Elmotor, batteri, laddare - Jula, Biltema, Rusta - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Elmotor, batteri, laddare - Jula, Biltema, Rusta

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Jag har kört en Rustamotor i snart två år och den fungerar klanderfritt... Köpte den däremot för 995:- när de sålde ut för säsongen. 36lbs har jag för mig att det är.

Kommentera

Billigt kan bli dyrt i längden, även om undanag finns. Kör på Minn Kota/Watersnake. Två bra märken, där Minn anses lite finare. Kör själv Watersnake sen fem år tillbaka och har varit jättenöjd.
      Skit i tabellen, den är tyvärr väldigt underdimensionerad. Minst 54lbs av flera olika anledningar. Kör på ett marinbatteri a minst 80ah, kvalitetsmärke som tudor nautica. Kör inte slut på batteriet då sänker du livslängden markant, utan ta hem och ladda när batteriets kapacitet är nere på 50%. Vad mer. Ctek laddare kan köpas billigt ibland på tradera. Jag skulle undvika köpa batterier beggat.

Kommentera

Jag har inte så mkt kunskap på just batterier, men jag älskar lågprisgrejjer!
        Om någon på ett forum efterfrågar lågpris, finns det säkert en anledning.
        Att förorda riktiga och dyra prylar är helt rätt, så säger väl de flestas erfarenheter, men avslå inte heller att alternativ finns.

Om skillnaden i pris är 200:- så bör man köpa det kända märket, om skillnaden är ett påslag på 100%, köp det billigare!!
        (Läs. 100ah batteri....) Min kunskap ligger i "dator/teknik", där kvalitetskillnader också förekommer, men folk glömmer att vi ser alla varor som förbrukningsvaror idag.
        Köp ett billigare moderkort/ram och lägg pengen på cpu, du vill i alla fall byta hela skiten om 18månader när det finns ny teknik.
        Varför skulle fiske/fritid vara annorlunda?
        Oroa dig inte för att köpa ett nytt batteri om ett år eller två, det gör du omedvetet ändå, speciellt om det är ditt stora intresse!
        //Tack för mig

Kommentera

Ursprungligen postat av profilnamnet Visa inlägg
          Jag har inte så mkt kunskap på just batterier, men jag älskar lågprisgrejjer!
          Om någon på ett forum efterfrågar lågpris, finns det säkert en anledning.
          Att förorda riktiga och dyra prylar är helt rätt, så säger väl de flestas erfarenheter, men avslå inte heller att alternativ finns.

Om skillnaden i pris är 200:- så bör man köpa det kända märket, om skillnaden är ett påslag på 100%, köp det billigare!!
          (Läs. 100ah batteri....) Min kunskap ligger i "dator/teknik", där kvalitetskillnader också förekommer, men folk glömmer att vi ser alla varor som förbrukningsvaror idag.
          Köp ett billigare moderkort/ram och lägg pengen på cpu, du vill i alla fall byta hela skiten om 18månader när det finns ny teknik.
          Varför skulle fiske/fritid vara annorlunda?
          Oroa dig inte för att köpa ett nytt batteri om ett år eller två, det gör du omedvetet ändå, speciellt om det är ditt stora intresse!
          //Tack för mig
          Jag köper då i alla fall inte ett nytt batteri omedvetet varannat år, inte heller är batteriköp mitt stora intresse. Som sportfiskare och naturvän vill man undvika onödig konsumtion, och särskilt då när det gäller miljöfarliga prylar som tex batterier. Köper man ändamålsenlig kvalitet så har man prylar som håller i flera år.

Kommentera

Batterier är en investering och håller många år om man sköter om dem.
            Sköter man inte om dem så spelar det ingen roll om det kostar 699:- eller 1500:- styck så tar de stryk på några urladdningar och slut på en säsong.

Sitter man på en elmotor har man alla chanser i världen att tömma ett batteri.
            Har man ett bra fiske och bara ett batteri med sig är det väldigt lätt att man kör till motorn tömmer batteriet.

Detta i kombination med att man inte laddar DIREKT efteråt tar effektivt död på alla batterier.
            Senast ändrad av Tybling; 2013-08-08, 16:14. Anledning: stavade som en kråka
            Alumacraft så klart!

Kommentera

Ursprungligen postat av Jester Burk II Visa inlägg
              Jag köper då i alla fall inte ett nytt batteri omedvetet varannat år, inte heller är batteriköp mitt stora intresse. Som sportfiskare och naturvän vill man undvika onödig konsumtion, och särskilt då när det gäller miljöfarliga prylar som tex batterier. Köper man ändamålsenlig kvalitet så har man prylar som håller i flera år.
              Jag menade inte batteriet i sig som intresse, utan fiske vilket i sin tur nödgar en elmotor vilket i sin tur påbjuder ett fint batteri.
              Och allmänkonsumenten borde vara en slit och slängkonsument för nått annat ser man inte i en liten större bild.
              Men tack för allt du gör för vår natur =)

Ursprungligen postat av Team T Visa inlägg
              Sköter man inte om dem så spelar det ingen roll om det kostar 699:- eller 1500:- styck så tar de stryk på några urladdningar och slut på en säsong.

Har man ett bra fiske och bara ett batteri med sig är det väldigt lätt att man kör till motorn tömmer batteriet.

Detta i kombination med att man inte laddar DIREKT efteråt tar effektivt död på alla batterier.
              Haha, jag visste att jag kände igen ditt namn från nånstans, och jag skickade ett anonymt mejl till "din" båtannons.
              "....den finaste båt*äveln jag sett...." stod ju förtusan team tybling på den rackarn!!! Nu snackar vi "jag mötte lassie...."

OnTopic: jag börjar förstå att batterier kräver magisterexamen eller tur, men vidhåller att man kan komma långt på billigare grejer med.
              Blir lite snedvriden diskussion när "Old firehand" och närmast heltidsproffs ger råd till människor som precis hittat en ny dimension i fisket när de använder ekolod och elmotor, som jag!
              Nu lutar det dock åt att jag väntar in eventuell höstrea på olssons och tar en watersnake 54 m/glassäkring som en slags halvgardering.
              Vi som har plastbåtar kan inte göra eldragningar a la eran båt i stuvfacket, men jag ska inte vara så mycket sämre, så ett vp-rör blir det nog och lite 16mm2 kabel.
              Clas olsson ordnar med aluminiumprofil så jag kan montera batteriet vågrätt mot relingen trots v-köl, pl400 monterar i all väder!
              Den lokala "lantmannen" säljer tudor marin för 950:- så jag tar ett sånt med.
              Men sen snålar jag och chansar nog på biltemas 499:- 10A laddare.
              (Jag går på devisen att nån från Kina har köpt en ctek och öppnat den, gjort en kopia de säljer åt biltema!!)

Kommentera

För att undvika "wall-of-text" d.v.s. för mycket onödigt jibber i förra svaret från mig skriver jag detta fristående:

Missförstå mig rätt, det är precis som det ska vara att fiskeproffs som Old firehand och Tybling med sitt egna "team" ger tips i sådana här frågor.
                Men det kan inte vara övergripande rätt att folk med utrustning värd hundratusen spänn ger råd till oss med ron-thomson spö och rulle för 249:- totalt.
                Va tusan, old firehand satt ju med minnkota motor på en bild från 80-talet, ihop med ekolod. Krävs inget geni till att räkna ut vad den utrustningen kostade i en tid då ingen annan hade den, förutom de amerikaner som exporterade grejorna till honom.
                (min gissning om vart båten, ekolodet och motorn kom ifrån...)

"Om du vill bli bättre på att köra folkrace är det nödvändigtvis inte Mattias Ekström du ska fråga om råd..."

Kommentera

Hej. Jag köpte en watersnake fwt 30 på ofc.nu för 995:- och 100ah biltema batteri för 995:-. Detta funkar kanon för en billig slant

Kommentera

Ursprungligen postat av profilnamnet Visa inlägg
                    För att undvika "wall-of-text" d.v.s. för mycket onödigt jibber i förra svaret från mig skriver jag detta fristående:

Missförstå mig rätt, det är precis som det ska vara att fiskeproffs som Old firehand och Tybling med sitt egna "team" ger tips i sådana här frågor.
                    Men det kan inte vara övergripande rätt att folk med utrustning värd hundratusen spänn ger råd till oss med ron-thomson spö och rulle för 249:- totalt.
                    Va tusan, old firehand satt ju med minnkota motor på en bild från 80-talet, ihop med ekolod. Krävs inget geni till att räkna ut vad den utrustningen kostade i en tid då ingen annan hade den, förutom de amerikaner som exporterade grejorna till honom.
                    (min gissning om vart båten, ekolodet och motorn kom ifrån...)

"Om du vill bli bättre på att köra folkrace är det nödvändigtvis inte Mattias Ekström du ska fråga om råd..."
                    Hej Fred Fiskare;

Smickrare där... att kalla mig för Fiskeproffs är nog att ta i en aning och på gränsen till överdrift. Fiskeproffs i mina ögon är skickliga och alltid lika fångstsäkra fiskeguider som Johan Abelsson, Bröderna Andén och andra som lever på sitt fiske.

Signaturen "Old Firehand" skriver jag numera under sedan drygt 15 år tillbaka.... Mitt riktiga namn är Leif Engström, ett namn som jag signerat mina fiskeartiklar med redan på 1950-talet i Amatörfiskenytt. Elektriska hjälpmedel som ekolod, djuptermometrar och elektriska fiskemotorer har jag använt vid mitt eget positions- och trollingfiske sedan mitten av 1960-talet, cirka tio år innan jag började sälja Minn Kota elmotorer och Lowrance ekolod här i Sverige...

One day spent fishing adds another day to your life!

http://www.trumman.com/fisketips/galleri_34.htm en bild från Maj månad år 1973

Old Firehand
                    Senast ändrad av Old Firehand; 2013-08-14, 10:30.

Kommentera

Ursprungligen postat av Team T Visa inlägg

Ingen som helst erfarenhet av elmotorer, men tänkte på just batterifrågan. Batterier som är gjorda för att tåla många djupa urladdningar, gelbatterier, kan du ju tömma utan att de tar skada. I husvagnar, husbilar, båtar används de som förbrukningsbatterier. De är dyra, men i längden blir det billigare om man ofta laddar ur djupt, de vanliga blyackarna tar ju ordentligt stryk av några enstaka djupurladdningar. Däremot kan de nog inte leverera den höga startström som en blyack är konstruerad för att leverera........ bara en tanke.... finns väl folk här med mer erfarenhet kan jag tänka.....

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av James83, 2017-06-11, 10:23
                      14 svar
                      1 864 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Karlmagnus  
                      Startad av Klant84, 2024-01-29, 09:58