Elmotor med lång "shaft" & låg reling? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Elmotor med lång "shaft" & låg reling?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Elmotor med lång "shaft" & låg reling?

Tjenare
    Undrar lite.. har ordnat med en Traxxis Maximizer 55a.
    Men tyvärr är det 42inch modellen, alltså 109cm.

Nu hade jag för mig att det var betydligt högre från reling till vattenytan
    Men när jag kollar på en bild jag hittade på skrotbåten ser jag att relingen är jäkligt låg.

Vad tror ni innebär detta problem? Läste någonstans om kavitation och oljud som skrämmer fisk om man har propellern för långt ner.
    Bifogade filer

Du kan justera upp o ner skaftet så propellern hamnar på det djupet du vill ha den på.

Kommentera

Ok, tänkte bara att då relingen är så låg så kanske propellern kommer gå för djupt och kavitera?
      Då man sitter där i bak så vill man nog inte ha handtaget högt.
      Bara funderingar =)

Kommentera

Och att fisken kan höra den oavsett hur djupt propellern ligger är säkert. För om den kan höra en spinnare på avstånd så måste elmotorn låta som ett flygplan på samma avstånd. men om det lockar eller skrämmer kan inte jag svara på. Fångade en metergädda på under meterdjupt vatten för ett par år sedan som högg på en Glidin Rap precis efter att vi hade kört över platsen med Traxxisen.

Kommentera

Popellern kommer inte kavitera om den sitter för djupt, utan det sker snarare om propellern sitter för högt och suger ned luft.

Kommentera

Ok då är jag nöjd ^^
            Som ni ser är det kanske dags att skaffa ny båt istället för att oroa sig över kavitation =D

Kommentera

Ursprungligen postat av johanJ Visa inlägg
              Popellern kommer inte kavitera om den sitter för djupt, utan det sker snarare om propellern sitter för högt och suger ned luft.
              En propeller som är för högt kaviterar inte, den ventilerar. Av någon anledning kallas det ofta felaktigt för kavitation, även av branschfolk. men å andra sidan kallar ju folk lika felaktigt svängningsdämparna på sin bil för stötdämpare fast det är fjädrarna som tar emot stötarna och dämparnas uppgift är att hindra fjädrarna gunga i all evighet.

Kommentera

Sv: Elmotor med lång "shaft" & låg reling?

En kompletterande fråga som borde intressera TS. Är inte en elmotor ungefär det sista man vill köra med för lång rigg? Jamenar en vanlig båtmotor med lång rigg går ju bara lite långsamare å drar lite mer... - men med en elmotor...där finns ju ingen fart att ta av, och den lilla elen som finns i batteriet är man väääldigt rädd om... Eller?

Kommentera

Ursprungligen postat av landkrabban Visa inlägg
                  En kompletterande fråga som borde intressera TS. Är inte en elmotor ungefär det sista man vill köra med för lång rigg? Jamenar en vanlig båtmotor med lång rigg går ju bara lite långsamare å drar lite mer... - men med en elmotor...där finns ju ingen fart att ta av, och den lilla elen som finns i batteriet är man väääldigt rädd om... Eller?
                  På en elmotor är en för lång rigg inget problem då den går att ställa in själv till önskad längd, förutom att styrhandtaget då kan hamna på en obekväm höjd. Men det brukar finnas flera rigglängder att välja på på många modeller.

Kommentera

Bra fråga landkrabban där.
                    Jag har lyckats göra en deal på en med lång rigglängd så jag kommer inte direkt kunna påverka den biten.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av James83, 2017-06-11, 10:23
                    14 svar
                    1 883 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Karlmagnus  
                    Startad av Klant84, 2024-01-29, 09:58