Blanda 1% olja i bensinen i tanken så att motorn inte skär om autoluben skulle sluta fungera.
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Ett par frågor om Yamaha Autolube 40 Veto
Collapse
X
-
Ursprungligen postat av Jester Burk II Visa inläggBlanda 1% olja i bensinen i tanken så att motorn inte skär om autoluben skulle sluta fungera.
Eftersom det försvinner olja från behållaren förutsätter jag att systemet fungerar, kanske har jag fel?
När ni säger att man ska blanda i 1%, hur måttar jag detta så det blir rätt? 0,2dl olja på 20l då eller?
Någon som kan förklara exakt hur man kopplar ur systemet? Bara att plugga slangarna eller?Senast ändrad av mraxan; 2013-06-17, 19:32.
Kommentera
-
förstår inte alls den allområdande hysterin att bygga om motorerna till oljeblandning i soppan.
för det mesta är det så att pajjar Autolube, OMC:s VRO mfl så lägger även Bränslepumpen av då dom ofta är "tvillingpumpar" ffa. OMC:s VRO är ofta ett mål för detta eftersom dom HADE problem med en liten komponent FÖRSTA året som inte tålde alkohol i soppan alls och det skrunkade en hel del motorer, men det åtgärdades omg.
-att köra en fungerande oljeinjektion på en procent extra olja kommer garanterat sota ihop en tvåtaktare, snarare är det så att motorn knappt behöver olja alls på trollingfart, se E-Tec...
däremot är väl bränslepumpen/oljepumpen en detalj som inte kollas/renoveras alls förrän den pajjar, utombordare betraktas väldigt ofta som underhållsfria av någon anledning, en repsats membran kosta sällan över en hunka, när bytte du senast?Senast ändrad av Nito; 2013-06-17, 20:12.
Kommentera
-
Nito, klart är att en renovering av autoloben vore det bästa. För den går ju inte i evigheter. Men vad kostar det kalaset.
Tror inte att Svensson utan kunskaper kastar sig över det.
Är inte heller gratis att lämna in jobbet. Att hälla i en extra procent olja tror jag inte blir kul.Kan ge lite tips om abborrfiske och göstrolling.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Nito Visa inläggförstår inte alls den allområdande hysterin att bygga om motorerna till oljeblandning i soppan.
för det mesta är det så att pajjar Autolube, OMC:s VRO mfl så lägger även Bränslepumpen av då dom ofta är "tvillingpumpar" ffa. OMC:s VRO är ofta ett mål för detta eftersom dom HADE problem med en liten komponent FÖRSTA året som inte tålde alkohol i soppan alls men det åtgärdades omg.
-att köra en fungerande oljeinjektion på en procent extra olja kommer garanterat sota ihop en tvåtaktare, snarare är det så att motorn knappt behöver olja alls på trollingfart.
däremot är väl bränslepumpen/oljepumpen en detalj som inte kollas/renoveras alls förrän den pajjar,
utombordare betraktas väldigt ofta som underhållsfria av någonanledning, en repsats membran kosta sällan över en hunka, när bytte du senast?
Kommentera
-
Om autoluben funkar finns det väl ingen anledning att blanda extra olja i bensinen, men om man är osäker så skadar det nog inte heller. Och att motorn sotar igen köper jag inte då många motorer körs på 2% oljeblandning och om autoluben nu ger tex 0,5% i trollingfart så är man bara uppe i 1,5% med 1% blandning i tanken. Och vad händer när man åker med gasen i botten och autoluben slutar fungera ?
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Jester Burk II Visa inläggOm autoluben funkar finns det väl ingen anledning att blanda extra olja i bensinen, men om man är osäker så skadar det nog inte heller. Och att motorn sotar igen köper jag inte då många motorer körs på 2% oljeblandning och om autoluben nu ger tex 0,5% i trollingfart så är man bara uppe i 1,5% med 1% blandning i tanken. Och vad händer när man åker med gasen i botten och autoluben slutar fungera ?
Kommentera
Foton
Collapse
-
av Wallepalle1Hej
Har problem med min Yamaha båtmotor. Skulle ut i skärgården i midsommar men den resan...1 Foto-
Kanal: Motorer
2024-06-25, 09:24 -
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av James83, 2017-06-11, 10:23
|
14 svar
1 883 visningar
0 gillar
|