Motorproblem - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Motorproblem

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Motorproblem

Har en liten Suzuki DT2 som beter sig konstigt. Den har svårt att gå upp i varv, men går upp i varv efter en stund när man stänger av soppakranen. När jag sätter på soppakranen igen så går den ner igen och låter som att den bluddrar.

Såhär har den alltid betett sig så länge jag har ägt den, men förut så kunde den gå upp i varv av sig självt efter en stunds åkande och hålla sig kvar där av sig själv. Jag har gjort rent förgasaren. Annars funkar den bra, startar på första rycket osv.

Låter som den är felbestyckad. Går för fett. Vilken färg har tändstiften?

Kommentera

Det borde sitta en ställskruv på utsidan av förgasaren där du kan ställa luft- och bränsleförhållandet. Den brukar ha en liten fjäder precis innanför skruvskallen. Prova att gänga in den lite, då borde den gå lite mindre fett. Så istället för ett motorljud på toppvarvet som är "rrrrrrrrrrrrr" så borde det gå över till "iiiiiiiii". Om den gåe för snålt blir det instället att den dör/tappar effekt på högre varv. Ett mer avancerat ingrepp är att ta isär förgasaren och flytta på nålen på trotteln som sitter med ett litet clip så den hänger lite längre ner och då minskar insläppet av bränsle. Hoppas att det löser sig!

Kommentera

Ursprungligen postat av mr.G Visa inlägg
        Det borde sitta en ställskruv på utsidan av förgasaren där du kan ställa luft- och bränsleförhållandet. Den brukar ha en liten fjäder precis innanför skruvskallen. Prova att gänga in den lite, då borde den gå lite mindre fett. Så istället för ett motorljud på toppvarvet som är "rrrrrrrrrrrrr" så borde det gå över till "iiiiiiiii". Om den gåe för snålt blir det instället att den dör/tappar effekt på högre varv. Ett mer avancerat ingrepp är att ta isär förgasaren och flytta på nålen på trotteln som sitter med ett litet clip så den hänger lite längre ner och då minskar insläppet av bränsle. Hoppas att det löser sig!
        Den skruven har jag pillat lite på, men trodde att den bara var för tomgången. Det borde ju vara så att den får för mycket bränsle(går för fett?), i och med att den varvar upp när soppan börjar ta slut. Förut när den gick något bättre än vad den gör nu kunde jag skaka kraftigt i handtaget fram och tillbaka några gånger så varvade den upp och höll sig uppe i varv.

Sen en annan fråga, den har alltid haft en liten läcka i tanken några millimeter ifrån där man kopplar på soppakranen. Det är en liten spricka där det bara kommer några droppar ibland. Jag har testat att slipa lite och smetade på nån läcktätare plastic padding, tror det hjälpte något med läcker lite fortfarande. Nån som vet något som tätar bra på en plasttank? Kanske bättre att göra sprickan större så att det man tätar fyller upp sprickan bättre?

Kommentera

Antingen får den för mycket bränsle eller för lite luft. Det är luft/bränsle förhållandet som ska vara rätt. Det kan vara så att du måste gänga ut skruven om den ställer luftten tvärtom om der är flr bränsle. Det finns nog en tomgångsskruv oxå. Den borde sitta i närheten av där gashandtaget lyfter trotteln på förgasaren. Ditt andra problem ka jag tyvärr inte hjälpa dig med.

Kommentera

det brukar finnas 2 skruvar en för ''tomgång'' och en ''luftskruv''.

annars kan det vara ett simpelt fel som en spricka i en slang som får allt o balla ur.

Kommentera

Testade den skruven som finns idag och den ändrar endast tomgången.

Kommentera

Ursprungligen postat av ludde863 Visa inlägg
                Testade den skruven som finns idag och den ändrar endast tomgången.
                Kolla runt efter en annan inställning skruv/pinne/reglage.

Kommentera

Kommentera

mr.G är inne på rätt spår. Men för att kunna ställa en bra diagnos så bör man veta mycket mer detaljer.

Men beteendet tyder på för fet blandning som mr.G har nämnt. Sedan kan det finnas 100 fel som orsakar fet blandning.

Felaktig flottörnivå, (för hög) är en av dom. Är detta felet så är nästa steg att finna en av dom 100 orsakerna som ger för hög flottörnivå. Felmonterad flottör, flottörarmen böjd, eller nålen som öppnar och stänger den som flottören påverkar är sliten och stänger inte till 100% är dom vanligaste.
                    Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av James83, 2017-06-11, 10:23
                    14 svar
                    1 850 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Karlmagnus  
                    Startad av Okoun, 2023-11-27, 16:52