Elmotor till kajak? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Elmotor till kajak?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Elmotor till kajak?

Jag funderar på att köpa en elmotor till min kajak (ocean kayak prowler big game) och mina frågor är följande.

Vilken storlek bör jag köpa?
    Vilken sort (kommer användas både i salt och sötvatten) och varför?
    Hur stort batteri och sort?
    Är det något annat jag bör tänka på?

Jag skall använda den främst när jag "släpa drag" och även när jag skall fiska där det är strömt.
    Mvh Ronnie

Har en Ocean Kayak Torque med inbyggd elmotor och den är en Minn Kota på 40 eller 44 lbs om jag minns rätt och det är lagom, mycket smidigt med elmotor när man vill trolla eller bara ligga och hålla emot vinden när man kastar och det driver för fort, batteriet bör vara 75Ah eller större och ett marin/fritidsbatteri tex Tudor Nautica eller liknande.

Kommentera

Tack för ett snabbt svar.
      Skulle denna kunna vara ett alternativ, Watersnake SWTV 44/36" Salt eller är dom så mycket sämre än Minn kota som det ser ut om man jämför priset.
      Minn Kotas alternativ (som jag ser det, rätta mig om jag har fel) är TRAXXIS 45 men det skiljer ca 1700:- (hos Olssons fiske) är den värd den prisskillnaden?
      Jag kan inget om elmotorer men funderar på om inte det kan vara så att en del av prisskillnaden beror på att Minn Kota är ett mycket mer etablerat märke, men det kanske är så att dom är så mycket bättre (och i så fall är det naturligtvis en sådan jag skall ha).
      Så vad tror / tycker ni som har koll på detta.
      Mvh Ronnie
      Senast ändrad av Siks; 2013-05-18, 11:33.

Kommentera

Jag funderade på en sak till, hur länge kan jag räkna med att ett 75ah batteri håller i trolling fart ca tid alltså 1 timma eller 5 timmar? Jag vet att det inte går att svara exakt men det jag funderar på är om jag skall satsa på ett 75ah eller ett 90ah eller kanske ännu större, alternativt två st 75or.

Kommentera

Kort svar, Minn Kota är värd den extra pengen, och ja satsa på ett större som 90Ah någon drifttid är inte meningsfullt att räkna på då man inte vet vilket effektläge och förbrukning Du kommer att köra på, min kan jag iaf köra 3-4 timmar och då är det transportkörning i det med så till trolling räcker det längre.

Kommentera

Ok då får det nog bli en minn kota.
            Du rekommenderade en 40-44lbs men när jag läser på deras lista så klarar jag mig med deras minsta motor en på 30lbs, vad är anledningen till att jag skall ha en såpass mycket kraftigare motor?
            Detta är ingen kritik mot ditt råd utan bara jag som är nyfiken!
            Går alla aktermonterade minn kota att ha i saltvatten?
            Är det värt att lägga till och köpa maxxisen istället mot endura?
            Mvh Ronnie

Kommentera

Jag lyfter tråden då jag känner att jag skulle vilja ha lite mer på fötterna före inköp.
              Mvh Ronnie

Kommentera

Vitsen med att välja den större är att Du har reservkraft när det behövs tex vid hårdare vind och att Du kan köra den på ett lägre effektläge under normala förhållanden och då drar den mindre så Du får längre drifttid på batteriet.

Jo jag har sett deras rekomendationer om vilken motor som passar till vad och det är skrattretande, enligt dem så är en 30 lbs rätt val på båtar upp till ca 600kg vilket är ett skämt, jag har en Endura 30 på en Sun Buster som väger mindre än hälften av det och det är på gränsen och jag ångrar bittert att jag inte valde en +40lbs istället, visst är en kajak lättre men Du ska alltid ha lite extra kraft just av de orsaker jag skrev ovan.

Alla Minn Kota klarar vårt "saltvatten" som endast är bräckt och deras saltvattenmotorer är avsedda för de salthalter Du har i Atlanten och andra stora hav och då har det betydelse men inte i våra vatten, min sötvattens MK 30 har körts i skärgårdens bräckta vatten sedan mitten av 90 talet nu och uppvissar inga tendenser på problem så det saknar betydelse i våra vatten vilken Du väljer.

Har inte testat Maxxis så kan inte uttala mig hur den är i jämförelse med Enduran som jag har men har den någon form av maximazier system som sparar ström så är det en fördel och värt att välja den för det isf.

Kommentera

Ok då vet jag.
                  Är det något annat jag behöver tänka på, behövs det några speciella kablar, anslutningar eller dylikt. Jag har tänkt att ställa batteriet i en batteribox och montera motorn bredvid sittplatsen (strax bakom) så det blir inte några långa kablar.

Kommentera

Använd sådana här http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/El...elskor-351675/ snabbkopplingar för enkel montering av batteriet, sitter bra och kräver inga verktyg för att montera.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av James83, 2017-06-11, 10:23
                    14 svar
                    1 875 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Karlmagnus  
                    Startad av Klant84, 2024-01-29, 09:58