-då jag eventuellt står inför att köpa en 40-60 hk. ny 2-taktare.... - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

-då jag eventuellt står inför att köpa en 40-60 hk. ny 2-taktare....

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Classe71 Visa inlägg
    har du aldrig kollat maxvarv eller fart? Kanske en för dtor propeller så motorn inte orkar varva mer
    Nu när du säger det så ser jag att det måste vara nåt knas med de höga varvtalet. När jag drar fullgas så visar varvräknaren nära på 7000rpm vid 30knop. Jag har ju en lätt båt (Buster RS) och orginalpropp så den varvar nog mer än vad rapporten visar.

Ska försöka komma ihåg att fråga verkstaden nästa gång jag är där...
    Det ordnar sig!

Kommentera

Det står en hel del läsvärt om E-tec på www.scandinavian-trolling.com

Har själv vart inne på köpa en E-tec och har hört mig för en del om just detta med hur de funkar under trolling på lång sikt.
      Tycker ej de lever om märkvärdigt mycket och det med vibrationer osv är ej ett problem av egen erfarenhet.

Den lokala handlaren Utterströms i Skeå har en faktiskt mycket rutinerad mekaniker som talar gott om E-tec, tydligen var det en del problem med de första årgångarna på dem , programvara, igensotning osv. men nu får de inga eller väldigt få problem med dem.

Men tittar man på motorerna som sitter på de flesta trollingekipage så dominerar 4-takt och framförallt Suzuki nuförtiden känns det som, och 4-takt är nog trots allt det förnuftigaste att satsa på när det ska trollas mycket.

Men E-tec är ju fan så mycket ballare .. !

Vidare kan jag rekommendera att handla från USA, det går få tag på E-tec ruskigt billigt från staterna. I synnerhet storlekarna 100 hk +
      En kompis beställde nyss hem 2 stycken bättre begagnade 115 hk till vanvettigt bra pris.
      Senast ändrad av mobetahl; 2012-12-03, 09:59.

Kommentera

det är större skillnad som du säger på stora motorer, men på en 60 hk. är det nog inte lönt alls

Kommentera

-då jag eventuellt står inför att köpa en 40-60 hk. ny 2-taktare....

Ursprungligen postat av Nito Visa inlägg
          det är större skillnad som du säger på stora motorer, men på en 60 hk. är det nog inte lönt alls
          För ett par år sedan när jag sist köpte båt var skillnaden rejäl på amerikanska motorer oavsett storlek, inte lika bra på japanska motorer. Så där finns nog pengar att spara...
          Anders @ gäddfiske.se

Kommentera

Jag har en E-tec 60 -12 den går utmärkt,har inte haft några problem med den.

Kommentera

livar upp tråden.

Jag är nyfiken på hur dessa stora motorer beter sig vid trolling. har egentligen bara bond-trollat med 5hk och liten eka. ska nu köpa större båt. Så jag undrar om det går att bond-trolla dvs krypa väldigt långsamt med en motor i 50hk klassen eller ska jag köra med en el-motor vid sidan om. det lutar f.ö åt att köpa en ockelbo b16al med e-tec 50hk tacksam för alla svar! skitfiske!

Kommentera

jag har en mercury 50hk 4 takt med inbyggt trollingfunktion som jag tycker är otroligt smidig. tycker det är lättstyrt och smidigt att hålla en bra fart.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av James83, 2017-06-11, 10:23
                14 svar
                1 867 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg Karlmagnus  
                Startad av Klant84, 2024-01-29, 09:58