För klen laddare? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

För klen laddare?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • För klen laddare?

    Ska införskaffa elmotor, laddare och batteri.
    Har fastnat för ett Tudor Marine Dual 80A batteri (motor på 50LBS).
    Har även läst mycket om Ctek:s laddare, M45, som verkar bra.
    Dock har den bara kapacitet upp till 75A enligt de sidor jag hittat, men den kan underhållsladda batterier upp till 120A.

    Kommer kombon M45/Tudor Marine Dual 80A fungera?


    Jag kan inget om detta, och har försökt googla mig fram , men kom ingenstans.
    All hjälp tas emot tacksamt
    Senast ändrad av hornhecht; 2013-07-30, 16:04.

  • #2
    Välj en kraftigare modell av Ctek som laddar minst 7A gärna 10-15A de kostar ca 1000 kr men är värt det helt klart finns en som heter Zafir om jag minns rätt , den Du nämner är som Du misstänker för klen.

    Kommentera


    • #3
      japp....Zafir 100 heter den som laddar 7Ah...vad jag förstått är det i samma laddare som mxs 7,0 till ett lägre pris och 3 års garanti istället för mxs's 5år.... men osvuret är bäst...zafir fyller dock sin funktion för dig om du inte byter till ett ännu större batteri och vill ladda det någorlunda snabbt.....
      Never let your memories be greater then your dreams...

      I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

      Kommentera


      • #4
        Jag kör med denna... fungerar kanon!

        http://tokfishingteam.blogspot.com

        Kommentera


        • #5
          Jag gått över till denna från Ctek efter att jag pratade med en som sålt batterier i runt fyrtio år.

          Han påstår att de såkallade smarta laddare slå ifrån innan de fått igång cirkulation i syran. Detta gör att till slut har man syra nertill i batteriet och vatten uppe, med resultat att batteriet blir aldrig ordentligt fulladdade och livslängden förkortas.

          Kommentera


          • #6
            Ursprungligen postat av Kattman Visa inlägg
            Jag gått över till denna från Ctek efter att jag pratade med en som sålt batterier i runt fyrtio år.

            Han påstår att de såkallade smarta laddare slå ifrån innan de fått igång cirkulation i syran. Detta gör att till slut har man syra nertill i batteriet och vatten uppe, med resultat att batteriet blir aldrig ordentligt fulladdade och livslängden förkortas.
            Samelius Batteridepå? Fick höra samma sak av dem. Biltemas billiga laddare för 159:- är den som laddar bäst enligt dem.
            Besök gärna min blogg, Fiskebröder i söder

            http://www.fishbrain.com/Carlsson
            http://www.ichtys.se

            Kommentera


            • #7
              Hej, tack för tipset. Vilken laddare är "denna"?

              Ursprungligen postat av Kattman Visa inlägg
              Jag gått över till denna från Ctek efter att jag pratade med en som sålt batterier i runt fyrtio år.

              Han påstår att de såkallade smarta laddare slå ifrån innan de fått igång cirkulation i syran. Detta gör att till slut har man syra nertill i batteriet och vatten uppe, med resultat att batteriet blir aldrig ordentligt fulladdade och livslängden förkortas.

              Kommentera


              • #8
                Denna.

                Kommentera


                • #9
                  Ursprungligen postat av C4rlsson Visa inlägg
                  Samelius Batteridepå? Fick höra samma sak av dem. Biltemas billiga laddare för 159:- är den som laddar bäst enligt dem.
                  Ingen av er som tänkt tanken att den som ger tipset lever på att sälja batterier?

                  Så ju fortare Ni laddar sönder era batterier med den laddare de rekomenderar ju oftare måste Ni köpa nya batterier och gör då troligen det hos den säljaren så får de mera sålda batterier och tjänar mera pengar på Er!

                  Jag har också ett långvarit förflutet inom batterivärlden båt, bil entrepenadmaskiner och annan tung användning men hos en seriös säljare och vår målsättning med våra tips var att få kundens batteri att få så lång hållbarhet som möjligt därför rekomenderade vi alltid Ctek eller likvärdiga även fast det innebar att vi inte fick sälja lika många nya batterier till naiva kunder utan vi hade nöjda kunder som kunde nyttja sina batterier länge och som alla vet nöjda kunder kommer tillbaka och dessutom rekomenderar en till andra kunder ;-)

                  Så tro inte allt ni hör och läser på nätet och från mindre seriösa företag, idag har många väldigt rymligt samvete och säger vad som helst för att få sälja mera och det är beklagligt men tyvärr sant ;-(

                  Kolla bara de trådar där okunniga fiskeredskapshandlare och båthandlare lovar att man kan köra 5knop med en liten klen elmotor och att ett vanligt 75Ah batteri räcker till en hel dags trolling, hur länge ska ni låta er luras av okunniga och oseriösa handlare?

                  Gör en sökning här på FS så hittar Ni de seriösa och kunniga handlarna inom respektive område och så handla från dem så slipper Ni bli blåsta!

                  My 2 Cent

                  Kommentera


                  • #10
                    Så Du gillar att koka sönder batterier och gynna batteriförsäljare ser jag, den laddare Du rekomenderar är rena skiten och kommer garanterat att förkorta livslängden på de batterier den används till med mer än hälften, så Du måste tycka det är kul att slösa bort pengar men andra kanske inte gillar det så varför rekomendera något som kommer att orsaka den som lyssnar på Ditt tips onödiga kostnader?

                    Det är ganska fullt gjort i mina ögon, men det är jag det som har som mål att ge goda och korrekta tips och svar.

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av James83, 2017-06-11, 10:23
                    14 svar
                    1 818 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Karlmagnus  
                    Startad av Nextline, 2023-09-26, 18:29
                    0 svar
                    133 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Nextline  
                    Startad av Okoun, 2023-11-27, 16:52
                    1 svar
                    344 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Smolt
                    av Smolt
                     
                    Startad av Klant84, 2024-01-29, 09:58
                    10 svar
                    703 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg brollann  
                    Startad av Siks, 2024-02-04, 20:54
                    10 svar
                    638 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Siks
                    av Siks
                     
                    Arbetar...
                    X