Ett par frågor om Yamaha Autolube 40 Veto - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ett par frågor om Yamaha Autolube 40 Veto

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Blanda 1% olja i bensinen i tanken så att motorn inte skär om autoluben skulle sluta fungera.

Kommentera

Ursprungligen postat av Jester Burk II Visa inlägg
      Blanda 1% olja i bensinen i tanken så att motorn inte skär om autoluben skulle sluta fungera.
      Kommer inte motorn att gå för fett då? Kanske dumma frågor, men vill gärna lära mig

Eftersom det försvinner olja från behållaren förutsätter jag att systemet fungerar, kanske har jag fel?

När ni säger att man ska blanda i 1%, hur måttar jag detta så det blir rätt? 0,2dl olja på 20l då eller?

Någon som kan förklara exakt hur man kopplar ur systemet? Bara att plugga slangarna eller?
      Senast ändrad av mraxan; 2013-06-17, 19:32.

Kommentera

förstår inte alls den allområdande hysterin att bygga om motorerna till oljeblandning i soppan.
        för det mesta är det så att pajjar Autolube, OMC:s VRO mfl så lägger även Bränslepumpen av då dom ofta är "tvillingpumpar" ffa. OMC:s VRO är ofta ett mål för detta eftersom dom HADE problem med en liten komponent FÖRSTA året som inte tålde alkohol i soppan alls och det skrunkade en hel del motorer, men det åtgärdades omg.

-att köra en fungerande oljeinjektion på en procent extra olja kommer garanterat sota ihop en tvåtaktare, snarare är det så att motorn knappt behöver olja alls på trollingfart, se E-Tec...
        däremot är väl bränslepumpen/oljepumpen en detalj som inte kollas/renoveras alls förrän den pajjar, utombordare betraktas väldigt ofta som underhållsfria av någon anledning, en repsats membran kosta sällan över en hunka, när bytte du senast?
        Senast ändrad av Nito; 2013-06-17, 20:12.

Kommentera

Nito, klart är att en renovering av autoloben vore det bästa. För den går ju inte i evigheter. Men vad kostar det kalaset.
          Tror inte att Svensson utan kunskaper kastar sig över det.
          Är inte heller gratis att lämna in jobbet. Att hälla i en extra procent olja tror jag inte blir kul.
          Kan ge lite tips om abborrfiske och göstrolling.

Kommentera

Ursprungligen postat av Nito Visa inlägg
            förstår inte alls den allområdande hysterin att bygga om motorerna till oljeblandning i soppan.
            för det mesta är det så att pajjar Autolube, OMC:s VRO mfl så lägger även Bränslepumpen av då dom ofta är "tvillingpumpar" ffa. OMC:s VRO är ofta ett mål för detta eftersom dom HADE problem med en liten komponent FÖRSTA året som inte tålde alkohol i soppan alls men det åtgärdades omg.
            -att köra en fungerande oljeinjektion på en procent extra olja kommer garanterat sota ihop en tvåtaktare, snarare är det så att motorn knappt behöver olja alls på trollingfart.
            däremot är väl bränslepumpen/oljepumpen en detalj som inte kollas/renoveras alls förrän den pajjar,
            utombordare betraktas väldigt ofta som underhållsfria av någonanledning, en repsats membran kosta sällan över en hunka, när bytte du senast?
            Tack för ditt svar! Jag vet inte alls varför folk säger att systemet kan braka ihop, men jag lyssnar och lär mig av alla då jag inte är jätte insatt i utombordare. Membran har jag aldrig bytt, sitter det i båda pumparna? Finns det någon guide hur man går tillväga?

Kommentera

var noga när du demonterar den, se till att separera varje "lager" fotografera, sen är den en barnlek att byta membranen, det är ett membran vanligtvis och lite packningar, inte alls någon rymdfärja.

Kommentera

Elanen det kostar vanligtvis några tjugor eller ett par hundra typ.....

Kommentera

Ok ska se vad jag kan göra

Kommentera

Om autoluben funkar finns det väl ingen anledning att blanda extra olja i bensinen, men om man är osäker så skadar det nog inte heller. Och att motorn sotar igen köper jag inte då många motorer körs på 2% oljeblandning och om autoluben nu ger tex 0,5% i trollingfart så är man bara uppe i 1,5% med 1% blandning i tanken. Och vad händer när man åker med gasen i botten och autoluben slutar fungera ?

Kommentera

Ursprungligen postat av Jester Burk II Visa inlägg
                      Om autoluben funkar finns det väl ingen anledning att blanda extra olja i bensinen, men om man är osäker så skadar det nog inte heller. Och att motorn sotar igen köper jag inte då många motorer körs på 2% oljeblandning och om autoluben nu ger tex 0,5% i trollingfart så är man bara uppe i 1,5% med 1% blandning i tanken. Och vad händer när man åker med gasen i botten och autoluben slutar fungera ?
                      Så du menar att jag ska köra med oljeblandad bensin samtidigt som jag kör med Autolube? Ska jag blanda 0.5 eller 1% då?

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av James83, 2017-06-11, 10:23
                      14 svar
                      1 883 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Karlmagnus  
                      Startad av Klant84, 2024-01-29, 09:58