffa en som gäller året om där båten befinner sig.
                    Anders @ gäddfiske.se

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av James83, 2017-06-11, 10:23
                    14 svar
                    1 875 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Karlmagnus