el-motor + ekolod - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

el-motor + ekolod

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• el-motor + ekolod

Har köpt en Buster R nyligen, funderar på att köpa en elmotor till den för att ha att trolla med.
    Vet ni vilken slags motor som är bra?
    Hur stark motor behövs?
    Vad för slags batteri borde man ha?

Elmotorn ska klara att dra ca 400 kg.

Funderar även på att köpa ett ekolod, vill ha ett som är för nybörjare inom vertikalfiske. Vad rekomenderar ni?

/Johan

Sök på "el motor" samt "ekolod" så lär du hitta hur mycket som helst eftersom det finns hundratals trådar som diskutera dessa ämnen.

Kommentera

Elmotor ca 40-50 lbs, gärna frontmonterad för att få en kursstadigare båt. Märket är det budgeten som avgör. Ekolodet måste ha skvallerfönster, färg inte fullt lika nödvändigt men helt klart att föredra. Själv kör jag ett Humminbird 778 cx hd och är nöjd med det.

Kommentera

Håller med Henrik om styrkan. Jag skulle satsa på 54 lbs.

Jag kör själv en frontmonterad watersnake swrt 54lbs. Köpte en billigare variant eftersom jag inte kände att antalet fisketurer motiverade en Minn Kota i pengar. Alla handlare rekommenderade MK men när jag frågade hade de watersnake :-) antar marginalen är mkt bättre (och kvalitén) på MK än watersnake.

Skulle rek en aktermonterad. Mkt enklare att manövrera över ekon än frontmonterad om du ska satsa på vertikalfiske. Trolling=front.

Batteri - vanligt fritids/marinbatteri verkar funka bra. Inte startbatteri. De är byggda för att leverera mkt ström under kort tid dvs tvärtemot vad du vill ha

Det är en djungel och jag förstår varför du frågar.
        Plöjde alla trådar i våras utan att bli mkt klokare.

Lycka till!
        www.fiskefuralle.se

Välkommen in på en titt!

Kommentera

Mycket riktigt, ska det vertikalas med elmotorn är det mycket bättre med aktermonterat. Om du har ambitioner att t.ex. flötestrolla är frontat klart bättre.

Förövrigt tycker jag att alla elmotorer gör sig bäst hemma i garaget när det ska köras vj...

Kommentera

Ska nog trolla oxå. kommer bli kul att köpa lite saken till den så man har något att se fram emot i sommar. ska leta rätt på en ca 50 lbs

Kommentera

Jag säger tvärt emot! En front motor med fjärr funkar bättre för mig och kompisen om det inte är vindstilla! är det vind stilla behövs ingen motor, möjligen vad som helst för motor att flytta på dig.......... I motvind är det bättre att ha fören mot vinden och ha båten stabil.. Vill inte ha aktern mot vinden! En våg så kan du hälsa hej till himelen om du har otur....... Mina tankar och erfarenheter.....

Kommentera

Ursprungligen postat av Tävlingsochmatfiskare Visa inlägg
                Vill inte ha aktern mot vinden! En våg så kan du hälsa hej till himelen om du har otur....... Mina tankar och erfarenheter.....
                Har man valt att fiske en sådan dag där chansen att en våg slår över så har man inget på sjön att göra. Omdömeslös och va på sjön är ingen bra kombination.

Kommentera

Håller med! I riktigt skitväder är det frontmonterat som gäller. Jag kan klossa fast min Ryds 430 i nästan vilket väder som helst med hjälp av minkotan i fören.

/// Mikko
                  Ursprungligen postat av Tävlingsochmatfiskare Visa inlägg
                  Jag säger tvärt emot! En front motor med fjärr funkar bättre för mig och kompisen om det inte är vindstilla! är det vind stilla behövs ingen motor, möjligen vad som helst för motor att flytta på dig.......... I motvind är det bättre att ha fören mot vinden och ha båten stabil.. Vill inte ha aktern mot vinden! En våg så kan du hälsa hej till himelen om du har otur....... Mina tankar och erfarenheter.....

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av James83, 2017-06-11, 10:23
                  14 svar
                  1 875 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg Karlmagnus  
                  Startad av Klant84, 2024-01-29, 09:58